NUMER 07/2019
NUMER 07/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:

AllRail: Podejrzany przetarg na operatora połączeń regionalnych

| inf. pras. oprac. jm 14.08.2019 13

AllRail: Podejrzany przetarg na operatora połączeń regionalnych
Pociąg ZSSK w ŻylinieFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Stowarzyszenie AllRail uważa, że przetarg na obsługę połączeń Žilina – Rajec na Słowacji został rozpisany z myślą o konkretnym zwycięzcy.
Jak pisze stowarzyszenie prywatnych przewoźników AllRail, według szacunków konkurencyjne przetargi na dotowane usługi kolejowe w Unii Europejskiej prowadzą do 20-30% oszczędności dla podatników. Takie oszczędności można następnie zainwestować w inne projekty, które pomogą uczynić kolej bardziej atrakcyjną. Dlatego też stowarzyszenie pilnie przygląda się przetargom, w którym mogą startować prywatni operatorzy.

Obiekcje AllRail wzbudził niedawno ogłoszony przetarg na obsługę linii kolejowej Žilina-Rajec na Słowacji. Jak czytamy, ogłoszenie zostało opublikowane w ubiegłym tygodniu, 7 sierpnia 2019 roku, a szczegóły zostały opublikowane na stronie internetowej słowackiego Ministerstwa Transportu. Są one jednak tylko w języku słowackim, co oznacza, że operatorzy ze znajomością języka słowackiego mają przewagę konkurencyjną. Tymczasem na oficjalnym portalu Unii Europejskiej poświęconym przetargom publicznym – TED – brakuje szczegółów, które zostaną opublikowane dopiero za 1-2 tygodnie, co oznacza, że inni operatorzy w całej Europie będą musieli poczekać.

Dlaczego harmonogram przetargu jest tak ważny? Jak tłumaczy AllRail, inni operatorzy potrzebują nie tylko czasu na przygotowanie zgłoszenia, ale – zakładając, że nowy operator wygra kontrakt – potrzebują przede wszystkim czasu na przygotowania (organizację taboru kolejowego, rekrutację personelu itp.) Na przykład na początku sierpnia 2019 r. Bawaria w Niemczech również ogłosiła nowy harmonogram przetargów na TED; zwycięski operator przejmie obowiązki w grudniu 2023 r. Tymczasem na Słowacji umowa zacznie obowiązywać już od 1 lutego 2020 roku. – To o wiele za mało czasu, szczególnie w porównaniu z Bawarią – podkreśla stowarzyszenie.

Nowy operator będzie miał tylko 2-3 miesiące na wszystkie przygotowania. W związku z tym przetarg ma zdaniem AllRail na uwadze konkretnego zwycięzcę – obecnego operatora, który ma już wszystko na swoim miejscu, czyli państwowe koleje ZSSK. – Protekcjonizm przebrany za konkurencyjny przetarg podważa zarówno Jednolity Europejski Obszar Kolejowy, jak i czwarty pakiet kolejowy UE. Będziemy przesyłać nasze zastrzeżenia zarówno do Ministerstwa Transportu, jak i zainteresowanych stron z UE – informuje sekretarz generalny AllRail Nick Brooks. Jak dodaje, zaledwie dwa tygodnie temu słowacki Urząd Antymonopolowy nałożył na operatora zasiedziałego ZSSK Cargo miliony euro grzywny za nadużywanie pozycji dominującej w sektorze kolejowych przewozów towarowych. – Teraz wzywamy ten sam urząd do zbadania tego nowego przetargu – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Słowacja (88)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Słowacja (88)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2019
NUMER 07/2019
Tematem najnowszego numeru naszego miesięcznika są trwające inwestycje infrastrukturalne - nie tylko na kolei. Czerwiec był chyba rekordowym miesiącem pod względem liczby zagranicznych wyjazdów naszych dziennikarzy, dlatego nie brakuje ciekawych relacji. W numerze piszemy też o pięcioleciu ŁKA. Polecamy rozmowy z t. Prejsem i R. Masiulisem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5