Partnerzy serwisu:
Pasażer

„Alibi zug”, wersja łódzka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
„Alibi zug”, wersja łódzka
W kilku pociągach TLK na trasie Łódź-Kutno zaczęły być bilety honorowane okresowe Przewozów Regionalnych. Oczywiście dla pasażerów jest to pewne udogodnienie, ale też należy traktować to jak kolejny dziwny sygnał, że z organizacją przewozów kolejowych w woj. łódzkim coś nie gra.

Gdy władze woj. łódzkiego poinformowały przed kilkoma tygodniami, iż wycofują się z finansowania przewozów na odcinku Kutno-granica województwa (obecnie sprawa jest „w zawieszeniu”), uzasadniały to, początkowo, jednoczesnym planem ograniczenia liczby pociągów na trasie Łódź-Kutno, w związku z niskimi prędkościami handlowymi uzyskiwanymi na tej trasie i wynikającą z tego niewielką frekwencją. Później UMWŁ zmienił zdanie i przerzucił odpowiedzialność za „problem kutnowski” na… władze woj. kujawsko-pomorskiego, które rzekomo nie poinformowały łódzkich sąsiadów o zmianie przewoźnika na trasie Kutno-Toruń – co jest nieprawdą (UMWŁ przez kilka miesięcy, odkąd formalnie został poinformowany o zmianie przewoźnika na Arrivę, nie wnosił pretensji). Jeśli w tej polityce informacyjnej nie ma jawnie złej woli, to przynajmniej jest daleko idący chaos.

TLK jako wsparcie „alibi zug”

Wracając do trasy Kutno-Łódź… Gdy już ograniczono – wraz z wejściem nowego rozkładu – liczbę pociągów regionalnych na tej trasie do 4 par dziennie, drugiego dnia obowiązywania nowego rozkładu poinformowano, że w niektórych pociągach TLK… wprowadzona się honorowanie biletów okresowych PR. A to oznacza, że połączenia kolejowe na tej trasie, zapewniające dojazd do pracy i szkoły w trzecim największym mieście w Polsce, są jednak potrzebne, a podróżni nie zrażają się aż tak bardzo niskimi prędkościami handlowymi, jak próbowali to przedstawiać ich regionalni włodarze.

4 pociągi dziennie na aglomeracyjnej linii to już jest już oferta typu „alibi zug”. Termin ten – przypomnijmy – „zaszczepił” w polskich realiach były wiceminister transportu Andrzej Massel. Oznacza on minimalną liczbę pociągów na danej linii, która w żaden sposób nie jest w stanie ani sprostać oczekiwaniom podróżnych, ani konkurować z komunikacją drogową. Często ograniczenie oferty do poziomu „alibi zug” jest wstępem do całkowitej likwidacji przewozów pasażerskich.

Na linii do Kutna likwidacji oczywiście nie będzie, bo zawiera się ona w szumnym projekcie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Nie zmienia to jednak faktu, że „alibi zug” na trasie kutnowskiej jest sytuacją niepokojącą.

Kutno złe, Łowicz dobry?

Po pierwsze, honorowanie biletów PR w pociągach TLK jest wyraźnym sygnałem, że samo „alibi zug” to stanowczo za mało. Po drugie: jeśli prędkości na linii do Kutna są tak fatalne jak przedstawia to UMWŁ (pociąg regionalny, nie oczekujący na mijankę, uzyskuje prędkość handlową 46 km/godz.), to czemu na równoległej trasie Łódź-Łowicz, gdzie analogiczna prędkość handlowa wynosi… 49 km/godz., w nowym rozkładzie utrzymano liczbę pociągów, a od czerwca 2014 r., kiedy zacznie funkcjonować ŁKA, ich liczba ma się podwoić? Wreszcie po trzecie – jak ograniczenie oferty ma się do niedawnego otwarcia na trasie do Kutna kilku nowych przystanków, wybudowanych przecież za publiczne pieniądze?

Oczywiście odpowiedzi na te pytania można szukać w tym, że UMWŁ stoi na stanowisku, iż w ciągu dwóch lat linia do Kutna zostanie gruntownie zmodernizowana, a wtedy prędkości wydatnie się podniosą i stworzy się rozbudowaną ofertę. Takie myślenie może się jednak okazać błędne. Pasażera zniechęconego do kolei może być ciężko ponownie do niej przekonać. A na razie robi się dużo właśnie w kierunku zniechęcania go.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5