Partnerzy serwisu:
Pasażer

Akademia Koźmińskiego: Podróżni chcą tańszych biletów i częstszych kursów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Akademia Koźmińskiego: Podróżni chcą tańszych biletów i częstszych kursów
fot. Seweryn Błasiak
89% Polaków korzystających z usług kolei jest z niej na ogół zadowolonych – wynika z badania przeprowadzonego przez Akademię Koźmińskiego. Wśród zalet kolei ankietowani wymieniali komfort, relatywnie niską cenę oraz czas przejazdu – w wielu przypadkach krótszy, niż samochodem. Za największą bolączkę uznali niską częstotliwość, w wielu regionach rzadką sieć linii oraz – mimo wszystko – zbyt drogie bilety.

Jak podkreślają autorki badania, pasażerowie kolei mają o niej dobre zdanie znacznie częściej, niż ci, którzy nie mają z nią styczności (choć ogólnie również opinie niepodróżujących na temat kolei są raczej pozytywne). – Kolej ocenia pozytywnie aż 89 proc. pasażerów, podczas gdy wśród niejeżdżących pociągami więcej niż połowa ma o niej dobre zdanie – mówi dr Katarzyna Piotrowska z Akademii.

Przestronnie i dość tanio – choć może być lepiej

Wśród powodów wyboru pociągu zamiast innego środka transportu (głównie – samochodu) ankietowani najczęściej wymieniali komfort i oszczędność pieniędzy oraz czasu. Wygodę podróżowania jako najważniejszą określiła aż połowa respondentów. Szczególnie dużą wagę – jak wynika z odpowiedzi na dalsze pytania – przywiązują oni do przestronności wnętrza. – Dla ok. 80 proc. badanych istotna jest odpowiednio duża przestrzeń na nogi – podaje przykład dr Katarzyna Staszyńska-Zagórska. Doświadczenie wskazuje, że ten ostatni parametr odgrywa istotną rolę zwłaszcza przy porównywaniu pociągu nie tylko z niektórymi samochodami, ale także z busami czy autobusami międzymiastowymi.

Niską cenę biletów jako argument na korzyść kolei wskazało 39 % przebadanych podróżnych, a krótszy czas dojazdu w porównaniu z samochodem – jedna trzecia. Opinie na temat kosztów podróży nie są jednak jednoznaczne: na pytanie o zmiany, które mogłyby przekonać osoby niekorzystające dziś z kolei do podróżowania pociągami, jedna trzecia wskazała obniżkę cen biletów.

Nadal zbyt mało pociągów – i linii

W badaniu często pojawiały się jednak wypowiedzi krytyczne wobec kolei. Dla 70% badanych poważnym mankamentem jest konieczność dostosowania planów do rozkładu jazdy – na wielu liniach częstotliwość kursów nie jest wystarczająca, by umożliwić swobodne planowanie dnia. Badaczki zalecają w związku z tym zwiększania, w miarę możliwości, liczby połączeń, tak by pociąg o dogodnej dla siebie porze mogło wybrać jak najwięcej osób.

Wiele do życzenia pozostawia też skomunikowanie z innymi środkami transportu, które mogłyby zapewnić „ostatnią milę” dojazdu (jest to istotne szczególnie w miejscowościach, w których dworce są położone z dala od centrum). Brak takich połączeń jest przeszkodą dla 25% pasażerów kolei. Za wady transportu kolejowego uznawano też jednak czynniki trudne lub niemożliwe do usunięcia, takie jak zakaz palenia na pokładzie czy... „uciążliwość interakcji z obcymi ludźmi”.

– Nasze badania dostarczają również kolejnych dowodów na to, jak wielu Polaków jest dotkniętych wykluczeniem komunikacyjnym – podkreśla dr Staszyńska-Zagórska. Co piąty uczestnik badania stwierdził, że choćby nawet chciał podróżować na co dzień koleją, nie może tego robić, bo... w jego miejscowości nie ma stacji ani przystanku.

Potrzeba przestrzeni dla rodzin z dziećmi

Duża część odpowiedzi dotyczyła standardu pojazdów. Część postulatów jest spełniona już obecnie, podczas gdy realizacja innych stoi jeszcze przed przewoźnikami. Zdaniem uczestników badania na wagon powinny przypadać co najmniej dwie toalety (w pociągach dalekobieżnych) lub jedna (dla połączeń podmiejskich). Ankietowani oczekują lepszego wyciszenia taboru, zapewnienia bezpiecznego miejsca do przewozu większego bagażu oraz specjalnych przedziałów lub całych wagonów dla rodzin z małymi dziećmi. – Za takim rozwiązaniem opowiadają się zarówno podróżujący rodzice, jak i pasażerowie niemający dzieci – zaznacza dr Piotrowska.

Pasażerowie – jak wynika z badania – nie mają jasno określonych preferencji co do sposobu aranżacji wnętrza. Licznych zwolenników ma zarówno układ przedziałowy, jak i bezprzedziałowy. Badaczki sugerują, by wobec tego nowo kupowane lub modernizowane pojazdy do ruchu dalekobieżnego były podzielone na część otwartą i z przedziałami. Pasażer mógłby wtedy wybierać podczas kupowania biletu, w której z nich wolałby otrzymać miejscówkę.

Pracowniczki naukowe Akademii Leona Koźmińskiego przeprowadziły badanie w ramach szerszego projektu naukowego, którego celem było opracowanie innowacyjnego i zestandaryzowanego modelu zakupu wagonów kolejowych. Ten ostatni był z kolei częścią strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków GOSPOSTRATEG”. Całe przedsięwzięcie dofinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W ankiecie odpowiedzi udzieliło 1500 dorosłych Polaków, zamieszkałych na terenie całego kraju.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5