NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Adamczyk: W 2030 r. będzie prawie 200 tysięcy połączeń kolejowych

| Roman Czubiński 15.03.2021 3,1k

Adamczyk: W 2030 r. będzie prawie 200 tysięcy połączeń kolejowych
fot. PKP IC
Oferta przewozowa kolei, zwłaszcza między miastami wojewódzkimi, ma ulec w ciągu 10 najbliższych lat znacznej poprawie. Łącznie na całej sieci w 2030 r. ma być uruchamianych o ponad 60% więcej pociągów, niż obecnie – zapowiedział podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Rozwój przewozów kolejowych ma być elementem realizacji polityki Nowego Zielonego Ładu.
Według ministra zwiększanie liczby połączeń – oprócz zakupu nowoczesnego i przyjaznego środowisku taboru – ma być najważniejszą zmianą, zaplanowaną na najbliższą dekadę w sektorze kolei pasażerskiej w Polsce. – Liczba pociągów na sieci wzrośnie ze 120 tys. w 2021 r. do 196 tys. w 2030 r. Będzie to więc wzrost o około 64% – zadeklarował minister. Jak dodał, w wielu relacjach między miastami wojewódzkimi pociągi mają kursować co godzinę lub częściej. Tam, gdzie mieszkańcy nie mają dziś dostępu do kolei pasażerskiej, problem wykluczenia komunikacyjnego ma rozwiązać program Kolej Plus.

Wiele miejsca minister poświęci omówieniu unijnej strategii Nowy Zielony Ład. – Warto mówić o polityce NZŁ – i dbać o to, by temat był żywy w debacie publicznej. Powinniśmy pamiętać o wyznaczonych przez tę strategię celach. To nadzieja i szansa na rozwój transportu kolejowego, lotniczego i drogowego, tak by był naprawdę transportem XXI wieku – przekonywał. Jak podkreślił, szczególna szansa rozwoju stoi przed przewoźnikami kolejowymi – zarówno pasażerskimi, jak i towarowymi: osiągnięcie celów NZŁ (m. in. 90-procentowej redukcji emisji dwutlenku węgla w unijnej gospodarce do 2050 r.) będzie wymagało zwiększenia udziału transportu kolejowego w krajowym miksie transportowym. – Mam nadzieję, że we wszystkich państwach UE wysiłki będą szczere i będą skutkowały faktycznym obniżeniem emisji – dodał Adamczyk.

– Historycznie największy program inwestycyjny na polskiej kolei ma sprawić, że w ciągu 10 lat polska kolej będzie oparta na 5 filarach: komforcie, bezpieczeństwie, ekologii, powtarzalności i dostępności – dodał sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki. Jak stwierdził, choć pandemia COVID-19 pogorszyła wyniki przewozowe, trwają przygotowania do odzyskania rynku po ustaniu pandemii. – PKP IC pełną parą realizuje program inwestycyjny. Podróżni muszą czuć komfort od pierwszego kontaktu, jeśli chodzi o dworce, pociągi, dostępność biletów, a także łączenie usług z komunikacją autobusową. Przekazaliśmy z MAP do PKP wykonywanie udziałów i transakcji w przedsiębiorstwach PKS – przypomniał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5