Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
24-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5
fot. MOs810 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Samorząd województwa wielkopolskiego ogłosił przetarg na realizację utrzymania 7 spalinowych zespołów trakcyjnych typu SA132 i 2 jednostek typu SA134 na poziomie P5. To blisko połowa spalinowych pojazdów eksploatowanych przez Koleje Wielkopolskie. Oprócz czynności typowych dla naprawy głównej przewidziano spore zmiany w przestrzeni pasażerskiej.

W połowie stycznia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na realizację przeglądu na poziomie utrzymania P5 spalinowych zespołów trakcyjnych, stanowiących własność samorządu województwa wielkopolskiego. Mowa o 7 jednostkach typu SA132 oraz 2 jednostkach typu SA134 produkcji Pesy Bydgoszcz, wchodzących w skład rodziny 218M. Stanowią one podstawę taboru spalinowego samorządowego przewoźnika Koleje Wielkopolskie, obsługując m.in. połączenia z Poznania w kierunku Wągrowca i Wolsztyna. Były to jednocześnie pierwsze nowoczesne pojazdy na wielkopolskich torach. Popularnie (choć w gruncie rzeczy błędnie) bywają określane “szynobusami”.

SA132 zostały dostarczone w latach 2005-2007, natomiast dostawa jednostek typu SA134 miała miejsce w 2008 roku. Z uwagi na blisko 20 lat eksploatacji i określony przebieg przegląd jednostek na poziomie P5 jest koniecznością. Jednocześnie Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego uwzględnił w opisie przedmiotu zamówienia szereg zmian wychodzących poza standardowy zakres naprawy głównej. Można powiedzieć, że wszystkie pojazdy objęte zadaniem przejdą płytką modernizację, która przełoży się na poprawę ich funkcjonalności, zarówno z perspektywy przewoźnika, jak i pasażera.

Do 30% punktów za przyspieszenie terminu dostaw

W przypadku oświetlenia czołowego pojazdu przewidziano wymianę istniejących reflektorów na LED, co zapewni poprawę widoczności w nocy i trudnych warunkach atmosferycznych. Poprawić ma się również wygłuszenie pojazdu. Najwięcej zmian przejdzie jednak przestrzeń pasażerska. Kompleksową modernizację przejdą toalety, a w miejscach siedzeń naprzeciwległych pojawią się gniazda elektryczne 230 V. Całkowicie wymienione zostaną podłogi. Zamawiający rozważa także montaż podjazdowej rampy przenośnej w każdym pojeździe i wydzielenie kabiny dla obsługi konduktorskiej, czy zabudowę osprzętu do przewozu rowerów w pozycji pionowej. Pojazdy zostaną także dostosowane do komunikacji przez system GSM-R.

Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 5 lutego bieżącego roku do godziny 9:00. Ich otwarcie nastąpi godzinę później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 70% punktów. Zamawiający weźmie również pod uwagę termin wykonania zadania, liczony od dnia przekazania poszczególnych pojazdów wykonawcy. W zależności od terminu przekazania zamawiającemu pierwszych 2 jednostek typu SA132 będzie mogło zostać przyznanych do 20% punktów. Termin zakończenia naprawy głównej z modernizacją kolejnych 7 pojazdów zadecyduje o przyznaniu maksymalnie 10% punktów.

Więcej taboru spalinowego, stagnacja w taborze elektrycznym?

Przypomnijmy, że Koleje Wielkopolskie zawarły w ostatnich dniach umowę z konsorcjum Public Transport Service i Modertrans Poznań na dostawę 2 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych SA136. To trójczłonowe jednostki sprowadzone z Włoch – w Polsce były dotychczas eksploatowane jedynie przez Polregio w województwach pomorskim i zachodniopomorskim. Flotę pojazdów przeznaczonych do obsługi tras niezelektryfikowanych wzmocniło również w ostatnich latach 6 dwutrakcyjnych trójczłonowych Impulsów 2, które często spotykane są również na trasach zelektryfikowanych.

Znacznie gorzej przedstawia się sytuacja Kolei Wielkopolskich w zakresie taboru elektrycznego. Od 2021 nie dostarczono żadnego nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Na dostawę oczekują zaledwie 4 pięcioczłonowe Elfy II, zakupione z rządowym wsparciem w ramach Polskiego Ładu, podczas gdy w pozostałych zamożniejszych regionach w Polsce realizuje się duże zamówienia po kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt pojazdów, czego przykładem są choćby Dolny Śląsk, Mazowsze i Pomorze. Samorząd województwa wielkopolskiego stracił także okazję, jaką była możliwość finansowania zakupu nowego taboru w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KIO nie uznała zastrzeżeń do przetargu CPK

Prawo i polityka

KIO nie uznała zastrzeżeń do przetargu CPK

ep. 26 lipca 2025

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

Infrastruktura

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

inf. pras. CPK, oprac. MK 04 lipca 2025

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Infrastruktura

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Pasażer

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 04 kwietnia 2025

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Prawo i polityka

Zobacz również:

KIO nie uznała zastrzeżeń do przetargu CPK

Prawo i polityka

KIO nie uznała zastrzeżeń do przetargu CPK

ep. 26 lipca 2025

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

Infrastruktura

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

inf. pras. CPK, oprac. MK 04 lipca 2025

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Infrastruktura

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Pasażer

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 04 kwietnia 2025

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij