NUMER 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej Polska – Litwa
szukaj
Śledź nas:

36% wagonów pasażerskich w Polsce wyposażone w klimatyzację

| Michał Szymajda 07.08.2019 277

36% wagonów pasażerskich w Polsce wyposażone w klimatyzację
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Urząd Transportu Kolejowego, w „Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2018” zamieścił bardzo wiele ciekawych danych. Obraz kolei w Polsce nie wydaje się w nim tak dobry, jak wynika z rosnących wyników przewozowych operatorów.
Bardzo ciekawa część raportu dotyczy wagonów pasażerskich, które wciąż są podstawą wożenia pasażerów na większe odległości. Z analizy UTK wynika, że: po pierwsze spada ich liczba we wszystkich spółkach, które ich używają (niemal wszystkie należą do PKP Intercity, bardzo mała część do Przewozów Regionalnych). Po drugie: przewóz na większe odległości w większym stopniu niż przed laty, opiera się na elektrycznych zespołach trakcyjnych, gdzie możliwość reakcji na zwiększone potoki pasażerskie np. w weekendy, jest niezwykle ograniczona. Skutkuje to często zatłoczeniem tych pociągów.

Mniej wagonów

W 2018 roku polscy operatorzy dysponowali łącznie 2047 wagonami pasażerskimi (nie wliczając w to wagonów, z których złożone są elektryczne zespoły trakcyjne, zarówno dalekobieżne, jak i regionalne). Co ciekawe: dwa lata wcześniej było ich 2237.

W tej liczbie na przestrzeni dwóch lat o 114 wagonów zmniejszyła się liczba wagonów klasy drugiej i o 21 – klasy pierwszej. W tym wypadku przyczyną jest głównie kasacja nieużywanych od lat wagonów, należących do Przewozów Regionalnych. W stosunku do roku 2016 mniej jest wagonów gastronomicznych (86 w roku 2016, 96 w roku 2017 i 79 w roku 2018), w tym zakresie PKP Intercity chce jednak odbudować swój potencjał, kosztem wagonów 1 klasy z przedziałami biznesowymi.

Na przestrzeni dwóch lat dramatycznie spadła liczba sprawnych kuszetek, których w Polsce używa tylko PKP Intercity. Jeszcze w 2016 roku było ich 93, podczas gdy w zeszłym roku UTK doliczył się ich tylko 60 sztuk. Od 2016 ograniczono liczbę pociągów nocnych, a część z nich obsługiwana jest ezt, co wyklucza stosowanie wagonów z miejscami do leżenia. Część kuszetek zastępowana jest wagonami sypialnymi, ale – uwaga – ich liczba także spadła na przestrzeni dwóch lat ze 142 do 135.

Wagony mają wysoki średni wiek


Bardzo wysoki jest wiek wagonów pasażerskich w Polsce, który wynosi 30,6 roku. Należy jednak zaznaczyć, że wagon pasażerski jest konstrukcją dość wytrzymałą i okres jego życia, pod warunkiem należycie wykonanych przeglądów i napraw, może dojść do 40 lat. W liczbie, na którą zwraca uwagę UTK są wagony z lat 80., które zostały jednak gruntownie zmodernizowane. Niepokojące wydaje się jednak to, że PKP Intercity w obecnie trwającej perspektywie, zamówiło tylko 81 nowych wagonów, głównie do pociągów ekspresowych i międzynarodowych.

W roku 2018 tylko 36% wagonów, z których znaczna większość należy do PKP Intercity, była klimatyzowana. 11% z nich wyposażona była w nadajniki do bezprzewodowego internetu. 12% z nich posiadała przestrzeń dla rowerów. Dzięki akcji przebudowy toalet w ramach napraw P3 i P4 nawet starszych wagonów w latach 2015-2016, aż 45% wagonów posiadało w 2018 roku toalety z systemem zamkniętym i liczba ta w tym roku jeszcze wzrosła. Niestety, w 2018 roku jedynie 4% wagonów była w stanie przyjąć na pokład bez problemu osobę niepełnosprawną.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (43817)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (43817)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5