NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

175 mln zł na modernizację linii Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie

| inf. prasowa 27.06.2017 4k

175 mln zł na modernizację linii Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie
Kraków Płaszówfot. Altoshipper CC BY-SA 4.0
PKP Polskie Linie Kolejowe inwestują ponad 175 mln zł na trasie Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie. Oznacza to krótsze podróże w Małopolsce i aglomeracji krakowskiej. Pojawią się 2 nowe przystanki: Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia i zmodernizowana stacja Skawina. Poprawią się także warunki do przewozu towarów z Krakowa do Oświęcimia.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 26 czerwca umowę o wartości ponad 175 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie. To kolejna inwestycja PLK w Małopolsce, która tworzy dobre warunki dla rozwoju kolei w aglomeracji i regionie.

– Blisko 8 mld zł przewidzianych jest na realizację inwestycji kolejowych w Małopolsce. Efekty prac pozwolą na stworzenie dobrej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich. Skorzystają na tym zarówno mieszkańcy jak i turyści, wybierający kolej jako wygodny środek transportu w drodze do pracy, szkoły, czy w celach rekreacyjnych – mówi Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury

Pasażerowie pojadą wygodniej

Podróżni w Krakowie Bonarce, Krakowie Sidzinie, Skawinie, Podborach Skawińskich uzyskają wyższy komfort podróży. Przebudowane zostaną perony. Będą lepiej oznakowanie, oświetlone i dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wygodniejsze i bezpieczne dojścia umożliwią dwa nowe przejścia podziemne w Skawinie. Będzie kładka pieszo-rowerowa na stacji Kraków Bonarka. W ramach inwestycji PLK wymienią tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudują sieć trakcyjną.

– Inwestycja PLK na trasie Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie sprawi, że pociąg będzie bardziej konkurencyjny względem samochodu. To ważne dla tych, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i szkoły do Krakowa. Poprawa parametrów linii z Krakowa w kierunku Oświęcimia, tworzy także lepsze warunki dla przewozów towarowych – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Bliżej do pociągu, bezpieczna podróż

Mieszkańcy Krakowa i Skawiny zyskają łatwiejszy dostęp do pociągów dzięki budowie dwóch nowych przystanków Kraków Opatkowice, w sąsiedztwie ul. Macieja Dębskiego oraz Skawina Jagielnia, w rejonie osiedla TBS przy ul. Pachla. Dogodniejszą lokalizację zyska przystanek Skawina Zachodnia, który zostanie przesunięty o ok. 500 metrów w stronę Skawiny.

Inwestycja PLK obejmie również 37 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad ul. Podmokłą w Krakowie i 7 mostów. Remont 10 przejazdów kolejowo-drogowych ułatwi ruch drogowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/h, a towarowe do 80 km/h.

– Dzięki kolejnej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych Małopolska zyskuje wygodniejszą obsługę codziennych przejazdów do i z Krakowa, jak i lepsze podróże w regionie. Budowa nowych przystanków zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do kolei – mówi Piotr Ćwik, wojewoda małopolski.

Opracowanie dokumentacji projektowej i realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2017 – 2020. Inwestycja na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie realizowana jest ze środków budżetowych w ramach dużego projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”.

Inwestycja w liczbach:
• 2 nowe przystanki kolejowe - Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia
• 3 przebudowane stacje Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie
• 2 przebudowane przystanki Kraków Sidzina, Skawina Zachodnia
• 37 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, (m.in. 1 wiadukt 7 mostów)
• 2 nowe przejścia podziemne na stacji Skawina
• 10 zmodernizowanych przejazdów kolejowo – drogowych
• 20 km przebudowanej linii kolejowej

Inwestycje w aglomeracji krakowskiej

Ponad 4 mld zł, mają projekty Krajowego Programu Kolejowego, które służą aglomeracji krakowskiej. To ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice – Kraków’’, ,,Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków - Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice’’, ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III”, ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki”, ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5