NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

13 z 14 projektów otrzyma dofinansowanie w programie Innotabor

| Martyn Janduła 11.01.2017 590

13 z 14 projektów otrzyma dofinansowanie w programie Innotabor
Zaproponowany projekt Newagu na pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z wielosystemowymi układami napędowymimat. Newag
Zakończyła się ocena merytoryczna wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach pierwszej edycji konkursu Innotabor. Mimo że projekty łącznie nie wyczerpywały budżetu konkursu, to sędziowie uznali, że nie wszystkie należy dofinansowywać. Stąd decyzja o odrzuceniu jednego wniosku. W pierwszej edycji wartość dofinansowania wyniesie prawie 157 mln zł.
W pierwszej edycji programu sektorowego Innotabor wpłynęło 14 projektów, które starały się o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Mimo że przeszły one pozytywną ocenę formalną, to po ocenie merytorycznej panelu ekspertów zakwalifikowanych do dofinansowania zostało tylko 13 wniosków, gdyż jeden wniosek w ocenie indywidualnej został oceniony negatywnie. Ostateczna decyzja o przyznaniu dofinansowania będzie podjęta przez Dyrektora NCBiR.

Dofinansowanie na prawie 157 mln zł

Producenci łącznie złożyli wnioski na łączną kwotę dofinansowania 160,3 mln zł. Sumaryczna kwota wybranych do dofinansowania wniosków wybranych do dofinansowania to 156,7 mln zł, natomiast ich całkowita wartość to 318 mln zł, z czego ponad 161 mln zł stanowi wkład stawiających na innowacje przedsiębiorców. Wszystkie wnioski wybrane do dofinansowania osiągnęły minimalne progi w poszczególnych kryteriach oraz uzyskały sumaryczną ocenę na poziomie co najmniej 15 punktów.

– Konsekwentnie kierujemy środki do tych gałęzi przemysłu, które posiadają potencjał i warunki do dynamicznego rozwoju w oparciu o efekty prac „badania i rozwój” – mówi Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak wskazuje, dzięki środkom z programu Innotabor, polskie firmy wcielą w życie nowatorskie rozwiązania, m.in. pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z wielosystemowymi układami napędowymi, innowacyjną technologię jazdy beztrakcyjnej tramwaju wraz z prototypem pierwszego tego typu pojazdu w Polsce, tramwaje nowej generacji oraz proekologiczny wagon do przewozu skroplonych produktów gazowych.

Obrona krajowego przemysłu

NCBiR ogłosiło pierwszy konkurs w ramach programu Innotabor w połowie lipca zeszłego roku. Innotabor to sektorowy program finansowy dedykowany projektom dotyczącym taboru szynowego. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Głównym założeniem programu jest znaczące podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiego przemysłu taboru szynowego oraz przemysłu z nim kooperującego, a także rozwój dziedzin nauki związanych z taborem szynowym.

Za cel wzięto sobie także obronę krajowego przemysłu i rynku przed napływem tańszych produktów niższej jakości. Więcej o projektach wnioskowanych o dofinansowanie pisaliśmy (o tych tramwajowych) tutaj i (tych kolejowych) tutaj. Kilka szczegółów o swoim projekcie zdradził również H. Cegielski – FPS, o czym pisaliśmy tutaj.

Kto nie podołał

Wśród wniosków negatywnie ocenionych znalazł się projekt zgłoszony przez toruńską firmę Govena Concept. Wywodzi się ona od innej toruńskiej spółki – Govena Lighting, która trudni się produkcją oświetlenia. Firma złożyła wniosek na projekt tramwaju miejskiego nowej generacji wspomagany fotowoltaiką, który byłby w 100% niskopodłogowy z innowacyjnym systemem pokładowym, oświetleniem OLED oraz zasobnikami energii umożliwiającymi jazdę poza siecią trakcyjną. Wniosek został oszacowany na 3,6 mln zł.

– Cieszy nas, że mające już doświadczenia w komercjalizacji prac B+R firmy nie ustają w wysiłkach na rzecz tworzenia nowatorskich rozwiązań i korzystając z potencjału naszych naukowców chcą wprowadzić na rynek nowe technologie i innowacyjne pojazdy szynowe – zaznacza prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Jak podkreśla dyrektor, wspierając badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe związane ze środkami transportu szynowego, Polska przyczynia się nie tylko do poprawy konkurencyjności tej konkretnej branży, ale docelowo również do poprawy jakości i bezpieczeństwa przewozów pasażerskich i towarowych.

W ramach programu sektorowego Innotabor planowane jest ogłoszenie jeszcze 2 konkursów. Kolejny konkurs zostanie ogłoszony w połowie 2018 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45775)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45775)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5