NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Wiceminister o magistrali węglowej: Pociągi pojadą tutaj 160 i 120 km/h

| Martyn Janduła 20.04.2017 143

Wiceminister o magistrali węglowej: Pociągi pojadą tutaj 160 i 120 km/h
Fot. Łukasz Gełda, SM42.pl
Trwają przygotowania do modernizacji linii kolejowej nr 131 na odcinku z Tczewa do Bydgoszczy. To ważna magistrala węglowa, która w dodatku jest mocno zatłoczona. W sprawie przyszłości tej linii zabierał głos m.in. Krzysztof Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, na specjalnej konferencji w Tczewie.
W Starostwie Powiatowym w Tczewie zorganizowano konferencję prasową poświęconą pracom na linii kolejowej nr 131 na odcinku z Bydgoszczy do Tczewa. W wydarzeniu wziął przede wszystkim udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Nie zabrakło przedstawicieli PKP PLK, narodowego zarządcy infrastruktury. Z ramienia kolejarzy udział w konferencji wzięli Marek Kubera, zastępca dyrektora biura przygotowania inwestycji w centrali PKP PLK oraz Jerzy Majder, dyrektor projektu w biurze przygotowania inwestycji w centrali PKP PLK. Na spotkaniu zjawili się także Tadeusz Dzwonkowski, starosta tczewski, Patryk Demski, burmistrz Pelplina a także wójt Subków Mirosław Murzydło i wójt Morzeszczyna Piotr Laniecki.

Węglowa magistrala

Linia kolejowa nr 131 zlokalizowana jest na terenie województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego. Jest to linia dwutorowa i zelektryfikowana. Stanowi ona część tzw. magistrali węglowej, która jest obecnie głównym połączeniem aglomeracji gdańskiej oraz portów morskich Gdańsk i Gdynia z zapleczem kraju dla przewozów wewnątrzkrajowych i tranzytowych. Obecnie linia ta jest mocno obciążona ruchem kolejowym.

Podczas spotkania przedstawiciele PKP PLK poinformowali, że niedawno otwarto oferty, które dotyczą pierwszych prac na linii kolejowej nr 131. Oddzielnie prace toczyć będą się na pomorskim odcinku linii i na kujawsko-pomorskim. W tym ostatnim przypadku na udział w postępowaniu przetargowym zdecydowało się czterech oferentów. PKP PLK przygotowały budżet w wysokości 58,4 mln zł brutto. Niestety, żadna oferta nie zmieściła się w kosztorysie. Piszemy o tym tutaj.

Z kolei, mimo podobnego zakresu rzeczowego, na wykonanie prac na pomorskim odcinku linii chętny był tylko jeden oferent – PKP Energetyka. Jedyny ofert zaproponował wykonanie prac za 25,1 mln złotych brutto. O tym fakcie wspominamy tutaj. Do zadań wykonawcy będzie należało utworzenie nowych peronów w miejscowości Subkowy Wieś oraz modernizację peronów w Czarlinie. Realizację tych zadań przewidziano w latach 2017-2018. W zakres wchodzi również wymiana sieci trakcyjnej, odbudowa rowów i profilowanie ław torowiska, regulacja toru w planie i profilu z mechanicznym podbiciem, oprofilowaniem podsypki i dynamiczną stabilizacją. Więcej o założeniach przetargu piszemy tutaj.

– Zbudowany zostanie zupełnie nowy przystanek osobowy Subkowy Wieś, który ułatwi korzystanie z pociągów znacznej grupie mieszkańców miejscowości, dla których stacja Subkowy zlokalizowana jest zbyt daleko. Kompleksowo zmodernizowany ma zostać również przystanek osobowy Czarlin – mówił Marek Kubera, zastępca dyrektora biura przygotowania inwestycji w centrali PKP PLK.

Dalsze prace

Dopiero w kolejnych latach na pomorskim odcinku linii kolejowej nr 131 (do roku 2023) zaplanowano dalszą przebudowę stacji i przystanków, m.in. w Pelplinie, Morzeszczynie i Smętowie Granicznym, modernizację sieci trakcyjnej i pozostałych ważnych elementów. Dzięki inwestycji m.in. zwiększy się przepustowość linii.

– Po zakończeniu realizacji tego projektu pociągi osobowe będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z 120 km/h – podkreślił Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. – Obecnie samorządowcy konsultują zakres inwestycji z przedstawicielami PKP PLK, przedstawiając swoje propozycje zmian – dodał. Ma w tym pomóc zorganizowany cykl spotkań w gminach bezpośrednio zainteresowanych modernizacją linii kolejowej nr 131. Zyskają na tym nie tylko podróżni, bo zwiększy się przepustowość tej magistrali.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Tczew (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Tczew (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS