NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

UTK chce cofnąć certyfikat bezpieczeństwa PKP Energetyce

| inf. prasowa/ Rynek Kolejowy 08.07.2016 54

UTK chce cofnąć certyfikat bezpieczeństwa PKP Energetyce
Fot. Aktron / Wikimedia Commons
Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę ponad dwudziestu firm branży kolejowej. Wśród kontrolowanych znalazła się m.in. spółka PKP Energetyka. Prezes UTK wszczął procedurę cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa spółce.
Urzędnicy zapewniają, że kontrolę ponad dwudziestu firm branży kolejowej przeprowadzili z uwagi na "wzrost liczby wypadków i incydentów w ruchu kolejowym", szczególnie wśród przedsiębiorców zajmujących się budową i utrzymaniem infrastruktury kolejowej. Wśród kontrolowanych znalazła się m.in. spółka PKP Energetyka. Kontrolę działalności spółki w zakresie poprawności stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem przeprowadzono między 18 a 26 kwietnia 2016 r.

Jak wylicza UTK, do przypadków najbardziej zagrażających bezpieczeństwu w ruchu kolejowym można zaliczyć: niezatrzymanie się pojazdu przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, uruchomienie pojazdu bez wymaganego zezwolenia, samoczynny odjazd pojazdu bez obsługi (tzw. zbiegnięcie) i przejechanie 9 km bez nadzoru, uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu.

UTK: Zagrożenie dla bezpieczeństwa

Kontrola przewoźnika wykazała nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących: identyfikacji ryzyka, określania wymogów/norm/procesów w zakresie utrzymania pojazdów na podstawie danych dotyczących bezpieczeństwa, definiowania i rozdzielania obowiązków i zadań związanych z utrzymaniem pojazdów, ustalania odpowiednich celów w zakresie bezpieczeństwa, zgłaszania, rejestracji, badania i analizowania wypadków, incydentów, zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz innych niebezpiecznych zdarzeń, wdrażania zaleceń krajowego organu bezpieczeństwa, określania kompetencji i kwalifikacji audytorów wewnętrznych.

– Stwierdzone naruszenia świadczą o nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem, co stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa transportu kolejowego. Z uwagi na to prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia spółce PKP Energetyka certyfikatu bezpieczeństwa – czytamy w komunikacie urzędu.

Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych. Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwia prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej.

Kilka kolejnych firm zagrożonych

O kontroli UTK informowaliśmy już kilka dni temu. Wówczas urząd nie informował jednak o kontroli w PKP Energetyce. Chce jednak cofnąć certyfikaty kilku innym firmom.

Niedawno Grupa ekspertów z Fundacji Inicjatyw Bezpieczeństwo-Rozwój-Energia FIBRE i Instytutu Stosunków Międzynarodowych Collegium Civitas przygotowała raport dotyczący bezpieczeństwa dostaw energii i przewozów kolejowych po prywatyzacji PKP Energetyki na zlecenie spółki. Piszemy o tym tutaj. Raport krytycznie oceniał bezpieczeństwo w PKP Energetyce, ale prezes PKP Energetyki Wojciech Orzech zapewnia, że wnioski z raportu są wdrażane. Więcej na ten temat w rozmowie z Wojciechem Orzechem w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy".

Relacje PKP Energetyki z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa nie są najlepsze. Mówił o tym w maju odpowiedzialny za kolej wiceminister Piotr Stomma, poruszał to również podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Analizę relacji między państwem a spółką można znaleźć tutaj.

PKP Energetyka zaskoczona

Na prośbę "Rynku Kolejowego", swoje stanowisko w sprawie przedstawiła spółka PKP Energetyka: - Wszczęcie procedury przez UTK przyjmujemy z dużym zaskoczeniem, ponieważ w naszej opinii nie ma żadnych podstaw ani przesłanek do cofnięcia spółce certyfikatu bezpieczeństwa. Z wymienionych nieprawidłowości wyciągnęliśmy wnioski, gruntownie przeanalizowaliśmy każdy przypadek i podjęliśmy działania naprawcze aby podobne zdarzenia nie miały miejsca w przyszłości. W naszej opinii żadne z wymienionych zdarzeń, nie jest powodem do podjęcia tak drastycznych środków przez UTK - oświadczył Krzysztof Kiełmiński z biura komunikacji spółki .


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5