Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler: 249 km/h – kolejny etap strategii producenta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-11-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Stadler: 249 km/h – kolejny etap strategii producenta
Na tory Szwajcarii wyjedzie 29 zupełnie nowych pociągów firmy Stadler. Takich składów firma jednak do tej pory nie produkowała. Aby wygrać przetarg, trzeba było zadeklarować postawienie na szereg zupełnie nowych, do tej pory niestosowanych rozwiązań. Teraz producent przyznaje, że jest w stanie realizować kolejne takie zamówienia.

Łukasz Pastor, „Rynek Kolejowy”: Zdobycie kontraktu dla Szwajcarii było dużym wyzwaniem dla producenta. Co tak innowacyjnego i nietypowego było w tym przetargu i dlaczego trudno było go wygrać?

Stanisław Skalski, dyrektor handlowy i członek zarządu Stadler Polska: Szwajcarskie Koleje Federalne SBB zamówiły w firmie Stadler 29 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych EC 250 do obsługi linii dalekobieżnych w Szwajcarii, jak również międzynarodowych połączeń Szwajcarii z Niemcami, Włochami i Austrią. Pojazdy będą poruszały się z prędkością maksymalną 249 km/h. Te podstawowe wymagania stanowią pierwsze duże wyzwanie dla producenta. Pojazd wyposażony będzie w 3 systemy zasilania: 15kV (Szwajcaria, Austria i Niemcy) oraz 3kV i 25kV (Włochy) z automatycznym przełączaniem w trakcie jazdy. Dodatkowo będzie dysponował czterema systemami samoczynnego hamowania pociągu: europejskim ETCS, jak również PZB i LZB (Niemcy), SCMT (Włochy) i Integra/ZUB (Szwajcaria), które będą ze sobą współdziałać, przejmując automatycznie swoją funkcję na sieci każdego z 4 krajów.

Pojazdy EC 250 przeznaczone są między innymi do obsługi magistrali północ - południe przez nowy alpejski tunel pod masywem St. Gotthard. Ten 57 kilometrowy tunel przekazany będzie do eksploatacji w czerwcu 2016 roku i będzie najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Tego typu tunele stanowią kolejne wyzwanie dla taboru kolejowego, szczególnie w zimie, kiedy różnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz tunelu wynieść może nawet 50 stopni. Gwałtownie topniejący śnieg i lód powodować może zwarcia elektryczne i w efekcie unieruchomienie pojazdu w tunelu. Konstrukcja pojazdów uwzględniać musi te szczególne wymagania. Dlatego również pojazdy dla SBB testowane będą w komorze klimatycznej.

Będą też spełnione specjalne przepisy dotyczące niepełnosprawnyh.

Nowością i wyzwaniem są również wymagania SBB dotyczące spełnienia szwajcarskiej ustawy o prawach osób  o ograniczonej możliwości poruszania się. Ustawa ta stawia wyższe wymagania niż TSI PRM. Z tego względu nowe pojazdy Stadlera umożliwiać będą dostęp osobom na wózkach inwalidzkich bez użycia windy. Wymaga to zastosowania w pojeździe wejść na poziomie 550 mm (Szwajcaria i Włochy), jak również 760 mm (Niemcy). Pomoże to również spełnić bardzo wyśrubowane wymagania SBB dotyczące krótkiego czasu postoju na stacjach. W rezultacie powstał pierwszy nowoczesny, niskopodłogowy pociąg wysokiej prędkości.  Swoistym wyzwaniem będzie również dopuszczenie pociągu w 4 krajach.

Jakie rozwiązania techniczne zostaną zastosowane w nowych składach dla Szwajcarii, których do tej pory w pociągach Stadlera nie było?

Aby spełnić wszystkie wymagania zamawiającego, Stadler zaproponował SBB zupełnie nowy pojazd, zawierający wiele nowatorskich rozwiązań. Urządzenia napędowe rozłożone są równomiernie wzdłuż pojazdu i znajdują się pod podłogą. Z uwagi na niską podłogę wymagać to będzie maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Po raz pierwszy Stadler zaprezentuje trójsystemowy pojazd o długości 200m i prędkości 249km/h szczególnie przyjazny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Czego polskie podmioty zamawiające powinny uczyć się od Szwajcarów?

Myślę, że również Szwajcarzy mogą dużo nauczyć się od Polaków. Podejście w Szwajcarii do inwestycji taborowych jest inne niż w Polsce, co uwarunkowane jest głównie ustawą o zamówieniach publicznych. Znamienne dla Szwajcarii są kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu, gdzie cena pojazdu stanowi zaledwie 20%, a inne kryteria to przede wszystkim koszty eksploatacji i rozwiązania techniczne.

Stadler tym zamówieniem wchodzi na rynek pociągów dużych, a przynajmniej wyższych prędkości. Czy firma jest gotowa na kolejne takie zamówienia?

Jestem przekonany że tak. Stadler już produkuje pojazdy o prędkości 200 km/h o coraz większej pojemności. EC 250 jest następnym logicznym krokiem w rozwoju firmy.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5