NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Powrót pociągów do Świeradowa-Zdroju jest realny

| Kasper Fiszer 23.11.2017 144

Powrót pociągów do Świeradowa-Zdroju jest realny
Stacja Świeradów-Zdrójfot. Marek013, lic. GFDL
Samorządy z Dolnego Śląska chcą wznowienia kursów na trasie tzw. Kolejki Izerskiej do Świeradowa-Zdroju. Obecnie prowadzona jest szczegółowa inwentaryzacja istniejącej infrastruktury, która ma pozwolić na dokładne określenie kosztów prac niezbędnych do przywrócenia ruchu. Na razie nie wiadomo, kiedy ponowne otwarcie linii nr 317 i 336 mogłoby nastąpić.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wraz z samorządami szczebla lokalnego chciałby przywrócić kursowanie pociągów pasażerskich na 17-kilometrowym odcinku Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. Mowa tu o ciągu dwóch linii: 317 Gryfów Śląski – Mirsk (to część dawnej linii 217 Legnica – Pobiedna) i 336 Mirsk – Świeradów-Zdrój. Na dużych fragmentach trasa jest już rozebrana, na innych tor istnieje fizycznie, ale jest nieprzejezdny.

Kolej ma pobudzić rozwój gospodarczy Pogórza Izerskiego

– Koncepcja przywrócenia do eksploatacji linii 317 i 336 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój wynika z założeń Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa dolnośląskiego – tłumaczy Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD. – W opracowaniu tym wskazano to połączenie jako istotne z punktu widzenia regionalnej sieci publicznego transportu zbiorowego. Celem tego projektu jest poprawa dostępności obszarów podgórskich oraz ich rozwój gospodarczy i społeczny – dodaje przedstawiciel samorządu.

Co ciekawe, aktualnie rozważany scenariusz zakłada przejęcie trasy przez jednostki samorządu terytorialnego niższego niż wojewódzki szczebla. Nie tylko zaproponowały one takie rozwiązanie, ale i wyraziły gotowość do pokrycia części kosztów robót zmierzających do przywrócenia przejezdności torów. Aktualnie trwa szacowanie wartości inwestycji.

Inwentaryzacja trasy zakończy się jeszcze w tym roku

– Na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei [jednostka budżetowa województwa] prowadzone są prace inwentaryzacyjne pozostałej infrastruktury. Zasadniczym ich celem jest określenie zakresu niezbędnych prac – relacjonuje przedstawiciel UMWD. Dokumentacja w tym zakresie ma być gotowa jeszcze w obecnym roku kalendarzowym.

Samorząd wojewódzki zapewnia, że nie tylko planuje remontować trasę, ale także wykorzystywać ją w przyszłości. – Planujemy wznowić kursowanie pociągów do Świeradowa-Zdroju po zakończeniu prac rewitalizacyjnych na infrastrukturze – deklaruje Wojciech Zdanowski. Na razie nie wskazuje jednak, w jakim horyzoncie czasowym ruch mógłby zostać otwarty.

Dwie dekady bez ruchu

Kolej dotarła do Świeradowa-Zdroju w 1909 r. Prywatna linia, tzw. Kolejka Izerska (Isergebirgsbahn), dowoziła pasażerów do Mirska, gdzie możliwa była przesiadka na pociąg publiczny. Zawieszenie ruchu pasażerskiego nastąpiło w roku 1996. Przez kolejne dwa lata linia do Mirska była wykorzystywana przez składy towarowe, następnie przewozy zamknięto całkowicie. Ostatni rozkład jazdy 1995/1996 zakładał trzy pary kursów w dni robocze i dwie w soboty i niedziele. Czas przejazdu z Gryfowa Śląskiego wynosił 35 minut.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5