NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

PLK pyta, co po 2023 roku. Są pierwsze odpowiedzi

| Jakub Madrjas 24.07.2017 91

PLK pyta, co po 2023 roku. Są pierwsze odpowiedzi
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do planowania inwestycji do realizacji po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. W pierwszej kolejności o wnioski poproszone zostały organizacje pozarządowe i samorządy. Swoje propozycje przygotowało już SEiMTS.
W piśmie przesłanym do samorządów i organizacji pozarządowych pod koniec czerwca PKP PLK informuje o przystąpieniu do prac planistycznych nad przygotowaniem kolejowych projektów infrastrukturalnych do wdrożenia po 2023 roku. W tym czasie skończy się bowiem okres rozliczenia perspektywy unijnej na lata 2014–2020, a także Krajowego Programu Kolejowego.

Wnioski można było składać stosunkowo krótko – tylko do 17 lipca tego roku. Wkrótce powinniśmy spodziewać się podsumowania konsultacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W międzyczasie swoje propozycje przesłane do zarządcy infrastruktury opublikowało już Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego. 

SEiMTS: Po pierwsze zacząć od 2021 roku


Na wstępie stowarzyszenie proponuje skorygowanie daty rozpoczęcia realizacji zadań inwestycyjnych w przyszłej perspektywie unijnej na rok 2021, który będzie pierwszym rokiem nowej perspektywy budżetowej UE. To, że w latach 2022–2023 będą mogły być kończone inwestycje z perspektywy budżetowej z lat 2014 – 2020, nie jest przeszkodą w podjęciu realizacji zadań inwestycyjnych, które będą współfinansowane ze środków nowej perspektywy unijnej –uważa stowarzyszenie.

Jak czytamy, aby możliwym było sprawne wystartowanie z realizacją zadań inwestycyjnych w roku 2021, niezbędnym będzie ich przygotowanie projektowe do roku 2020 – taką zasadę przyjęto w Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w odniesieniu do programu drogowego.

Dziesięć założeń

W perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 SEiMTS proponuje, w odniesieniu do kolei, przygotowanie i podjęcie działań inwestycyjnych w następujących, strategicznych obszarach rozwoju infrastruktury i transportu kolejowego:

  1. Budowę Kolei Dużych Prędkości, w drodze wcześniejszego umiędzynarodowienia tego przedsięwzięcia a następnie budowę pierwszych linii kolejowych w ramach tego projektu.
  2. Budowę nowych odcinków konwencjonalnych linii kolejowych oraz łącznic o dużej wartości dodanej dla istniejącej sieci kolejowej, poprawiających efektywność jej wykorzystania i umożliwiających zwiększenie przewozów osób i ładunków.
  3. Inwestycje na istniejących liniach sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T dla przewozów pasażerskich, w tym nowe projekty a także działania (projekty) uzupełniające na liniach już zmodernizowanych ukierunkowane na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h (w przypadku CMK do 250 km/h) i/lub na usunięcie „wąskich gardeł” w zakresie przepustowości,
  4. Inwestycje na istniejących liniach sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T dla przewozów towarowych a także na odcinkach dojazdowych, zapewniające uzyskanie nacisku osi 221 kN (22,5 ton) oraz dopuszczalnej długości składu pociągu 740 m (750 m) oraz usunięcie istniejących „wąskich gardeł” w realizacji przewozów towarowych,
  5. Budowę strategicznej sieci terminali do transportu intermodalnego oraz budowę i/lub modernizację połączeń kolejowych do tych terminali,
  6. Kompleksową modernizację kolejowych przejść granicznych na wschodniej granicy Polski, wraz z infrastrukturą logistyczną wokół tych przejść,
  7. Inwestycje modernizacyjne, inwestycje rewitalizacyjne oraz inne działania usprawniające na głównych liniach poza siecią TEN-T,
  8. Inwestycje modernizacyjne, inwestycje rewitalizacyjne oraz inne działania usprawniające na liniach istniejących o dużym znaczeniu regionalnym,
  9. Elektryfikację odcinków istniejącej sieci kolejowej ukierunkowana na eliminację „wąskich gardeł”, zapewnienie ciągłości i jednolitości obsługi trakcyjnej na wszystkich podstawowych ciągach przewozowych,
  10. Wyposażenie wszystkich linii kolejowych należących do sieci TEN–T w systemy ERTMS.
Z propozycjami Stowarzyszenia w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych po roku 2023 można zapoznać się tutaj.

Przypomnijmy, że według dotychczasowych zapowiedzi, po 2023 prawdopodobnie realizowana będzie Śląska kolej aglomeracyjna, ponowna modernizacja i elektryfikacja linii na Hel oraz podnoszenie prędkości na głównych liniach do 200 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS