Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP IC: Linia Łódź – Warszawa to służba publiczna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
09-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP IC: Linia Łódź – Warszawa to służba publiczna
fot. Kasper Fiszer.Pociąg PKP IC Łódź – Warszawa w Łodzi.
Połączenia z Łodzi do Warszawy przynoszą stratę – potwierdza PKP Intercity. Przewoźnik wskazuje, że pociągi kursujące pomiędzy tymi miastami mają charakter służby publicznej, który uzasadnia wniosek o dofinansowanie ich z budżetu centralnego. Przyszłoroczna oferta na tej trasie zostanie więc przygotowana dopiero po podjęciu przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Spółka PKP Intercity potwierdza, że zawnioskowała o objęcie tzw. umową PSC pociągów kursujących na trasie Łódź – Warszawa, które obecnie uruchamiane są na zasadach komercyjnych. Jak tłumaczy bowiem Beata Czemerajda z biura prasowego przewoźnika, połączenia te generują deficyt. Jej zdaniem realizacja przewozów na tej trasie spełnia kryteria służby publicznej ze względu na charakter większości podróży. – To codzienny dowóz pasażerów do pracy czy szkoły – wskazuje przedstawicielka przewoźnika.

Rozkład jazdy 2016/17 nie jest wciąż gotowy

Jak informowało wcześniej Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, dotowanie połączeń z Łodzi do Warszawy kosztowałoby budżet państwa kilka do kilkunastu milionów zł rocznie. Jeśli resort nie zdecyduje się ostatecznie na włączenie tych kursów do umowy z przewoźnikiem, ten zamierza je zlikwidować, pomimo rosnącej liczby kursów realizowanych przez przewoźników samorządowych. Oznaczałoby to radykalne pogorszenie oferty przewozowej na najważniejszej trasie kolejowej w centralnej Polsce.

Choć taki scenariusz wydaje się mało realny, MIB wstępnie informował bowiem o zamiarze przychylenia się do wniosku przewoźnika, nie wiadomo, jak wyglądać będzie rozkład jazdy po uzyskaniu przez PKP Intercity dodatkowych środków na utrzymanie kursów. – Ze względu na to, że rozmowy trwają, nie zapadły jeszcze żadne decyzje w sprawie kształtu oferty na linii łódzkiej w sezonie 2016/17 – stwierdza Beata Czemerajda.

Co z Dartami i Flirtami?

Nie jest zatem jasne, czy aktualne są wstępne założenia o skierowaniu na linię łódzką jednostek Dart i Flirt. Przypomnijmy, że aby mogły one realizować kursy na tej trasie, konieczne jest nie tylko ujęcie połączeń w umowie PSC, ale także uzyskanie zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – W momencie zakończenia rozmów i podjęcia decyzji ws. włączenia linii do umowy z MIB zdecydujemy o kształcie naszej siatki połączeń na nowy sezon – informuje jedynie biuro prasowe przewoźnika.

Przyczyn, dla których PKP Intercity musi znajdować inne niż wpływy z biletów źródła finansowania kursów, należy szukać na kilku płaszczyznach. Pierwszą z nich jest stosunkowo niska cena biletu jednorazowego i wysoki procent podróżnych korzystających z jeszcze tańszych w przeliczeniu na jeden przejazd biletów okresowych. Niemniej ważne są jednak także ciągnący się przez dziesięć lat remont torów, zamknięcie położonego w centrum Łodzi dworca Fabrycznego czy otwarcie alternatywnej względem przejazdów pociągiem autostrady, które przyczyniły się do spadku zainteresowania pociągami.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Biznes

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Roman Czubiński 01 października 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Pendolino PKP Intercity pojedzie w Czechach!

Pasażer

Pendolino PKP Intercity pojedzie w Czechach!

Redakcja 23 października 2025

PKP Intercity jednak (na razie) bez używanych wagonów

Tabor i technika

PKP Intercity jednak (na razie) bez używanych wagonów

Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 października 2025

Pendolino w Czechach z problemami

Tabor i technika

Pendolino w Czechach z problemami

Redakcja 20 października 2025

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Biznes

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Roman Czubiński 01 października 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Pendolino PKP Intercity pojedzie w Czechach!

Pasażer

Pendolino PKP Intercity pojedzie w Czechach!

Redakcja 23 października 2025

PKP Intercity jednak (na razie) bez używanych wagonów

Tabor i technika

PKP Intercity jednak (na razie) bez używanych wagonów

Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 października 2025

Pendolino w Czechach z problemami

Tabor i technika

Pendolino w Czechach z problemami

Redakcja 20 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij