NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

MIB: Tylko kilka kursów Łódź – Warszawa jest rentownych

| Kasper Fiszer 03.08.2016 67

MIB: Tylko kilka kursów Łódź – Warszawa jest rentownych
Pociąg TLK Łódź Kaliska – Warszawa Wschodniafot. Kasper Fiszer.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje włączyć do umowy PSC z PKP Intercity pociągi z Łodzi do Warszawy, bo przewoźnik zapowiedział, że w innym wypadku je zlikwiduje. To oznaczałoby zaś radykalne pogorszenie rozkładu jazdy na dopiero co wyremontowanej trasie. Budżet państwa dołoży do deficytowych kursów kilka do kilkunastu milionów złotych rocznie.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdza wcześniejsze plany objęcia połączeń Łódź – Warszawa tzw. umową PSC. Oznacza to, że od grudnia tego roku kursujące w tej relacji pociągi TLK i IC PKP Intercity będą dofinansowane na takich samych zasadach, na jakich budżet centralny dotuje pozostałe kursy tych kategorii. W odpowiedzi na interpelację posła Prawa i Sprawiedliwości Jerzego Polaczka resort szczegółowo opisuje przyczyny takiej decyzji.

Wypracowanie zysku bez dotacji jest niemożliwe

– Przewoźnik [PKP Intercity] poinformował, że w przypadku braku możliwości objęcia (...) połączeń umową PSC, planuje on złożenie rezygnacji z obecnie opracowywanych tras w ramach rozkładu jazdy 2016/2017, a tym samym zaprzestanie świadczenia tych usług – stwierdza w dokumencie Piotr Stomma, podsekretarz stanu w MIB. Prawdopodobnie więc brak środków z budżetu państwa oznaczałby drastyczne cięcia w rozkładzie jazdy. Pozostałyby w nim nieliczne pociągi przelotowe oraz kursy uruchamiane przez inne spółki: Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Przewozy Regionalne.

Jak wskazuje bowiem w piśmie wiceminister, obecnie uruchamianie połączeń na tej trasie przynosi PKP Intercity stratę. – Możliwe jest utrzymywanie na zasadach komercyjnych wyłącznie pojedynczych kursów w dniach szczytowych. Większość pociągów obsługujących linię ma natomiast charakter deficytowy, w związku z czym ich utrzymywanie pogarsza wynik finansowy PKP Intercity SA – wyjaśnia, powołując się na dane spółki. – Analizy, przeprowadzone przez PKP Intercity SA, wskazują, że uzyskanie dodatniego wyniku finansowego w przewozach na trasie Warszawa – Łódź jest niemożliwe – czytamy.

Na linię trafią Darty i Flirty – jeśli zgodzi się CUPT

Piotr Stomma argumentuje bowiem, że większość przejazdów stanowią te realizowane na podstawie biletów okresowych. Aby utrzymać rentowność, konieczna byłaby radykalna podwyżka cen, co z kolei skutkowałoby utratą pozycji konkurencyjnej względem innych środków transportu. W latach kolejnych na ujemny wynik finansowy mają wpływać zdaniem MIB także działania związane z odnową taboru PKP Intercity, choć przypomnijmy, że przewoźnik wycofał się z planów zakupu składów piętrowych do obsługi połączeń między dwoma największymi miastami centralnej Polski.

Objęcie umową PSC komunikacji na trasie Łódź – Warszawa ma skutkować jednak nie tylko zapobieżeniem dalszego negatywnego wpływu na wynik finansowy PKP Intercity, ale także możliwością skierowania do obsługi tej relacji składów ED160 Flirt i ED161 Dart. – Spółka nie może wykorzystywać tego taboru w ramach połączeń o charakterze komercyjnym, co wynika z faktu współfinansowania zakupu jednostek (...) środkami pochodzącymi z UE – przypomina Piotr Stomma. Dodaje jednak, że wymagać będzie to uzyskania zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Do kilkunastu mln zł rocznie pozwoli na uniknięcie straty przewoźnika

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, włączenie kolejnej relacji do umowy zawieranej przez resort z PKP Intercity będzie kosztować podatnika prawdopodobnie od kilku do kilkunastu milionów złotych rocznie. MIB nie wskazuje na razie, na utrzymanie jakiej dokładnie oferty pozwoli taka kwota. W czerwcu PKP Intercity informowało jednak, że planuje uruchomić dziesięć par pociągów obsługiwanych jednostkami Pesa Dart, dwie, na które skieruje Flirty, oraz kilka kolejnych realizowanych klasycznymi składami wagonowymi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS