NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

MIB: Tylko kilka kursów Łódź – Warszawa jest rentownych

| Kasper Fiszer 03.08.2016 67

MIB: Tylko kilka kursów Łódź – Warszawa jest rentownych
Pociąg TLK Łódź Kaliska – Warszawa Wschodniafot. Kasper Fiszer.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje włączyć do umowy PSC z PKP Intercity pociągi z Łodzi do Warszawy, bo przewoźnik zapowiedział, że w innym wypadku je zlikwiduje. To oznaczałoby zaś radykalne pogorszenie rozkładu jazdy na dopiero co wyremontowanej trasie. Budżet państwa dołoży do deficytowych kursów kilka do kilkunastu milionów złotych rocznie.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdza wcześniejsze plany objęcia połączeń Łódź – Warszawa tzw. umową PSC. Oznacza to, że od grudnia tego roku kursujące w tej relacji pociągi TLK i IC PKP Intercity będą dofinansowane na takich samych zasadach, na jakich budżet centralny dotuje pozostałe kursy tych kategorii. W odpowiedzi na interpelację posła Prawa i Sprawiedliwości Jerzego Polaczka resort szczegółowo opisuje przyczyny takiej decyzji.

Wypracowanie zysku bez dotacji jest niemożliwe

– Przewoźnik [PKP Intercity] poinformował, że w przypadku braku możliwości objęcia (...) połączeń umową PSC, planuje on złożenie rezygnacji z obecnie opracowywanych tras w ramach rozkładu jazdy 2016/2017, a tym samym zaprzestanie świadczenia tych usług – stwierdza w dokumencie Piotr Stomma, podsekretarz stanu w MIB. Prawdopodobnie więc brak środków z budżetu państwa oznaczałby drastyczne cięcia w rozkładzie jazdy. Pozostałyby w nim nieliczne pociągi przelotowe oraz kursy uruchamiane przez inne spółki: Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Przewozy Regionalne.

Jak wskazuje bowiem w piśmie wiceminister, obecnie uruchamianie połączeń na tej trasie przynosi PKP Intercity stratę. – Możliwe jest utrzymywanie na zasadach komercyjnych wyłącznie pojedynczych kursów w dniach szczytowych. Większość pociągów obsługujących linię ma natomiast charakter deficytowy, w związku z czym ich utrzymywanie pogarsza wynik finansowy PKP Intercity SA – wyjaśnia, powołując się na dane spółki. – Analizy, przeprowadzone przez PKP Intercity SA, wskazują, że uzyskanie dodatniego wyniku finansowego w przewozach na trasie Warszawa – Łódź jest niemożliwe – czytamy.

Na linię trafią Darty i Flirty – jeśli zgodzi się CUPT

Piotr Stomma argumentuje bowiem, że większość przejazdów stanowią te realizowane na podstawie biletów okresowych. Aby utrzymać rentowność, konieczna byłaby radykalna podwyżka cen, co z kolei skutkowałoby utratą pozycji konkurencyjnej względem innych środków transportu. W latach kolejnych na ujemny wynik finansowy mają wpływać zdaniem MIB także działania związane z odnową taboru PKP Intercity, choć przypomnijmy, że przewoźnik wycofał się z planów zakupu składów piętrowych do obsługi połączeń między dwoma największymi miastami centralnej Polski.

Objęcie umową PSC komunikacji na trasie Łódź – Warszawa ma skutkować jednak nie tylko zapobieżeniem dalszego negatywnego wpływu na wynik finansowy PKP Intercity, ale także możliwością skierowania do obsługi tej relacji składów ED160 Flirt i ED161 Dart. – Spółka nie może wykorzystywać tego taboru w ramach połączeń o charakterze komercyjnym, co wynika z faktu współfinansowania zakupu jednostek (...) środkami pochodzącymi z UE – przypomina Piotr Stomma. Dodaje jednak, że wymagać będzie to uzyskania zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Do kilkunastu mln zł rocznie pozwoli na uniknięcie straty przewoźnika

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, włączenie kolejnej relacji do umowy zawieranej przez resort z PKP Intercity będzie kosztować podatnika prawdopodobnie od kilku do kilkunastu milionów złotych rocznie. MIB nie wskazuje na razie, na utrzymanie jakiej dokładnie oferty pozwoli taka kwota. W czerwcu PKP Intercity informowało jednak, że planuje uruchomić dziesięć par pociągów obsługiwanych jednostkami Pesa Dart, dwie, na które skieruje Flirty, oraz kilka kolejnych realizowanych klasycznymi składami wagonowymi.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (965)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (965)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS