NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP IC: Dotacja na pasażera będzie coraz mniejsza

| Roman Czubiński 29.09.2017 66

PKP IC: Dotacja na pasażera będzie coraz mniejsza
fot. Ziemowit Czerski
Przewozy użyteczności publicznej, niezbędne po to, by zapewnić obywatelom możliwość przemieszczania się, nie byłyby możliwe bez wsparcia finansowego państwa. Przewoźnik stara się jednak tak wykorzystywać koszty stałe i ograniczać zmienne, by rosły przewozy i poprawiała się efektywność wykorzystania dotacji – powiedział członek zarządu PKP Intercity Artur Resmer. Jego wystąpienie było częścią debaty „Kolej na finanse, czyli jak wypośrodkować między misją a biznesem” podczas gdańskich targów Trako.
Według Resmera pieniądze na rozwój kolei powinno się wydawać, patrząc „z lotu ptaka”, identyfikując przewagi konkurencyjne i zapewniając czynniki konieczne dla atrakcyjności oferty: bezpieczeństwo, cykliczność i standard obsługi. – Cena musi być akceptowalna dla przeciętnego pasażera, jednak można oferować różne produkty, zarówno droższe, jak i tańsze – przekonywał Resmer. Ważna jest też masowość przewozów: duży udział w bilansie przewoźnika mają koszty stałe, jeśli więc udaje się zapełnić pociąg pasażerami – rosną przychody przy niemal niezmienionych kosztach, może pojawić się nawet nadwyżka.

Przedstawiciel PKP IC przypomniał, że branża kolejowa ma charakter bardzo kapitałochłonny. – Lokomotywa i 7 wagonów kosztują razem ponad 60 mln zł. Okres życia taboru to ok. 30 lat – i w takiej właśnie perspektywie trzeba szukać rozwiązań dla finansowania taboru. Sami nie podołamy finansowo takim zakupom. Nie należy bać się dotacji, bo kolej jest dotowana wszędzie w Europie – argumentował Resmer. Jak dodał, poziom średniego dofinansowania europejskiego (w ubiegłym roku 69%) i polskiego (71%) jest zbliżony.

W przypadku pociągów komercyjnych jedyne dotacje to rekompensata z budżetu państwa za ulgi ustawowe. Takie przewozy stanowią jednak zdecydowaną mniejszość pracy eksploatacyjnej. – Pociągi komercyjne nigdy nie zarobią na resztę przewozów, którą musimy wykonać, nawet jeśli będzie to ekonomicznie nieopłacalne. Stąd konieczność współpracy z państwem. Szanujemy jednak pieniądze państwowe – przewidujemy, że dotacja na jednostkę pracy przewozowej i na pasażera będzie coraz mniejsza – zapewniał przedstawiciel PKP IC.

Aby długofalowo planować działalność, kolejowy przewoźnik pasażerski potrzebuje wieloletniej umowy z rządem na dofinansowanie przewozów niekomercyjnych. – Ta obecna obowiązuje do 2021 r. Nie wiemy, co będzie dalej. Mamy tymczasem zatwierdzoną strategię taborową: do 2021 r. zamierzamy wydać 5 mld zł na tabor, a także modernizację stacji postojowych oraz przyjaznych dla środowiska myjni – zadeklarował członek zarządu PKP IC.

– Nasz wynik finansowy będzie w tym roku bardzo dobry, lepszy niż 48 mln zł za rok 2016. Przełamaliśmy złą passę. Gdy poprawiły się wskaźniki finansowe, niezależna agencja podniosła nam rating, w konsekwencji banki zmniejszyły koszty obsługi naszego długu. Wcześniej spółka była rozregulowana, teraz korzyści się kumulują – mówił Resmer. Aby utrzymać ten trend, PKP IC zamierza przyjrzeć się głównym kosztom. – Drugim co do wielkości jest koszt zakupu energii elektrycznej do celów trakcyjnych. Przygotowujemy kilka inicjatyw, z których jedną jest opomiarowanie wszystkich lokomotyw. Chcemy też kupować prąd na wolnym rynku – poinformował.

Spółka zamierza też zacząć wykonywać własnymi siłami niektóre usługi zlecane dotąd na zewnątrz. – Z outsourcingu można korzystać przy usługach prostych, ale nie przy specyficznych dla kolei – uzasadnił Resmer.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5