Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Opolskie „Tiry na tory" w realizacji. Trwa odbudowa linii Jełowa – Murów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Opolskie „Tiry na tory" w realizacji. Trwa odbudowa linii Jełowa – Murów
Fot. Mirosław DereńOdbudowa odcinka linii 301 między Jełową a Murowem
PKP PLK rozpoczęło wartą 6 mln zł rewitalizację linii kolejowej 301 na odcinku Jełowa – Murów, po tym jak tartak Stora Enso zadeklarował chęć transportu towarów koleją. Producenta mocno wspierały lokalne samorządy, które nie chciały by w kilka lat tiry doszczętnie zniszczyły lokalne drogi.

Stora Enso – należąca do Finów spółka zajmująca się produkcją drzewną, zdecydowała w 2014 r., że za kwotę 28 mln euro mocno rozbuduje zakład w Murowie na Opolszczyźnie. Według planów, corocznie ma z niego wyjeżdżać 800 tys. ton drzewa, z którego produkować się będzie tarcicę i wyroby drewniane. Lokalni samorządowcy – ciesząc się z nowych miejsc pracy, alarmowali, że bez przywrócenia do eksploatacji linii kolejowej 301 na odcinku Jełowa – Murów się nie obejdzie, chciał tego zresztą od początku producent. Z Opola, dokąd linia prowadzi, można transportować towar w dowolnym kierunku.

Długa odbudowa

Odbudowa linii jednak przeciągała się. Pierwotnie zapowiadano reaktywację odcinka linii 301 już w 2015 r. Gdy tymczasem poseł Ryszard Galla pytał Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w kwietniu 2016 roku o stan zaawansowania prac, otrzymał informację, że ich zakres był dopiero uzgadniany i że zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2016 roku. I tego nie udało się dokonać. Inwestycja w końcu jednak ruszyła.

– PKP PLK przygotowują trasę, z której będzie korzystał transport z Jełowej do Murowa. Jest to odpowiedź na potrzeby transportowe i wsparcie dla gospodarki regionu. Na prace przeznaczono blisko 6 mln zł. Ich efektem będzie możliwość przejazdu pociągów towarowych. PLK przygotuje ok. 10 km torów od stacji Jełowa do firmy Stora Enso w Murowie, na tym odcinku ruch został zawieszony 25 lat temu w 1992 r. – powiedział Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK. Jak się dowiedzieliśmy, wyremontowany będzie także most w pobliżu Laskowic Oleskich, na linii do Kluczborka. Dzięki temu odnowioną przeprawą będą mogły jechać składy towarowe. – Przywrócenie ruchu pociągów do Murowa planowane jest od grudnia 2017. - informuje Bohdan Ząbek.

Gwarancja sensowności odbudowy

Inwestycja poprzedzona została umową pomiędzy PKP PLK a Storą Enso. Zarządca infrastruktury, który właśnie odbudowuje szlak, zawarł umowę z firmą na wykorzystywanie wyremontowanej trasy. W sytuacji rezygnacji z przewozów przewidywane jest odpowiednie pokrycie kosztów prac.

– PKP PLK zainteresowane są coraz lepszym wykorzystywaniem sieci kolejowej i współpracą z zainteresowanymi podmiotami, ale z gwarancją odpowiedniego wykorzystania zainwestowanych środków – powiedział przedstawiciel PKP PLK dodając, że wykonawcą prac jest firma Dolkom z Wrocławia. Z tego co udało nam się dowiedzieć, na stacji w Murowie powstaną m.in. dwa tory odstawcze.

Na odbudowę całej linii 301 na razie nie ma szans

Niestety, na odbudowę odcinka linii 301 pomiędzy Murowem a Namysłowem, poważnie zdewastowanego i rozkradzionego, w zasadzie nie ma szans. – Przed 2020 rokiem nie jest planowane odtworzenie połączeń pasażerskich między Jełową i Namysłowem. W „Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Opolskiego”, programem inwestycyjnym zakładającym dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego objęty został tylko odcinek Opole – Jełowa, realizowany w ramach przedsięwzięcia pn.: „Rewitalizacja linii kolejowych nr 301/293 na odcinku Opole – Kluczbork” – informował wiosną 2016 roku Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

O innych inwestycjach kolejowych zaplanowanych w najbliższych latach na Opolszczyźnie piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5