NUMER 01/2017
NUMER 01/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej przyszłości
szukaj
Śledź nas:

NIK kontroluje zarządzanie koleją w Małopolsce

| Dominik Lebda 10.01.2017 31

NIK kontroluje zarządzanie koleją w Małopolsce
Fot. DL
Najwyższa Izba Kontroli rozpoczęła kontrolę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w zakresie zarządzania regionalnym pasażerskim transportem kolejowym.
Pod koniec listopada 2016 r. informowaliśmy o zamiarze zawiadomienia Najwyższej Izby Kontroli przez posła Arkadiusza Mularczyka w sprawie organizacji transportu kolejowego przez województwo małopolskie. – Mamy do czynienia z sytuacją absurdalną. Zarząd Województwa Małopolskiego organizuje pracę dla dwóch spółek kolejowych: dla Przewozów Regionalnych, które w znacznej mierze są podyktowane polityką województwa i dla Kolei Małopolskich, które wręcz przeciwnie, są „pupilkiem” pana marszałka. Przyjmują one trasy bardzo atrakcyjne wokół Krakowa, którymi jeździ wielu turystów. Trasy nieatrakcyjne na obrzeżach województwa są źle finansowane, źle są też ułożone rozkłady jazdy. Postulaty środowiska kolejarskiego i mieszkańców są marginalizowane – mówił wówczas poseł Arkadiusz Mularczyk. Więcej w tej tematyce pisaliśmy tutaj.

NIK kontroluje

Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli, rozpoczął kontrolę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Działania będą prowadzone w obrębie zarządzania regionalnym pasażerskim transportem kolejowym. Z informacji uzyskanych w UMWM wynika, że w zakres kontroli wchodzą: planowanie rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym analiza sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób w celu zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz poprawy bezpieczeństwa.

Kontroli będzie podlegać również organizowanie regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych; zarządzanie publicznym kolejowym transportem zbiorowym, w tym sprawowanie nadzoru i kontroli nad przewoźnikami; powołanie spółki Koleje Małopolskie sp. z o.o.; procedura wyboru operatorów świadczących usługi publicznego transportu zbiorowego od momentu powstania spółki Koleje Małopolskie; analiza rentowności tras obsługiwanych przez Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne w latach 2015-2016; analiza skarg i pism od mieszkańców regionu nowosądeckiego dotyczących nowego rozkładu jazdy pociągów (2016/2017); siatka połączeń kolejowych wynikająca z umów zawartych z operatorami w grudniu 2016r.; wykorzystanie zakupionego taboru kolejowego (dzierżawienie i użyczanie operatorom).

Zawirowania w Małopolsce

Od grudnia ubiegłego roku Koleje Małopolskie obsługują prawie wszystkie połączenia z Krakowa do Tarnowa w ramach III linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, ponadto część połączeń z Tarnowa do Nowego Sącza i Krynicy-Zdroju. Pomiędzy tymi ostatnimi miastami liczba połączeń nie zmieniła się, ale poprzez zmianę formuły funkcjonowania jednego z pociągów na przyspieszonego, w mniejszych miejscowościach ubyło połączeń. To wzbudza sprzeciw mieszkańców Doliny Popradu, którzy domagają się zmian. Pisaliśmy o tym tutaj

Pomimo wcześniejszych deklaracji samorządowców i przedstawicieli przewoźnika, Koleje Małopolskie nie były w pełni gotowe do realizacji nowego rozkładu jazdy. Marszałek Jacek Krupa przyznał, ze ryzyko zawirowań było duże. Samorząd musiał zatem podjąć rozmowy z Przewozami Regionalnymi tym bardziej, że PR stały na stanowisku, że nie będą już wynajmowały pracowników Kolejom Małopolskim, tak jak miało to miejsce w latach ubiegłych. W rezultacie negocjacji, o których informowaliśmy tutaj i tutaj, Koleje Małopolskie utraciły obsługę trasy Kraków – Miechów – Sędziszów i część połączeń Kraków – Tarnów. Ponadto województwo zobligowało się do prac nad rozbudową oferty połączeń regionalnych pomiędzy Nowym Sączem a Krynicą-Zdrojem. Rozmowy w tym temacie trwają.



tekst alternatywny
 Europejskie Forum Taborowe 2017
Warszawa, 15 marca 2017 r.


Weź udział w największej i najbardziej prestiżowej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów szynowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. 

Dowiedz się więcej


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Małopolska (41)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Małopolska (41)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2017
NUMER 01/2017
Tematem numeru jest przyszłość kolei. Piszemy więc o najnowszych zdobyczach kolejowej techniki w Europie i Azji, a także o tym, czy przyszłością szybkiego transportu lądowego może być Hyperloop. W Raporcie opisujemy najnowsze programy, które mają przyczynić się do wzrostu innowacyjności polskiej kolei zwłaszcza w obszarze taboru kolejowego. Skoro mowa o taborze - dokładnie opisujemy najnowszą konwersję popularnego w Polsce ezt EN57, którą wykonuje poznański FPS, piszemy też o najnowszych zakupach w Małopolsce, gdzie właśnie dotarły pierwsze Impulsy z Newagu. W nowym numerze publikujemy też trzy ciekawe rozmowy - z panią prezes SKM Warszawa Krystyną Pękałą, z Piotrem Pawłowskim, prezesem Fundacji Integracja, a także z Ignacym Górą, prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.

Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS