Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag, Pesa i FPS razem? Newag rozpoczął rozmowy z PFR

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
24-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag, Pesa i FPS razem? Newag rozpoczął rozmowy z PFR
Fot. RKDebiut giełdowy Newagu
Newag zamierza prowadzić rozmowy z Polskim Funduszem Rozwoju w zakresie ewentualnego przejęcia części udziałów – potwierdza spółka w raporcie giełdowym. Coraz częstsze są pogłoski o planie utworzenia powiązań pomiędzy polskimi producentami taboru a PFR.

Raport giełdowy jest bardzo stonowany. Jak czytamy, zarząd spółki podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu potencjalnych opcji strategicznych związanych z procesami konsolidacyjnymi sektora produkcji taboru kolejowego w Europie, ale na obecnym etapie spółka nie podjęła żadnych wiążących decyzji ani ustaleń w celu realizacji jakiejkolwiek opcji strategicznej.

W ramach tego przeglądu spółka zamierza prowadzić rozmowy z Polskim Funduszem Rozwoju wraz z jego podmiotami powiązanymi lub funduszami, których częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR. Rozmowy mają dotyczyć ewentualnego zaangażowania powyższych podmiotów w realizację wybranej opcji strategicznej, w tym poprzez pośrednie lub bezpośrednie zaangażowanie w spółkę, oraz ewentualnej współpracy.

Zarząd Newagu podkreśla, iż na dzień publikacji raportu żadne decyzje związane z wyborem konkretnej opcji nie zostały dotąd podjęte i nie ma pewności, czy taka decyzja zostanie podjęta w przyszłości. 

Trwa konsolidacja producentów taboru

Przywołana przez Newag konsolidacja europejskich producentów taboru jest faktem. Dyskutowali o niej wczoraj uczestnicy jednego z paneli Kongresu Kolejowego. Przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski podczas debaty nie wykluczył scenariusza, w którym Polski Fundusz Rozwoju będzie posiadał udziały w FPS, Pesie i Newagu.

Dotąd informacje o ewentualnym zaangażowaniu PFR w przedsiębiorstwa produkujące tabor koncentrowały się na Pesie (FPS Cegielski już należy do państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu). Według zapisów umowy kredytowej z konsorcjum banków pod przewodnictwem PKO BP, bydgoski producent do marca musi znaleźć inwestora. Pesie zależy, by tym inwestorem był Polski Fundusz Rozwoju. Alternatywą wydają się spółki z Chin lub Hiszpanii.

Podczas środowej prezentacji pojazdów Feniks o konsolidację rynku producentów spytaliśmy wicepremiera Mateusza Morawieckiego. – Nie wypowiadam się na ten temat, ponieważ nie chciałbym wpływać na realia rynkowe – uciął wicepremier. – Pesa musi znaleźć inwestora, ale spółka ma zarząd i radę nadzorczą. Ja nie mieszam się w takie sprawy. Oczywiście sekunduję polskiemu rynkowi pojazdów szynowych, bo to bardzo ważna część naszej gospodarki – dodał Morawiecki.

Jakubas: Duży może więcej

Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 roku. Wcześniej jego właścicielem był znany inwestor Zbigniew Jakubas i związane z nim spółki. Wciąż zresztą jest on największym udziałowcem firmy – i nie mówi "nie" konsolidacji. – Duży zawsze może więcej. Kiedy kilka lat temu zaproponowałem połączenie Newagu z Pesą właściciel Pesy odrzucił taki pomysł – powiedział w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" (będzie ją można przeczytać już w najbliższym numerze, dostępnym na początku grudnia). 

– Jedyny wariant jaki widzę, który pozwalałby przeprowadzić taki projekt, to konsolidacja większej części rynku przy jednoczesnym zagwarantowaniu przez rząd ogłoszenia dużych zamówień na rynku polskim, aby w perspektywie kilku lat zapewnić firmom posiadającym tutaj wymagane doświadczenie opłacalną produkcję – dodał Jakubas. Co ciekawe, zarówno on, jak i powiązane z nim spółki w ostatnim czasie skupywały akcje firmy na giełdzie. 
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

PFR: Wkrótce zaczniemy prefinansować inwestycje transportowe

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

PFR: Wkrótce zaczniemy prefinansować inwestycje transportowe

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5