NUMER 05/2017
NUMER 05/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a środowisko
szukaj
Śledź nas:

Morawiecki: Nowy tabor zamiast modernizacji

| Jakub Madrjas 21.12.2016 180

Morawiecki: Nowy tabor zamiast modernizacji
we wrześniu Mateusz Morawiecki odwiedził fabrykę Newagufot. Newag
Wicepremier Mateusz Morawiecki w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” poinformował, że prowadzi rozmowy z MIB i spółkami kolejowymi w zakresie zwiększenia zamówień na nowy tabor. Jego zdaniem to lepsza droga niż modernizacja starych jednostek zakładana przez Przewozy Regionalne i PKP Intercity.
Znamy już strategię taborową największych polskich przewoźników na najbliższe lata. Kontrolowane przez ARP Przewozy Regionalne chcą do 2021 roku kupić lub zmodernizować od 250 do 300 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwotnie mówiło się o kupnie nowych pojazdów, jednak ostatnio pojawiają się informacje, że duża część tej liczby pojazdów może być tylko modernizowana. – To kwestia ceny zakupu. Jeżeli będzie nas na to stać, to wolę kupić nowe pojazdy – mówi "Rynkowi Kolejowemu" prezes PR Krzysztof Mamiński.

Należąca w całości do Grupy PKP spółka PKP Intercity również ma już strategię taborową. Według jej zapisów, do 2020 roku przeznaczy ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację w sumie 510 wagonów i 60 lokomotyw oraz unowocześnienie 15 stacji serwisowych. Ze szczegółami można się zapoznać w tym miejscu.

Czy modernizacja wspiera innowacje?

Podczas obrad Kongresu Kolejowego wielu ekspertów zastanawiało się, czy tak duży nacisk na modernizacje taboru nie stoi w sprzeczności ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (tzw. Plan Morawieckiego). Jej zapisy mówią wprost o wspieraniu innowacji. Mówią o tym też polscy producenci taboru. – Zakupy nowych składów elektrycznych rozwijać będą potencjał polskich producentów bardziej niż modernizacje starych wagonów – mówił w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. Chęć włączenia się w realizację tzw. Planu Morawieckiego deklarował również Newag.

Jak się okazuje, ten pogląd popiera również sam autor Strategii, czyli wicepremier Morawiecki. Jak poinformował w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", osobiście prowadzi rozmowy z ministerstwem infrastruktury oraz spółkami sektora kolejowego aby „przesunąć część środków z modernizacji na zakup nowego taboru kolejowego”. Wicepremier dodał również, że rząd chce wykorzystać możliwości związane „zarówno z nowymi przetargami, jak i już podpisanymi umowami”. Warto w tym miejscu przypomnieć, że PKP Intercity rozważa zakup kolejnych pociągów Dart z Pesy, o czym informowaliśmy w tym miejscu. Przewoźnikowi pozwalają na to zapisy umowy, przewidujące możliwość zamówienia do 10 dodatkowych pojazdów. Zdaniem kolejnego producenta, Stadler Polska, w najbliższych latach na polskie tory może trafić nawet 1,5 tysiąca nowych pojazdów, ale w dużej części będą to zakupy tramwajów, nie pociągów.

Odrabianie XIX-wiecznych zaległości

Eksperci wskazują też na kładziony przez PKP PLK nacisk na modernizację linii kolejowych, a nie budowę nowych odcinków. Tu również pada pytanie, na ile modernizacja linii pozwala rozwijać się polskiemu kolejnictwu, szczególnie w świetle wycofania linii Łódź – Warszawa z Luxtorpedy 2.0, czyli kolejowej części Strategii. – W ramach dużego planu kolejowego mamy plany budowy nowych linii kolejowych, jak chociażby z Krakowa do Nowego Sącza – oponuje Morawiecki. Chodzi o budowę linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, dla której zagwarantowano już częściowe dofinansowanie.

– Mamy również plany odrobienia jeszcze XIX-wiecznych zaległości, mianowicie elektryfikacji linii kolejowych na obszarze Polski Wschodniej, która będzie się odbywała już w najbliższych latach poprzez poprawę połączeń komunikacyjnych pomiędzy stolicami województw – dodaje wicepremier, odnosząc się do projektu Magistrali Wschodniej. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (444)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (444)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2017
NUMER 05/2017
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS