NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Co z bezpieczeństwem Vectronów? Jest stanowisko DB Cargo

| Martyn Janduła 14.12.2016 93

Co z bezpieczeństwem Vectronów? Jest stanowisko DB Cargo
fot. MS
Na stronie zarządzanej przez Europejską Agencję Kolejową pojawił się niedawno alert bezpieczeństwa związany z układem hamulcowym lokomotywy Vectron Siemensa. Związany jest on z wydarzeniem w Budapeszcie, gdzie lokomotywa tego producenta, pomimo prawidłowego unieruchomienia, samoistnie stoczyła się aż 4 km. Siemens zapewnia jednak, że lokomotywy są bezpieczne.
Krajowa Władza Bezpieczeństwa Węgier umieściła na stronie Europejskiej Agencji Kolejowej alert bezpieczeństwa dotyczący układu hamulcowego lokomotyw Vectron X4 Family A Siemensa. Ma on związek z niebezpiecznym zdarzeniem, jakie miało miejsce w Budapeszcie na stacji Ferencvaros.

Stoczyła się 4 km

Z alertu wynika, że prawidłowo zatrzymana oraz unieruchomiona i pozostawiona przez maszynistę lokomotywa Siemens Vectron, zaczęła się samoistnie przemieszczać. Bez osób na pokładzie przejechała ona 4 km aż do stacji Soroksári. Tam lokomotywa uderzyła w kozioł oporowy i uległa wykolejeniu.

Po badaniach stwierdzono powtarzający się problem występujący w typie zastosowanego układu hamulcowego. Okazuje się, że w pewnych sytuacjach może on doprowadzić do niespodziewanego wyluzowania hamulca dodatkowego lokomotywy wskutek ucieczki sprężonego powietrza z układu pneumatycznego poprzez podwójny zawór zwrotny. W powstałej sytuacji ciśnienie w cylindrze hamulcowym może zostać obniżone, co spowoduje zluzowanie hamulca postojowego. W pewnych warunkach może to doprowadzić do zbiegnięcia lokomotywy.

Usterka możliwa we wszystkich Vectronach

– Ponieważ ta nieszczelność, zdaniem węgierskiego odpowiednika UTK, może dotyczyć wszystkich lokomotyw, to ten alert jest adresowany do wszystkich przewoźników kolejowych, a przede wszystkim do producenta – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – To oni powinni podjąć działania związane z wyeliminowaniem tej nieprawidłowości – dodaje.

Jak podaje, Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników kolejowych, którzy eksploatują wymienione w alercie lokomotywy, aby zwrócili na to uwagę. – Chcielibyśmy również, żeby podmioty poinformowały prezesa UTK o podjętych działaniach. Chociaż, w tym przypadku wydaje się, że działania powinien podjąć przede wszystkim producent – mówi prezes UTK.

Lokomotywy nadal bezpieczne

Producent zapewnia nas, że eksploatacja lokomotyw jest całkowicie bezpieczna i mogą być one nadal używane bez żadnych ograniczeń. – Zidentyfikowaliśmy wyjątkowo rzadką sytuację, która może wystąpić w lokomotywach Vectron przy parkowaniu w bardzo specyficznych okolicznościach – wyjaśnia Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzeczniczka prasowa Siemensa.

Jak dodaje, producent podjął już działania mające zapobiegać ewentualnym kolejnym podobnym zdarzeniom. – Poinformowaliśmy o tym naszych klientów wraz z dokładną instrukcją postępowania przy parkowaniu lokomotywy – mówi Jabłonowska-Hieronimczuk. – Nadal pracujemy nad ulepszeniem systemu, które uwzględnia takie przypadki – podkreśla.

Lokomotywy Vectron w Polsce eksploatuje dwóch przewoźników. PKP Cargo poinformowało, że ten układ hamowania nie występuje w użytkowanych przez przewoźnika Vectronach. Otrzymaliśmy w końcu odpowiedź w sprawie lokomotyw z DB Cargo.

Aktualizacja: DB Cargo Polska wdrożyło środki zaradcze

W środę, 14 grudnia rzecznik prasowy DB Cargo Polska Katarzyna Marciniak poinformowała "Rynek Kolejowy", że spółka na bieżąco monitoruje informacje dotyczące problemów zaistniałych na eksploatowanych lokomotywach Vectron. – Dodatkowo o jakichkolwiek sytuacjach związanych z bezpieczeństwem eksploatacji lokomotyw Vectron i ich zapobieganiu DB Cargo Polska jest na bieżąco informowana przez producenta, firmę Siemens. W związku z zaistniałą sytuacją, w porozumieniu z producentem DB Cargo Polska wdrożyła środki zaradcze i zapobiegawcze, które w całości eliminują ryzyko wystąpienia opisanego w alercie ryzyka – powiedziała Marciniak.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS