Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ŁKA rezygnuje z rozbudowy Flirtów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
23-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ŁKA rezygnuje z rozbudowy Flirtów
fot. Kasper FiszerFlirt 3 Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
Łódzka Kolej Aglomeracyjna weryfikuje swoje plany taborowe. Przewoźnik ograniczy swoje inwestycje do zakupu nowych pojazdów w ramach toczącego się właśnie postępowania. Nie będzie natomiast wydłużał już eksploatowanych jednostek o trzeci człon.

Eksploatowany obecnie przez ŁKA tabor jest całkowicie jednorodny, łódzka spółka dysponuje bowiem wyłącznie dwudziestoma dwuczłonowymi jednostkami Flirt 3. Sprawia to pewne trudności przy obsłudze linii cechujących się różną frekwencją, bo choć pojazdy Stadlera można ukratniać, przy stosunkowo niewielkiej liczbie użytkowanych egzemplarzy dodatkowa jednostka w składzie oznacza zmniejszenie możliwości uruchomienia dodatkowych kursów. W związku z tym przewoźnik planował nie tylko zamawiać w przyszłości pojazdy o innej pojemności, ale i rozbudować część już posiadanych zespołów trakcyjnych.

Wydłużanie pociągów nieuzasadnione nie tylko finansowo

– Zainteresowanie podróżnych [naszymi pociągami] jest tak duże, że nasz tabor jest za mały. Mamy więc plan, by rozbudować o trzeci człon część naszych Flirtów – mówił nam w styczniu prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski. – Chcemy w ten sposób przebudować około dziesięciu jednostek – wskazywał. Dodał przy tym, że ostateczne decyzje będą zależeć od możliwości finansowych spółki.

Dziś wiemy już jednak, że przewoźnik nie zdecyduje się ostatecznie na taki ruch. – W toku przygotowań do postępowania przetargowego na zakup 14 nowych pociągów nasz zarząd skrupulatnie przeanalizował wszystkie możliwe opcje zakupu taboru. Na podstawie analizy kosztów i danych technicznych uznał, że dokupowanie trzeciego członu do wykorzystywanych obecnie EZT byłby nie byłoby uzasadnione ani finansowo, ani technologicznie – mówi Anna Kulik, specjalista ds. promocji Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Będzie zatrudnienie dla jednostek o niskiej pojemności

Jak tłumaczy przedstawicielka spółki, taka decyzja podyktowana jest w dużej mierze czasochłonnością operacji. – Poszczególne składy trzeba byłoby bowiem wysyłać do fabryki Stadlera w Siedlcach, by łączyć je z trzecimi członami. Po takim zabiegu wydłużone składy musiałyby przejść procedurę dopuszczenia do eksploatacji, a także wszystkie testy bezpieczeństwa. Wydłużenie każdego składu zajęłoby około sześć miesięcy – wskazuje.

Inną przyczyną zmiany planów jest, rzecz jasna, koszt przeprowadzenia samej rozbudowy. ŁKA twierdzi też, że użytkowana obecnie flota dwudziestu dwuczłonowych Flirtów doskonale nadaje się do obsługi niektórych połączeń, nie ma więc potrzeby redukcji liczby taboru o niższej pojemności. – Dwuczłonowe pociągi świetnie sprawdzają się na liniach, na których jest nieco mniej pasażerów lub składy jeżdżą częściej – ocenia Anna Kulik.

Dłuższych EZT i tak będzie więcej niż dwuczłonowych

Różnorodność taboru ma być więc budowana wyłącznie dzięki kolejnym zakupom. Przewoźnik przypomina, że oprócz czternastu zespołów trakcyjnych, które trafią do niego w związku z zamówieniem własnym, otrzyma prawdopodobnie także osiem kolejnych, których zakup planuje łódzki urząd marszałkowski w związku z planami budowy tzw. łódzko-warszawskiej kolei aglomeracyjnej. – Łącznie na tory wyjadą więc 22 nowe jednostki – podsumowuje przedstawicielka przewoźnika.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ŁKA: Bardzo dobre wyniki pierwszego półrocza

Pasażer

ŁKA: Bardzo dobre wyniki pierwszego półrocza

ŁKA 17 sierpnia 2025

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Tabor i technika

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Zobacz również:

ŁKA: Bardzo dobre wyniki pierwszego półrocza

Pasażer

ŁKA: Bardzo dobre wyniki pierwszego półrocza

ŁKA 17 sierpnia 2025

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Tabor i technika

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij