Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Litwa rozważa podniesienie prędkości Rail Baltiki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
27-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Baltic Course

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Litwa rozważa podniesienie prędkości Rail Baltiki
Fot. rail-baltica.lt
Co prawda to nie priorytet, ale zadanie możliwe do zrealizowania. W taki sposób władze Litwy odnoszą się do stanowiska Komisji Europejskiej, która zobligowała kraj do poprawy parametrów dopiero co zmodernizowanej linii kolejowej od granicy polsko-litewskiej do Kowna. W opinii unijnych urzędników, prędkość tego odcinka Rail Baltiki jest stanowczo za niska.

Władze Litwy uznały stanowisko Unii Europejskiej w sprawie konieczności zwiększenia maksymalnej prędkości między Kownem a granicą z Polską, jednak nie potraktowały tego jako szczególnie ważną sprawę. Z oficjalnych informacji przedstawionych przez wiceministra transportu Arijandasa Sliupasa wynika, że spółka RB Rail, która odpowiada za wdrożenie projektu budowy linii Rail Baltica na terytorium wszystkich trzech krajów bałtyckich, wkrótce ogłosi przetarg na opracowanie studium wykonalności dla linii. Pomoże ono zweryfikować także możliwości w zakresie zwiększenia prędkości na już wyremontowanym odcinku.

Odcinek pomiędzy Kownem a granicą z Polską został otwarty w 2015 roku. Jest on w tej chwili przystosowany do prędkości 120 km/h. Sprawę podniesienia prędkości znacznie poważniej niż Litwini traktuje Komisja Europejska. Henrik Holokei – szef unijnej Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu, powiedział ostatnio, że prędkość musi zostać zwiększona do zakładanych wcześniej 240 km/h. Inaczej odcinek nie będzie brany pod uwagę jako fragment trasy Rail Baltika.

Litwini w dużym stopniu uzależniają jednak kwestię podniesienia prędkości od polskich deklaracji. Minister transportu Litwy Rimantas Sinkevicius deklarował, że jeśli Polska na swoim odcinku Rail Baltiki podniesie prędkość do 240 km/h, wówczas Litwa zrobi to samo. Tymczasem w przyjętym w 2015 roku Krajowym Programie Kolejowym projekt budowy linii z Białegostoku do granicy z Litwą został wpisany na listę rezerwową, i to na ostatnie – 144 miejsce. Dodatkowo niewykluczone, że linia będzie poprowadzona po jednym torze. Cały czas trwają za to prace nad modernizacją trasy Warszawa – Białystok. Na tym odcinku linia ma być przystosowana do prędkości 160 km/h. W tej chwili Litwini deklarują, że kolejne odcinki Rail Baltiki na terytorium kraju będą już spełniały unijne wymogi.

Odcinek korytarza transportowego E75 Rail Baltica, z miejscowości Szostaków, przez Mariampol, aż do Kowna, został oddany do użytku w październiku 2015 roku. Prace zostały sfinansowane dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej 2007-2013. Projekt pochłonął 364,5 mln euro.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Łotwa: Ruszają zasadnicze prace przy Rail Baltice w kierunku Litwy

Infrastruktura

Estonia: Jest umowa na projekt połączenia portu Muuga z Rail Baltiką

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Łotwa: Ruszają zasadnicze prace przy Rail Baltice w kierunku Litwy

Infrastruktura

Estonia: Jest umowa na projekt połączenia portu Muuga z Rail Baltiką

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Infrastruktura

Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij