Partnerzy serwisu:
Biznes

Jest umowa z bankami. PFR przejmuje Pesę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
29-10-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jest umowa z bankami. PFR przejmuje Pesę
Fot. Adam Kilian
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", właśnie podpisane zostały ostatnie umowy niezbędne do przejęcia Pesy przez Polski Fundusz Rozwoju. Sytuacja producenta była bardzo trudna – jak poinformował niedawno "Dziennik Gazeta Prawna", strata Pesy za 2017 rok znacznie przekroczyła pół miliarda złotych. 

W lipcu podpisana została umowa inwestycyjna, na mocy której Pesa stanie się prawie w całości własnością Polskiego Funduszu Rozwoju. Zgodę na transakcję już wcześniej wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Ostatnim warunkiem przejęcia było podpisanie umów na finansowanie i gwarantowanie kontraktów z szerokim konsorcjum banków i ubezpieczycieli. To operacja finansowa warta łącznie półtora miliarda złotych, o której szczegółowo pisaliśmy tutaj.

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", dziś (29 października) podpisane zostały ostatnie umowy z bankami i firmami ubezpieczeniowymi. To oznacza, że przejęcie Pesy jest już pewne, choć odbędzie się z kilkutygodniowym opóźnieniem względem planu z pierwszej połowy roku. Jak jednak podkreślali podczas targów Innotrans wiceprezes PFR Marcin Piasecki i prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski, sytuacja spółki i proces restrukturyzacji cały czas jest pod kontrolą.

Ponad 600 mln złotych straty

Problemy, w które wpadła Pesa były szeroko omawiane i komentowane, ale dotąd nie znane były dokładne wyniki finansowe spółki. Jak czytamy w "DGP", od roku 2015 spółka odnotowuje ujemne wyniki finansowe. Na poziomie jednostkowym było to 70 mln zł na minusie w 2016 roku i aż 583 mln zł w 2017 roku (wynik netto). – Przychody zmniejszyły się o niemal jedną czwartą, do 742,9 mln zł. A koszty urosły o 6 proc., do 1073,3 mln zł. Już na poziomie wyniku ze sprzedaży firma była więc znacząco pod kreską. Dalej sytuacja się nie poprawia. "Pozostałe koszty operacyjne" były ponad dwa razy większe niż rok wcześniej i przekroczyły 310 mln zł. Ponad 130 mln zł to kary, 70 mln – straty na kontraktach, ponad 57 mln – odpisy na zapasy. W efekcie strata operacyjna to 630,7 mln zł, a strata brutto – 644 mln zł. Ostateczny wynik jest nieco lepszy dzięki ujemnemu podatkowi dochodowemu – czytamy w gazecie.

Jak dodaje DGP, za sprawą ujemnych wyników fundusze własne grupy Pesa stopniały w minionym roku z 630,2 mln zł do niespełna 9,2 mln zł (w ujęciu jednostkowym kapitał zmniejszył się mocniej, bo o 850 mln zł, ale wciąż wynosił 176,6 mln zł). W Pesie Holding na koniec 2016 r. kapitały wynosiły 668 mln zł. W końcu ub.r. było to już 19,4 mln zł na minusie. Jak dowiaduje się "RK", ostatecznie kapitały Pesy na skonsolidowanym wyniku za 2017 rok to poziom 545,1 mln złotych a strata netto byłą na poziomie 620,9 mln złotych.

– Strata za rok 2017 uwzględnia wszystkie rezerwy zawiązane z tytułu zapasów, napraw gwarancyjnych, ewentualnych kar, czy spraw sądowych. Mieliśmy równolegle badanie due diligence oraz zamknięcie okresu z audytorem z BIG4, który to audytor bardzo restrykcyjnie podchodził do wyceny projektów – tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Andrzej Juszczyński, wiceprezes zarządu, dyrektor finansowy Pesy. 

Umowa daje producentowi oddech

– Dzięki podpisanej właśnie umowie kredytowej Pesa wraca na prawidłowe tory operacyjne i finansowe, a prowadzona restrukturyzacja, produkcja i dostawy pojazdów oraz portfel zamówień na najbliższe lata dają perspektywę stabilizacji i dalszego rozwoju spółki. W tej chwili portfel zamówień na lata 2019-2023 przekracza 3,3 mld zł, a wkrótce Pesa podpisze kolejne umowy – zapowiedział "Rynkowi Kolejowemu" Andrzej Juszczyński.


Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

PKP Cargo: Mimo „nawisu węglowego” wychodzimy na prostą

Biznes

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

PKP Cargo: Mimo „nawisu węglowego” wychodzimy na prostą

Biznes

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij