NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Japonia: Po ponad 40 latach szybka kolej dojechała na wyspę Hokkaido

| Łukasz Pastor 30.03.2016 4

Japonia: Po ponad 40 latach szybka kolej dojechała na wyspę Hokkaido
Fot. Toshinori baba, lic. CCA 4.0/Wikimedia commons
Ruszyło szybkie połączenie kolejowe między japońską prefekturą Aomori na wyspie Honsiu i wyspą Hokkaido. Połączenie jest poprowadzone liczącym blisko 54 km tunelem Seikan pod cieśniną Tsugaru. Od 26 marca pasażerowie mogą już korzystać z komfortowych pociągów kolei Shinkansen, obsługujących trasę Shin-Aomori – Shin-Hakodate-Hokuto, ale mają też do dyspozycji bezpośrednie połączenia z Tokio.
Otwarta linia dużych prędkości ma prawie 149 km długości. 23% trasy jest poprowadzone wiaduktami, 4% mostami, a aż 65% linii jest poprowadzone tunelami. Poza tunelem Seikan (najdłuższym), linia biegnie także tunelem Oshima – Tobestu o długości 8,1 km, a także m.in. tunelem Tsugaru – Oda o długości 6,2 km.

Lata oczekiwań

Plany budowy linii powstały w latach 70. ubiegłego stulecia, jednak z braku pieniędzy projekt w roku 1982 został zamrożony, m.in. ze względu na ogromny dług japońskich kolei państwowych. Ostatecznie tunel pod cieśniną Tsugaru udało się otworzyć w roku 1988. Pierwotnie uruchomiono w nim tylko połączenia regionalne (wąskotorowe), jednak z nadzieją na lepsze czasy dla szybkiej kolei, w tunelu zbudowano także tor 1435 mm. W roku 2005 nastąpił kolejny przełom – ruszyły prace budowlane pozostałych elementów infrastruktury. Ostateczna decyzja o terminie uruchomienia projektu zapadła z końcem 2014 roku.

Szybko i komfortowo


Najszybszy pociąg linii Hokkaido Shinkansen umożliwia podróż ze stacji Shin-Aomori do stacji Shin-Hakodate-Hokuto w czasie 61 minut. Trasę obsługują cztery pociągi H5 Shinkansen. Dziesięcioczłonowe składy są przystosowane do poruszania się z maksymalną prędkością 320 km/h. Na pokładzie jest 731 miejsc siedzących, z czego 18 w specjalnej klasie Gran Class, z m.in. większą przestrzenią dla każdego pasażera, czy specjalnie regulowanymi siedzeniami. W tunelach pociągi rozpędzają się do 140 km/h, a poza nimi – do 260 km/h.

Składy zostały zbudowane przez firmy Hitachi oraz Kawasaki Heavy Industries. Ich projekt został oparty na modelu E5 Shinkansen. Pociągi będą utrzymywane w niedawno zbudowanym zapleczu w Hakodate, niedaleko stacji Shin-Hakodate-Hokuto.

Po trasie kursują także bezpośrednie pociągi z Tokio. Pozwalają one na pokonanie dystansu między wyspą Hokkaido a stolicą Japonii w czasie 4 godz. i 2 min. Pociągi "Hayabusa" pokonują w tym czasie trasę o długości blisko 863 km. W związku z uruchomieniem szybkich połączeń, zniknęły z rozkładu pociągi wąskotorowe.

W przyszłości Japończycy mają plany przedłużenia linii z Shin-Hakodate do Sapporo. Projekt ma zostać ukończony dopiero w 2030 roku. Jeśli prognozowane dla trasy prędkości uda się utrzymać, to czas przejazdu z Tokio do Sapporo wyniesie 5 godzin i 1 minutę.

Nowoczesność i utylitaryzm

Mimo coraz liczniejszych w Japonii przebudów linii wąskotorowych na normalnotorowe kraj ten ma wciąż bogatą sieć wąskiego toru. Ostatnio świat obiegła informacja o tym, że na wyspie Hokkaido Japońskie Koleje zatrzymywały pociąg na jednej ze stacji (Kyu–shirataki) tylko dla jednej pasażerki. Po 67 latach działania przystanku został on jednak zamknięty. Powód? Ostatnia, 18-letnia pasażerka skończyła liceum i nie musi już dojeżdżać do szkoły koleją. Więcej przeczytasz TUTAJ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Japonia (46)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Japonia (46)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5