PKP PLK na razie nie przekazuje materiałów staroużytecznych kolejom historycznym czy miłośnikom kolei, bo zagospodarowuje je we własnym zakresie. Poprosiliśmy zarządcę infrastruktury o statystyki wykorzystania takich materiałów w ubiegłym roku – jak się okazuje, to aż ćwierć miliona podkładów i ponad 263 km szyn.
Obowiązujące od początku czerwca przepisy mają przyczynić się do m.in. poprawy stanu infrastruktury zarządzanej przez samorządy lokalne i organizacje pozarządowe. Dotychczas odzyskiwane podczas inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe mienie było zagospodarowywane przez spółkę. W przyszłości o ewentualnym przekazaniu materiałów staroużytecznych będzie decydował zarząd lub rada nadzorcza spółki –
pisaliśmy w tym tygodniu.
Nasi Czytelnicy informują jednak, że PKP PLK nie wykorzystuje wszystkich zdejmowanych materiałów staroużytecznych i trafiają się przypadki cięcia szyn, po których pociągi jeździły niedawno 140 km/h (szlak Maksymilianowo –Bydgoszcz). Czy PLK ma plan wykorzystywania takich materiałów? Rzecznik spółki Mirosław Siemieniec zapewnia, że plan jest opracowany, a elementy infrastruktury wykorzystywane są na bieżąco, głównie do napraw awaryjnych i robót utrzymaniowo-naprawczych, które są realizowane na całej sieci kolejowej. – Wszystkie odzyskiwane materiały wymagają szczegółowej oceny i kwalifikacji do ponownego wykorzystania, co zapewnia użycie tylko dobrych sprawdzonych materiałów – zaznacza.
Ćwierć tysiąca kilometrów
Według ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, w ramach największych prowadzonych modernizacji PLK powinna uzyskać co najmniej 600 kilometrów szyn w dobrym stanie technicznym. W tym roku zarządca pozyskuje materiały m.in. z linii nr 3 Warszawa – Kunowice, z linii nr 6 Warszawa – Białystok oraz z linii nr 7 Warszawa – Dorohusk. – Planowane jest ich ponowne wykorzystanie na sieci kolejowej m.in. na Śląsku, na linii nr 30 z Łukowa do Lublina oraz nr 403 Piła Północ – Ulikowo – informuje rzecznik. Statystyki ich użycia nie są jeszcze dostępne, ale otrzymaliśmy od zarządcy infrastruktury informacje nt. użycia materiałów staroużytecznych w 2017 roku.
Jak informuje Mirosław Siemieniec, w 2017 roku w ramach robót utrzymaniowo-naprawczych zabudowano ponad 263 km staroużytecznych szyn oraz blisko ćwierć miliona podkładów staroużytecznych. Materiały wykorzystane były m.in. do poprawy stanu infrastruktury na Górnym i Dolnym Śląsku oraz w obrębie aglomeracji warszawsko – łódzkiej. – Poziom i charakter wykorzystania elementów staroużytecznych zależy także od branży. Plan zabudowy szyn, podkładów i rozjazdów zakwalifikowanych do ponownego użytku jest sporządzany z uwzględnieniem planowanych robót modernizacyjnych. Materiały staroużyteczne wykorzystywane są także do napraw awaryjnych, pojedynczych wymian elementów nawierzchni. Elementy z branży energetycznej (przewody jezdne, słupy i oprawy oświetleniowe, ciężary naprężające sieć trakcyjną itd.) są na bieżąco wykorzystywane w pracach utrzymaniowych w celu poprawy stanu infrastruktury kolejowej. Demontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym zazwyczaj są w znacznym stopniu wyeksploatowane, więc możliwości ich ponownego użycia są bardzo ograniczone, dlatego bieżąca ocena ich stanu technicznego jest prowadzona na poziomie zakładów linii kolejowych. PLK dysponują potencjałem kadrowym i logistycznym do zagospodarowania materiałów staroużytecznych w formie części zamiennych zarówno w branży automatyki, energetyki oraz drogi kolejowej – dodaje rzecznik.
Na prośbę "RK", PLK podała przykładowe zadania zrealizowane w 2017 roku, w ramach robót utrzymaniowo-naprawczych, materiałem staroużytecznym:
1. Linia nr 1 toru w stacji Gorzkowice oraz tor w stacji Radomsko: ok 3000 szt. podkładów i 3,6 km szyn,
2. Linia nr 16 Łódź Widzew – Kutno – toru w stacji Chociszew, toru stacji Ozorków tor w stacji Łęczyca: prawie 4200 podkładów i 5 km szyn,
3. Linia nr 38 Białystok – Głomno – naprawa torów w stacji Ełk Towarowy: ponad 3200 podkładów i 4 km szyn,
4. Linia nr 40 Sokółka – Suwałki – naprawa 3,5 km szyn,
5. Linia nr 131 naprawa torów w stacji Herby Nowe: 3350 szt. podkładów i 4 km szyn,
6. Linia nr 138 naprawa toru w stacji Mysłowice Brzezinka: prawie 1700 szt. podkładów i 2,4 km szyn,
7. Linia nr 150 Most Wisła – Chybie – naprawa torów w stacji Zabrzeg Czarnolesie: ponad 3500 szt. podkładów i prawie 5 km szyn,
8. Linia nr 254 Tropy – Braniewo – naprawa toru ponad 2400 szt. podkładów i ponad 3 km szyn,
9. Linia nr 282 Miłkowice – Żary – naprawa torów w stacji Węgliniec: prawie 5400 szt,
10. Szczecin Wistowo – Szczecin Turze – naprawa toru 2280 szt. podkładów i ponad 3 km szyn.