NUMER 04/2018
NUMER 04/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Czy grozi nam pustka za nastawnikiem?
szukaj
Śledź nas:

Duże rozbieżności w sprawie podwyżek w PR. Związki mają prawo do strajku ostrzegawczego

| Jakub Madrjas 09.03.2018 81

Duże rozbieżności w sprawie podwyżek w PR. Związki mają prawo do strajku ostrzegawczego
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
Rokowania sporu zbiorowego w sprawie podwyżek w Przewozach Regionalnych zostały zakończone protokołem rozbieżności – żądania związkowców niemal dwukrotnie przekraczają propozycje zarządu spółki. Związkowcy zwracają uwagę, że na tym etapie mają prawo do ogłoszenia strajku ostrzegawczego.
Przed miesiącem pisaliśmy o braku postępów w sprawie podwyżek w Przewozach Regionalnych. Od maja 2017 roku prowadzony był dialog społeczny w tej sprawie, bo podwyżek nie było w spółce od lat, co zdaniem pracowników oznacza realny spadek wynagrodzeń o ponad 1100 zł miesięcznie.

Związkowcy żądają wdrożenia premii kwartalnej w wysokości 1200 zł dla wszystkich pracowników spółki jako rekompensatę za brak systemowej podwyżki wynagrodzeń. Wypłata premii miałaby nastąpić w terminie płatności wynagrodzenia w marcu, czerwcu, wrześniu i grudniu 2018 roku. – Zarząd Spółki, w odpowiedzi na oczekiwania pracowników, podjął w drugiej połowie 2017 roku działania prawne i korporacyjne celem umożliwienia wprowadzenia systemowej podwyżki wynagrodzeń –  informuje rzecznik Przewozów Regionalnych Dominik Lebda.

Propozycja zarządu niemal dwa razy niższa od żądań


Jak podaje rzecznik, 28 lutego odbyły się rokowania w ramach sporu zbiorowego dotyczącego postulatów strony społecznej. Zarząd przedstawił swoje propozycje systemowej podwyżki: wypłata jednorazowej gratyfikacji finansowej z tytułu wyniku spółki z 2017 r. średnio w wysokości 820 zł brutto na Pracownika (płatnej do 10 marca 2018 r.), przy czym podział środków na wypłatę na poszczególne grupy zawodowe nastąpi po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych działających u pracodawców spółki; podwyżka wynagrodzenia dla najmniej zarabiających pracowników (od kwietnia 2018 r.); podwyżki wynagrodzenia w uposażeniu zasadniczym dla wszystkich Pracowników, średnio 105 zł na jednego pracownika (od sierpnia 2018 r.), tj. około 190 zł brutto miesięcznie na pracownika; dodatkowa gratyfikacja z okazji Święta Kolejarza w wysokości 200 zł brutto.

– Tymczasem strona społeczna zdefiniowała swoje żądanie jako wypłatę jednorazowej gratyfikacji finansowej dla Pracowników w wysokości 1000 zł brutto na pracownika (płatnej do 10 marca 2018 r.); zgodną z propozycją zarządu podwyżkę wynagrodzenia dla najmniej zarabiających pracowników (od kwietnia 2018 r.) oraz podwyżkę wynagrodzenia w uposażeniu zasadniczym na każdego pracownika średnio 200 zł (od czerwca 2018 r.) a także zwiększonej gratyfikacji z okazji Święta Kolejarza w wysokości 200 zł brutto – informuje rzecznik.

Jak podkreśla rzecznik, z analizy finansowej spółki wynika, że całkowity średnioroczny koszt wdrożenia żądań strony społecznej wynosi 39 210 780 złotych. To prawie dwa razy więcej, niż propozycja zarządu – jej koszt to średniorocznie 22 269 580 złotych. – Poniesienie takiego kosztu znacznie przekracza możliwości finansowe spółki – przyznaje, dodając, że uwarunkowane jest to koniecznością utrzymania kowenantów bankowych oraz regulowania bieżących zobowiązań, których niewykonanie grozi utratą możliwości realizacji działalności operacyjnej oraz prawdopodobnym ryzykiem wycofania się banków z finansowania działalności spółki. – To oznaczałoby faktyczny koniec realizacji planu restrukturyzacji – podkreśla Lebda, dodając, że w takiej sytuacji spółka zmuszona byłaby do sprzedaży kluczowych aktywów, utraty prawa własności nad istotną częścią aktywów, a nawet zamknięcia niektórych Oddziałów.

Związkowcy mają prawo do strajku

Co na to strona związkowa? Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” szef Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych i Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek, rokowania sporu zbiorowego zakończone zostały protokołem rozbieżności. – Teraz czekamy na wyznaczenie mediatora i kontynuację rozmów w ramach mediacji – informuje.

– Zwracam uwagę że na tym etapie sporu związki zawodowe mają prawo do przeprowadzenia dwugodzinnego strajku ostrzegawczego – mówi Miętek, dodając, że zakończenie mediacji protokołem rozbieżności kończy spór, a związki zawodowe mają prawo do strajku.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41793)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41793)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS