NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Czy „Ciuchcia Ekspres Ponidzie” dojedzie do Pińczowa w przyszłości?

| jar, Rynek Kolejowy 11.11.2017 45

Czy „Ciuchcia Ekspres Ponidzie” dojedzie do Pińczowa w przyszłości?
Skład turystyczny na stacji w Pińczowiefot. jar
Kilka tygodni temu pojawiły się informacje o zagrożeniu kursowania pociągu wąskotorowego z Jędrzejowa do Pińczowa. Ma być to spowodowane pogarszającym się stanem technicznym obiektów inżynieryjnych nad Nidą oraz inwestycją w Umianowicach. Jednak jak ustalił „Rynek Kolejowy”, ostateczne decyzje nie zapadły, a zarządca Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej przyjmuje zamówienia na pociągi specjalne Jędrzejów – Pińczów.
We wrześniu pojawiło się nietypowe zaproszenie na ostatni w tym roku przejazd pociągiem rozkładowym „Ciuchcia Ekspres Ponidzie”. Z dokumentu podpisanego przez przedstawicieli dwóch organizacji pozarządowych wynikało, że być może 1 października odbędzie się ostatni przejazd na całej trasie z Jędrzejowa do Pińczowa. Zagrożenie dla kursowania pociągu turystycznego na odcinku o długości 29,5 km wynika z pogarszającego się stanu technicznego estakad położonych w dolinie Nidy. Inną przyczyną potencjalnego wstrzymania kursowania składów jest zaplanowane na przyszły rok rozpoczęcie budowy ośrodka edukacyjnego przy stacji Umianowice. Z tego powodu przez najbliższe lata linia kolejowa będzie przebiegała przez plac budowy, którym czasowo nie będzie zarządzała Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Ekspres Ponidzie”, operator „wąskotorówki”.

Jednak z informacji, jakich udało się uzyskać „Rynkowi Kolejowemu” od Prezesa spółki zarządzającej koleją wąskotorową, że odbywają się spotkania zainteresowanych stron i żadne ostateczne decyzje co do skrócenia kursowania „Ciuchci Ekspres Ponidzie” jeszcze nie zapadły. Jak zapewnił przedstawiciel Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej, linia jest stale dozorowana i są prowadzone prace utrzymaniowe. Stan techniczny linii z Jędrzejowa do Pińczowa zapewnia jej przejezdność na całej długości. Potwierdzeniem tego faktu jest możliwość zamówienia przejazdu pociągiem specjalnym na wymienionym odcinku.

Stan obecny Świętokrzyska KD

Obecna Świętokrzyska Kolej Dojazdowa to pozostałość po rozległej, liczącej nawet 340 km sieci Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Szerokość toru wynosi 750 mm. Obecnie jest prowadzony jedynie ruch turystyczny na odcinku Jędrzejów-Pińczów o długości 29,5 km. W 2017 r. operator uruchamiał niedzielne pociągi rozkładowe „w sezonie letnim” – od maja do października. Jak poinformował serwis informacyjny „echodnia.eu”, w tym roku z pociągów skorzystało ok. 16 tysięcy podróżnych. Ponadto zarządca przez cały rok uruchamia przejazdy na zamówienia. Składy prowadzone są lokomotywami spalinowymi. Dodatkową atrakcją są coroczne Świętokrzyskie Spotkania Drezynowe.

Koleją zarządza spółka Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Ekspres Ponidzie”. Jej udziałowcami są samorządy różnych szczebli: Województwo Świętokrzyskie, powiaty jędrzejowski i pińczowski oraz gminy: Imielno, Jędrzejów (największy udziałowiec), Kije i Pińczów.

Przyszłość nieznana

Jak wynika z publikacji regionalnych serwisów informacyjnych, ścierają się różne pomysły, co do przyszłości kolei wąskotorowej Jędrzejów-Pińczów. Najczęściej pojawia się koncepcja zarządzania ją przez instytucję niekomercyjną, np. muzeum. Takie przekształcenie ułatwiłoby pozyskanie środków zewnętrznych, niezbędnych do wykonania remontów coraz bardziej zdekapitalizowanej infrastruktury.

Burmistrz Jędrzejowa jest zwolennikiem utworzenia muzeum, w ramach którego kursowałby pociąg turystyczny, jednak na trasie krótszej niż dotychczas. Dlatego będzie dążył do przejęcia odcinka z Jędrzejowa do miejscowości Stawy, położonej przed doliną Nidy. Natomiast zwolennikami kursowania na obecnie eksploatowanym odcinku są samorządowcy Pińczowa. Jest również szansa na reaktywację połączeń na krótkim odcinku. Przywrócić kursowanie pociągów na 2,5 km szlaku Hajdaszek – Umianowice chce Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. W tym celu planuje zrealizować projekt „Stacja Hajdaszek – Kolejowy Skansen”.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS