NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Zwardoń – Skalite: Częstsze połączenia i... niespodzianka taborowa

| Roman Czubiński 11.12.2022 7,4k

Zwardoń – Skalite: Częstsze połączenia i... niespodzianka taborowa
fot. Roman Czubiński
Zwardoń – Skalite: Częstsze połączenia i... niespodzianka taborowa
Zwardoń – Skalite: Częstsze połączenia i... niespodzianka taborowa
Od 11 grudnia 2022 Polskę ze Słowacją przez przejście Zwardoń – Skalite łączy od 8 do 10 par pociągów na dobę. Pasażerowie są na razie nieliczni, trzeba jednak wziąć pod uwagę, że na przyzwyczajenie się do nowej oferty potrzeba czasu. Zaskoczeniem jest kursujący tu tabor: zamiast nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zdarza się, że z Czadcy do Zwardonia dojeżdżają stare wagony motorowe.
Pierwszego dnia po zwiększeniu częstotliwości frekwencja – przynajmniej w kursach popołudniowych – nie była zbyt wysoka. Zarówno ze Zwardonia do Czadcy, jak i w przeciwnym kierunku zdecydowały się wybrać tylko pojedyncze osoby. W kursie do Polski część pasażerów wysiadła jeszcze po słowackiej stronie – do Zwardonia dojechały zaledwie trzy osoby, nie licząc dziennikarza „Rynku Kolejowego”.

Nie doszło do zakłóceń w ruchu ani opóźnień, choć dla całych Kolei Słowackich dzień nie jest łaskawy – przewoźnik informuje o rosnących opóźnieniach zwłaszcza w węźle koszyckim. Wbrew zapowiedziom do obsługi linii nie skierowano jednak kupionych niedawno elektrycznych zespołów trakcyjnych Kolei Słowackich RegioPanter produkcji Skody, lecz pamiętające jeszcze Czechosłowację spalinowe zespoły trakcyjne 813+913. Przyczyny na razie nie znamy. Niewykluczone, że były nią spowodowane śnieżycą i wiatrem problemy z siecią trakcyjną lub ogólnokrajowe zakłócenia w obiegu taboru.

Jak zapowiadaliśmy w październiku, tabor ZSSK pojawia się w Zwardoniu 10 razy w dni powszednie (odjazdy w obu kierunkach co 2 godziny, skomunikowane po polskiej stronie z kursami Kolei Śląskich do i z Bielska-Białej) i 8 razy w soboty, niedziele i święta. Słowacki przewoźnik zapowiadał w lokalnych mediach dalszą poprawę częstotliwości: w 2024 r. pociągi transgraniczne mają kursować już 15 razy na dobę, czyli zapewne co godzinę przez większość doby.

Dzięki zakończonej niedawno inwestycji PKP PLK pasażerowie w Zwardoniu mogą wsiadać do pociągów z podwyższonych i wyposażonych w pochylnie peronów. Ich budowa kosztowała 7 mln zł. Na stacji zmodernizowano też układ torowy. Dużą niedogodnością jest jednak brak czynnej poczekalni oraz brak kasy biletowej lub choćby automatu, w którym można byłoby kupować bilety na pociągi polskie i słowackie (dziś w składach ZSSK można to robić u obsługi pociągu, płacąc w euro). Wiaty także nie zostały zbudowane z myślą o ostrej zimie, które właśnie zajrzała do Zwardonia. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5