PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na opracowanie projektu, budowę i wdrożenie podsystemu radiowego systemu GSM-R na linii kolejowe E20 Kunowice – Terespol. Jest to jeden z 11 projektów kolejowych współfinansowywanych z pieniędzy unijnych, w przypadku którego grozi nam utrata środków ze względu na nieterminowe wykonanie.
Zamówienie podzielono na pięć części, czyli tzw. LOT-ów. LOT „A” zakłada kompleksową zabudowę podsystemu BSS (radiołączności opartej o standard GSM-R) wraz z terminalami i niezbędną infrastrukturą na odcinku Łowicz – Poznań Główny – Kunowice linii kolejowej E 20 oraz rozbudowę infrastruktury towarzyszącej w obiekcie centralowym OC2 w Poznaniu, a także przeprowadzenie niezbędnych testów.
LOT „B” obejmuje zabudowę systemu BSS wraz z terminalami i niezbędną infrastrukturą na odcinku Łowicz – Skierniewice - Łuków linii kolejowej C-E 20 oraz Łowicz - Warszawa Gołąbki i Warszawa p.o. Podskarbińska – Łuków – Terespol linii kolejowej E 20, w tym budowę niezbędnej infrastruktury światłowodowej i teletransmisyjnej oraz rozbudowę infrastruktury towarzyszącej w obiekcie centralowym OC1 w Warszawie, a także budowę ringu teletransmisyjnego w Warszawskim Węźle Kolejowym i przeprowadzenie niezbędnych testów.
W zamówieniach częściowych A i B wzięły udział dwie spółki: Nokia Siemens Networks i Kapsch CarrierCom. Zamawiający przeznaczył na nie odpowiednio 172 i 178 mln zł. W obydwu przypadkach oferenci zaproponowali wyższą kwotę. W zamówieniu częściowym A Nokia złożyła ofertę o wartości 215 mln zł brutto, a Kapsch 190 mln zł brutto. W zamówieniu częściowym B Nokia zadeklarowała, że podejmie się wykonania prac za kwotę 188 mln zł brutto a Kapsch za 201 mln zł brutto.
W ramach LOT-u „C” przewidziano dostarczenie i implementację licencji dla będącego w posiadaniu zamawiającego podsystemu NSS pozwalających na przyłączenie podsystemu BSS dostarczonego w ramach części LOT „A” oraz rozbudowę elementów sieciowych podsystemu NSS, a także integrację istniejącej infrastruktury GSM-R zamawiającego z podsystemem BSS dostarczanym w ramach LOT „A”. LOT „D” dotyczy tego samego, ale w odniesieniu do podsystemu dostarczonego w LOT-cie „B”.
W przypadku części C i D udział wziął tylko jeden oferent, spółka Kapsch CarrierCom. Kapsch zaproponował wykonanie zamówienia C za 9,6 miliona złotych (PLK były gotowe zapłacić nawet 27 milionów). Zamówienie D Kapsch wycenił na 14 milionów złotych brutto (przy szacunkowej wartości zamówienia opiewającej na kwotę 30 milionów złotych).
Zamówienie częściowe E obejmujące zaprojektowanie, wybudowanie, instalację i uruchomienie systemu teletransmisyjnego SDH dla połączenia obiektu centralowego OC1 z obiektem centralowym OC2 również zainteresowało tylko jednego oferenta, spółkę Alcatel Lucent, która złożyła ofertę o wartości 2,4 milionów złotych. Zamawiający przeznaczył na ten projekt jedynie 1,8 mln zł. Wszystkie wartości to kwoty brutto.
W przetargu nie wzięła udziału spółka Huawei, która jeszcze na etapie przygotowywania dokumentacji zgłaszała zastrzeżenia dotyczące warunków nakładanych na oferenta. W opinii Huawei uprzywilejowywały one spółki Kapsch i Nokia.
Przypominamy, że jest to jeden z 11 projektów realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, którego realizacja może nie zakończyć się przed końcem 2015 r., czyli końcem perspektywy budżetowej UE. Poważnym problemem w realizacji tej inwestycji jest konieczność uzyskania bardzo dużej liczby pozwoleń na budowę pod maszty, na których zostaną zainstalowane anteny systemu GSM-R. PKP PLK mają w przypadku tego projektu także problem z kwantyfikowalnością korzyści ekonomicznych.
Czas realizacji zamówienia wynosi 26 miesięcy od daty jego udzielenia. To oznacza, że jeżeli PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą umowy z wykonawcami, a proces uzyskiwania pozwoleń na budowę będzie przebiegał sprawnie, to inwestycja może się zakończyć nawet w I kwartale 2015 r. Czasu jest zatem niewiele, szczególnie biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w realizacji tego rodzaju projektów w Polsce.
Przypominamy również, że polski rząd został zobligowany decyzją Komisji Europejskiej z 28 marca 2006 r. dotyczącą technicznej specyfikacji interoperacyjnosci do wyposażenia korytarza F, na który w Polsce składa sie linia E20, w ERTMS do 2015 r.