Do Sejmu trafił kolejny projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Postanowiono na nowo uregulować kilka rozwiązań przyjętych uprzednio m.in. w ramach implementacji dyrektyw unijnych.
W dniu 28 kwietnia br. do Sejmu trafił kolejny projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, co jak można by się tego spodziewać, związane jest z koniecznością wdrożenia przepisów unijnych – tym razem dyrektywy 2014/106/UE. Jednak obok tej kwestii postanowiono na nowo uregulować kilka rozwiązań przyjętych uprzednio m.in. w ramach implementacji dyrektywy 2008/57/UE , a zatem związanych z ujednoliceniem zasad rejestrowania i dopuszczania do ruchu pojazdów kolejowych.
Projekt ustawy jest w pewnym sensie odpowiedzią na sugestie dotyczące dotychczasowego funkcjonowania przepisów prawnych w zakresie bezpieczeństwa i interooperacyjności systemu kolejowego w Polsce, zgłaszane przez instytucje unijne (w tym przede wszystkim kierowane do strony rządowej uwagi Komisji Europejskiej). Do zgłaszanych problemów zaliczyć należy kwestię rejestrowania pojazdów kolejowych, która rodzi obecnie szereg utrudnień natury praktycznej.
Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym ma m. in. wprowadzić procedurę rezerwowania numerów EVN dla pojazdów budowanych lub modernizowanych. Do tego, domniemanie zgody na eksploatację pojazdu kolejowego ma po nowelizacji dotyczyć niewydania przez UTK jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w stosownym czasie.
Więcej tylko w portalu Monitor:
-
Omówienie wszystkich zmian proponowanych w nowelizacji
-
Dostęp do dokumentów źródłowych
-
Komentarz ekspercki
-
