Minister infrastruktury przekazał do konsultacji społecznych projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych.
Jak czytamy w uzasadnieniu, potrzeba nowelizacji wynika m.in. z konieczności dostosowania rozporządzenia do obowiązującego od roku brzmienia ustawy o transporcie kolejowym (
po tej nowelizacji).
W ustawie sprzed roku zapisano, że przepisy dotyczące świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu stosuje się również do pojazdów kolejowych przeznaczonych wyłącznie do użytku lokalnego, pojazdów historycznych oraz pojazdów turystycznych eksploatowanych na sieci kolejowej, niezależnie od drogi kolejowej, po której się poruszają. Jak się okazuje, brak w obowiązującym rozporządzeniu uregulowania w zakresie określenia tych pojazdów stwarza w praktyce wątpliwości, czy wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na podstawie obecnie obowiązujących przepisów umożliwi eksploatację np. pojazdu historycznego na głównej sieci kolejowej. W związku z tym zaproponowano uszczegółowienie rodzajów pojazdów (pojazdu trakcyjnego, wagonu pasażerskiego, wagonu towarowego i pojazdu specjalnego).
Rozporządzenie dotyka też pojęcia „infrastruktury prywatnej”, wprowadzonego w 2016 roku. Przepisy w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych nie mają odniesień do infrastruktury prywatnej, co wymaga uzupełnienia. Ministerstwo chce również naprawić lukę prawną w systemie certyfikacji w zakresie przytwierdzeń stosowanych na nawierzchni bezpodsypkowej.
W ocenach skutków regulacji przewiduje się, że nowelizacja będzie miała pozytywny wpływ na działalność przewoźników kolejowych, ponieważ umożliwi im eksploatację pojazdu historycznego na głównej sieci kolejowej oraz na producentów nawierzchni kolejowej dotkniętych wspomnianą luką prawną.