NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kształcenie maszynistów. Lista obecności nadal ważniejsza niż wiedza

| Jakub Majewski 04.10.2022 3,7k

Kształcenie maszynistów. Lista obecności nadal ważniejsza niż wiedza
zdjęcie ilustracyjnefot. Seweryn Błasiak
Ministerstwo Infrastruktury przekazało w ostatnim czasie do konsultacji całą serię rozporządzeń regulujących przygotowanie zawodowe maszynistów. W ocenie Fundacji „Pro Kolej” obecny model kształcenia w tym zakresie nie przystaje do rzeczywistości i wymaga gruntownej rekonstrukcji. A bez poprawy efektywności tego procesu, nie uda się zniwelować systemowego problemu luki pokoleniowej i deficytu maszynistów.
Nie tylko w Polsce, ale w całej Europie narasta problem deficytu maszynistów. Z roku na rok uruchamianych jest więcej pociągów, a równolegle rośnie grupa pracowników kolei przechodzących na emeryturę. W 2019 r. spośród 16,8 tys. maszynistów prowadzących w Polsce pociągi ponad 26 proc. przekroczyło 55 lat a prawie 8 proc. ukończyło 60 lat. Już wtedy Urząd Transportu Kolejowego szacował, że liczba nowych maszynistów powinna rosnąć minimum o 1,5 proc. rocznie. Tymczasem w sektorze przewozów towarowych w 2020 r. zatrudnionych było już tylko 26,9 tys. maszynistów, w porównaniu z 28,2, którzy pracowali w 2018 r.

W opinii Fundacji „Pro Kolej”, opisany w nowelizacjach rozporządzeń m.in. o licencji, i o świadectwie maszynisty proces przygotowania zawodowego powinien zostać uporządkowany, skorelowany z narzędziami dydaktycznymi oraz skrócony. Wszędzie wokół edukacja zawodowa idzie do przodu, zmieniają się narzędzia i metody uczenia. A sektor kolejowy uparcie stoi w miejscu.

Z przeprowadzonych samodzielnie i zleconych przez Fundację analiz wynika, że nie ma podstaw do określania w przepisach modelu dydaktycznego opartego o maksymalizowanie czasu szkoleń. W Polsce trwa on od ok. 1600 do blisko 2880 godzin, czyli od 200 do 360 dni. W Niemczech szkolenie maszynistów zajmuje 170 dni, w Holandii 83, a w Czechach tylko 80.
Dłuższy w Polsce czas szkolenia nie gwarantuje ani jakości, ani efektywności kształcenia. Głównym skutkiem jest natomiast obniżenie jego atrakcyjności w oczach potencjalnych kandydatów i ograniczenie dostępu do zawodu maszynisty.

– Warto chyba przypomnieć, że celem procesu nie jest „uczenie”, lecz „nauczenie” zawodu – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji „Pro Kolej”. – Pod tym względem polski model kształcenia kolejarzy jest sztywny i archaiczny, a najważniejsze są w nim godziny spędzone na sali lekcyjnej. A przecież prawo unijne, które jest podstawą regulacji krajowych, w ogóle nie odnosi się do czasu trwania szkolenia. Ważna jest wiedza i umiejętności jakie ma opanować kandydat na maszynistę.
- Złym rozwiązaniem było by zatem przekopiowanie do nowego aktu prawnego nieefektywnych obowiązków, wymuszających spędzanie bezproduktywnych godzin na szkoleniach, stwierdza Fundacja. Unikalną szansę na przedefiniowanie nieefektywnego modelu szkolenia tej grupy zawodowej daje zmiana kompetencyjna egzaminowania maszynistów. Od 1 stycznia 2023 r. prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który sprawuje nadzór nad ośrodkami szkolenia maszynistów, wprowadzi nową formułę egzaminowania maszynistów - podsumowuje
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5