Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zmiany w KPO korzystne dla kolei regionalnych [komentarze]

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zmiany w KPO korzystne dla kolei regionalnych [komentarze]
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Po konsultacjach w nowej wersji Krajowego Programu Odbudowy pojawiło się więcej pieniędzy na kolej - przede wszystkim na tabor pasażerski dla kolei regionalnych. To dobra wiadomość, choć jak zauważają eksperci, KPO nie rozwiąże wszystkich problemów.

W piątek 30 kwietnia rząd zaprezentował nową wersję dokumentu po przeprowadzonych od 26 lutego do 2 kwietnia konsultacjach. W nowej wersji Krajowego Programu Odbudowy pojawiły się środki na pasażerski tabor dla kolei regionalnych. Będzie to 500 mln euro do podziału w ramach mechanizmu pożyczkowego i 482,5 mln euro w trybie grantowym. Wzrosły też pieniądze przeznaczone na infrastrukturę liniową, do 2,4 mld złotych. Oprócz tego pojawiło się jeszcze 175 mln euro na finansowanie inwestycji dotyczących transportu intermodalnego. 

Polregio będzie aplikować o środki z KPO


Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, zapowiedział już w marcu więcej pieniędzy dla kolei regionalnych. Bardzo zależało na nich zarówno samorządom, jak i samym przewoźnikom. – Cieszę się, że w nowej wersji planu pojawiły się środki grantowe na kolej regionalną, która ma najstarszy tabor i wymaga najpilniejszych inwestycji. Będziemy aplikować zarówno o środki z grantów, jak i funduszu pożyczkowego. Pomoże w tym niedawna decyzja Komisji Europejskiej zatwierdzająca przyznaną spółce pomoc publiczną – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio (czekamy na komentarze pozostałych przewoźników).

Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich jest zdania, że z dofinansowaniem ok. 15–20 procent można by kupić z programu grantowego około 100 zespołów trakcyjnych – i drugie tyle z programu pożyczek. – Czy to dużo? Teoretycznie wystarczyłoby na zamianę wszystkich niezmodernizowanych EN57 w Polsce. Jednak z drugiej strony suma z grantów starczy na zakup 6,25 składu na każde województwo – komentuje Piotr Rachwalski.

Przed nadmiernym optymizmem przestrzega również Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Businsss Forum. – Po pierwsze, ponad połowa środków dla samorządów ma pochodzić z pożyczek a nie z grantów. Można mieć zatem obawy czy – choć pożyczki mają mieć z założenia mocno preferencyjne warunki ich udzielenia – wszystkich będzie na nie stać, bo wiele samorządów jest już blisko granicy zadłużania się. Tymczasem, przyjazny środowisku transport powinien być finansowany w głównej mierze, jeśli nie w 100 proc., z części dotacyjnej właśnie  – podkreśla.

Co chcemy osiągnąć dzięki KPO – oprócz wydania pieniędzy?


Jego zdaniem wraz z KPO konsultowany powinien być także podział środków w ramach nowego budżetu unijnego. – Polsce udało się uzyskać dalsze dofinansowanie zakupu taboru kolejowego, ale nie wiedząc, jaka będzie jego skala, wszyscy "rzucili się" na środki pokazane w KPO  – stwierdza. Podkreśla również, że Krajowy Plan Odbudowy nie przedstawia mierzalnych wskaźników realizacji celów. – Nie wiemy zatem, co będziemy chcieli osiągnąć poza ogólnym wydaniem pieniędzy  – podkreśla.

Railway Business Forum uzyskało częściowe spełnienie składanych postulatów, by wymienić choćby pojawienie się możliwości dofinansowania zakupu taboru tramwajowego (niestety niewielkiej liczby ok. 100 pojazdów) choć już bez przebudowy infrastruktury tramwajowej czy zwiększenie kwoty przeznaczonej na tabor kolejowy. – Jak najszybciej chcielibyśmy też poznać, jakie konkretne linie kolejowe czy obwodnice drogowe miast będą realizowane w ramach KPO – dodaje.

Zdaniem eksperta, bardzo istotne będą proste i przejrzyste warunki procedur konkursowych, które nie będą nikogo stawiały w gorszej pozycji. – Środki z KPO mają iść w parze z reformami – a przecież od lat dopominamy się o reformę systemu publicznego transportu zbiorowego czy reformę opłat za korzystanie z infrastruktury, by wyrównać warunki konkurowania kolei z transportem drogowym – podsumowuje Adrian Furgalski.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5