Rząd zmodyfikował Krajowy Program Kolejowy. Wśród zmian znalazła się jedna istotna, która dotyczy stacji Olsztyn Główny.
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z wykonania planu realizacji Krajowego Programu Kolejowego za rok 2016. Jednocześnie wyrażona została zgodna na
aktualizację programu – bez zmiany limitu wydatków z budżetu państwa. Przeglądowo o zmianach piszemy
w tym tekście.
Wśród zmian znalazł się jeden z istotnych projektów dla Olsztyna, dotyczący remontu stacji Olsztyn Główny. Jak czytamy w dokumencie, nastąpiło „zwiększenie wartości projektu na
prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Warto przypomnieć, że PKP Polskie Linie Kolejowe są obecnie na etapie kontroli dokumentacji w związku z przebudową linii do Działdowa. Spółka zakłada podpisanie umowy z Torpolem na opracowanie prac i ich wykonanie na przełomie sierpnia i września.
Tymczasem jak się okazuje, projekt modernizacji linii kolejowej nr 216 został rozszerzony o zakres obejmujący również przebudowę stacji Olsztyn Główny. Działania te nadal
mają być komplementarne do prac PKP SA, które w tym samym czasie chce przebudować bryłę olsztyńskiego dworca. Przetarg na opracowanie zakresu inwestycji ma zostać ogłoszony pod koniec 2017 roku. – Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest teraz częścią projektu prac na linii kolejowej 216, jednak będzie to oddzielne zadanie kontraktowe – ogłoszone w ramach oddzielnego przetargu, niezależnie od ogłoszonych postępowań dla projektu dla linii 216 – zapewnia Joanna Kubiak z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Kolejarze chcą na stacji w Olsztynie przebudować cały układ torowy, a także perony, które mają zostać dostosowane do aktualnych standardów pod względem długości i wysokości. Modernizacja obejmie również sytemu SRK, sieci trakcyjne. Planowana jest także budowa kładki nad torami, łącząca również osiedle Zatorze z dworcem. Jej budowa wymusi także
poszerzenie peronów. Kolejarze czekają również na koncepcję w związku z ewentualną przebudową przejścia podziemnego. W Krajowym Programie Kolejowym zapisano na prace 99 940,4 tys. zł. Z tego 20 mln euro pochodzi ze środków UE reszta stanowi wkład krajowy.