Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zmiana w TSI Hałas przyjęta. Wzięto pod uwagę opinię polskich przewoźników

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

UTK

Data publikacji:
31-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zmiana w TSI Hałas przyjęta. Wzięto pod uwagę opinię polskich przewoźników
Fot. archiwum RK
Projekt zmiany TSI Hałas został przyjęty przez państwa członkowskie UE na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w czwartek 31 stycznia 2019 r. Znamy już więc ostateczne założenia procesu obowiązkowego wyposażania wagonów towarowych w kompozytowe wstawki hamulcowe. W projekcie udało się przeforsować korzystne dla Polski rozwiązania.

Prace nad zmianą Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu rozpoczęły się na początku 2016 r. Od początku były przedmiotem dużego zainteresowania polskiego rynku z uwagi na potencjalnie wysokie koszty dostosowania do nowych wymagań.

– Przyjęty projekt zakłada wytypowanie specjalnych odcinków linii kolejowych (tzw. cichych sekcji), na których ruch pociągów towarowych z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi nie będzie możliwy. Będą to odcinki o minimalnej długości 20 km, na których średnio w latach 2015-2017 przejechało powyżej 12 pociągów towarowych w porze nocnej na dobę. Lista cichych sekcji zostanie opublikowana przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej po 9 miesiącach od wejścia w życie specyfikacji. Należy spodziewać się, że cichymi sekcjami zostaną główne ciągi towarowe zarówno w Polsce, jak i za granicą – wyjaśnia Piotr Sieczkowski, zastępca dyrektora w Departamencie Techniki i Wyrobów UTK oraz członek Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei.

W toku prac Polska wynegocjowała tzw. szczególny przypadek umożliwiający dalszą eksploatację wagonów z kołami obręczowanymi, które stanowią znaczną część polskiej floty wagonów towarowych. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji do końca 2026 r. Podobne reguły znajdą także zastosowanie do innych rodzajów wagonów, których dostosowanie do nowych wymagań byłoby bardzo kosztowne. Pozwoli to uniknąć przewoźnikom kolejowym działającym w Polsce znacznych kosztów związanych z dostosowaniem do nowych wymagań.

– Wagony towarowe nieobjęte wyłączeniami i poruszające się po cichych sekcjach będą musiały zostać wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe w terminie do 7 grudnia 2024 r. Proces wymiany wstawek może być wsparty dofinansowaniem z funduszu CEF w wysokości od 250 euro za wagon w ruchu do 100 km/h do 600 euro za wagon w ruchu do 120 km/h – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Szczegółowe informacje o ogłoszonym konkursie i zasadach naboru można znaleźć na portalu Funduszy Europejskich. Publikacja TSI Hałas w Dzienniku Urzędowym UE nastąpi w maju tego roku.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5