NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Zmiana struktury przewozów kolejowych. Mniej ładunków masowych, więcej kontenerów

| inf. pras 02.07.2020 13

Zmiana struktury przewozów kolejowych. Mniej ładunków masowych, więcej kontenerów
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W I kwartale 2020 r. koleją przewieziono 54,3 mln ton ładunków. To wynik niższy niż w roku ubiegłym, jednak nie wszystkie grupy towarów zanotowały spadki. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2019 r. pociągami wożono mniej ładunków masowych, wzrosła za to masa grup takich jak metale, wyroby metalowe gotowe czy chemikalia i produkty chemiczne oraz towary nieidentyfikowalne, a także większości grup związanych z produktami przetworzonymi – podaje Urząd Transportu Kolejowego.
Przewoźnicy kolejowi w I kwartale 2019 r. przetransportowali 54,3 mln ton towarów, co oznacza spadek o 9,6% w porównaniu z I kwartałem 2019 r. Praca przewozowa kształtowała się na poziomie 12,5 mld tonokilometrów (spadek o 12,5% licząc rok do roku). Wartości tych dwóch podstawowych parametrów były niższe odpowiednio o 5,8 mln ton oraz 1,8 mld tonokilometrów.

Największe spadki w wartościach bezwzględnych w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami roku poprzedniego miały miejsce w dwóch grupach: węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictw. W przypadku pierwszej grupy przewieziono 20,8 mln ton – mniej o 3,5 mln ton (14,4%), a praca przewozowa wyniosła 3,3 mld tonokilometrów – spadek o 1 mld tonokilometrów (24,1%). W przypadku rud metali, produktów górnictwa i kopalnictwa było to 13 mln ton i praca przewozowa 2,9 mld tonokilometrów. Licząc rok do roku oznacza to spadek odpowiednio o 2,8 mln ton (17,9%) oraz 0,9 mld tonokilometrów (24,1%). Wyniki tych dwóch grup w największym stopniu wpłynęły na wartości parametrów przewozów towarowych w I kwartale. W przypadku pozostałych grup w których wystąpiły spadki były one znacznie niższe.

– Kolej może służyć nie tylko do transportu ładunków masowych. Wskazują na to wyniki przewozowe w I kwartale tego roku. Ogólna masa przewiezionych towarów spadła, jednak były grupy, które odnotowały wzrost i to pomimo epidemii koronawirusa – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Pociągami przewożono więcej towarów w grupach związanych z produktami o znaczeniu konsumpcyjnym, takich jak sprzęt elektroniczny czy wyroby włókiennicze. Były to też wszelkiego rodzaju produkty, których transport odbywa się z wykorzystaniem kontenerów – rozwiązania najczęściej gwarantującego często szybki rozładunek i bezpieczeństwo transportu. Udział w rynku samej grupy towary nieidentyfikowalne wyniósł 7,8% wg masy i 10,7% wg pracy przewozowej – dodaje.

W I kwartale 2020 r. udział grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa nie przekroczył 24% pod względem masy i pracy przewozowej (odpowiednio 26,4 % i 26,8% w I kwartale 2019 r.). Na wyniki tej grupy w I kwartale 2020 r. bardzo duży wpływ miała niewielka wartość przewozów realizowanych w ramach podgrupy rudy żelaza. W porównaniu z I kwartałem 2019 r. było to o ponad 1,1 mln ton mniej (41%), zaś przy porównaniu do IV kwartału 2019 r. o blisko 240 tysięcy ton mniej.

Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny wyniósł w pierwszym kwartale 38,3% wg masy i 26,4% wg pracy przewozowej (spadek odpowiednio o 2,2 punktu procentowego i 4 punkty procentowe). Udział chemikaliów, produktów chemicznych to 5% wg masy i 6,9% wg pracy przewozowej (wzrost o 0,7 punktu procentowego wg masy i 1,4 punktu procentowego wg pracy przewozowej), zaś udział grupy metale, wyroby metalowe gotowe to 4,4% wg masy oraz 4,3% wg pracy przewozowej, co oznacza zmianę udziałów nie przekraczającą 0,2 punktu procentowego.

Średnia odległość przewozu ładunku wyniosła blisko 229 km. Najdłuższe średnie odległości zrealizowanych przewozów miały miejsce w przypadku podgrup: produkty rafinacji oraz w związku z niewielką pracą związaną z transportem w komunikacji krajowej w przypadku rud żelaza. Dla tych grup średnia odległość przekraczała 360 km. Średnio na najkrótszą odległość realizowane są przewozy węgla kamiennego, podgrupy pozostałe materiały budowlane oraz towarów mieszanych bez spożywczych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5