Partnerzy serwisu:
Biznes

ZM o Śląskim RPO: Wszystko na drogi, nic na linie kolejowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
06-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Zielone Mazowsze

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
ZM o Śląskim RPO: Wszystko na drogi, nic na linie kolejowe
Województwo Śląskie przedstawiło wstępny projekt Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Niestety zawiera on projekty drogowe o wartości 3,5 mld zł i tylko jeden kolejowy (na zakup taboru) o wartości... 270 mln zł. Krytykują to kolejne stowarzyszenia - po SRKGŚ, również Zielone Mazowsze.

Potrzebna rewitalizacja linii regionalnych

Aglomeracja Górnośląska już obecnie poprzecinana jest siecią dwujezdniowych dróg wysokich klas, w większości bezkolizyjnych, łączących praktycznie wszystkie duże miasta, podczas gdy infrastruktura kolejowa jest w stanie agonalnym – ze względu na śmierć techniczną zlikwidowano już przewozy pasażerskie na wielu liniach (np. w relacjach Gliwice – Rybnik, Bielsko Biała – Cieszyn, Żywiec – Sucha Beskidzka, Tychy – Oświęcim, Wodzisław – Jastrzębie Zdrój, Jastrzębie Zdrój – Żory – Orzesze, czy ostatnio Wodzisław – Chałupki) i aktualnie grozi to kolejnym liniom (np. do Wisły, do Sławkowa, Zebrzydowice – Cieszyn, Mysłowice – Oświęcim).

Potrzebne jest zarezerwowanie w RPO środków na rewitalizację kolejowych linii regionalnych, gdyż z programu krajowego (POIiŚ 2014-2020), finansowanego głównie z Funduszu Spójności, tak jak w okresie 2007-2013 będą mogły być finansowane jedynie projekty na sieci TEN/T.

W okresie 2007-13 inne województwa potrafiły w swoich RPO przeznaczyć spore środki na rewitalizacje regionalnych linii kolejowych, a spółce PKP PLK udało się zrealizować dobre projekty. Np. województwo warmińsko – mazurskie zarezerwowało 94 mln na połączenie Olsztyn – Szczytno – Szymany, zachodniopomorskie 76 mln zł na linie Wałcz – Ulikowo i Kołobrzeg – Goleniów, pomorskie 187 mln na linie do Helu i do Kościerzyny, wielkopolskie aż 194 mln na linie do Wolsztyna i Wągrowca. Natomiast z RPO województwa śląskiego zrealizowano tylko przystanki SKR w Tychach za kwotę 28 mln zł - pisze ZIelone Mazowsze.

Śląsk bez kolei się udusi

Taka sytuacja nie może być tolerowana w perspektywie 2014-2020. Przypominamy, że na obszarze Aglomeracji Górnośląskiej zanieczyszczenie powietrza np. w zakresie rakotwórczych pyłów PM10 przekracza dopuszczalne poziomy o setki procent, najbardziej w całym kraju. Powoduje to łamanie przez Polskę dyrektywy o czystości powietrza.

Władze Województwa Śląskiego muszą przestać udawać, że coś z tym robią, a zacząć wdrażać realne działania. Przeznaczenie 100% środków w priorytecie VI Transport na projekty drogowe oznacza, że władze województwa raczej zamierzają pogłębiać problem.

W związku z powyższym informujemy, że jeżeli w RPO-WSL na przyjazne środowisku formy transportu, w tym transport kolejowy (infrastruktura i tabor), nie zostanie przeznaczona kwota co najmniej równa kwocie przeznaczonej na drogi, to Stowarzyszenie będzie zmuszone zwrócić się do Komisji Europejskiej o odrzucenie dokumentu w takim kształcie - ostrzega stowarzyszenie.

Konsultacje społeczne dokumentu trwają do 8 lutego. Szczegóły tutaj:

rpo.slaskie.pl/?grupa=2&art1=1358253386&art=1323426712&id_m=238

Projekt uwag, jakie zamierza złożyć Zielone Mazowsze: PDF, 664 kB

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Transport wśród priorytetów RPO 2017

Zintegrowany transport

Łódzkie: 13 projektów transportowych w konkursie RPO

Infrastruktura

Start RPO 2014-2020 w Małopolsce

Biznes

Start RPO 2014-2020 w Małopolsce

ew, Rynek Infrastruktury 13 marca 2015

Uszczegółowienie lubelskiego RPO do konsultacji społecznych

Prawo i polityka

Zobacz również:

Łódzkie: Transport wśród priorytetów RPO 2017

Zintegrowany transport

Łódzkie: 13 projektów transportowych w konkursie RPO

Infrastruktura

Start RPO 2014-2020 w Małopolsce

Biznes

Start RPO 2014-2020 w Małopolsce

ew, Rynek Infrastruktury 13 marca 2015

Uszczegółowienie lubelskiego RPO do konsultacji społecznych

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5