W lutym tego roku Komisja Europejska zatwierdziła Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Następnie Zarząd Województwa przyjął i ogłosił do konsultacji społecznych kolejny dokument, w którym znalazło się tzw. uszczegółowienie programu, opisujące obszary i dziedziny wsparcia w ramach tego programu. Wśród nich nie zabrakło transportu kolejowego.
Regionalne programy operacyjne są unijnymi instrumentami wsparcia rozwoju regionów, którymi dysponują ich władze samorządowe. W obecnej perspektywie finansowej działania realizowane w ramach RPO są dofinansowywane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Wśród obszarów wsparcia znalazł się transport kolejowy.
Dokument opracowany dla województwa lubelskiego w ramach osi priorytetowej 8 Mobilność Regionalna i ekologiczny transport zakłada wsparcie dla m.in. transportu kolejowego. Inne działania, które mogą liczyć na wsparcie finansowe w ramach wymienionej osi priorytetowej, to Regionalny układ transportowy, Lokalny układ transportowy i Transport w ramach Zintegrowanej Inwestycji Terytorialnej Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Uszczegółowienie RPO
Przyjęty przez organ wykonawczy lubelskiego samorządu wojewódzkiego projekt pn. Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO 2014-2020 to dokument, w którym zawarto informacje niezbędne do właściwego przygotowania wniosków o dofinansowanie projektów ze wsparciem z tego źródła. Odnośnie do transportu kolejowego projekty mają skutkować modernizacją istniejących odcinków linii kolejowych oraz zakupem nowych pojazdów szynowych do obsługi połączeń regionalnych. Projekty mają na celu przyczynić się do lepszej spójności regionu, poprawy konkurencyjności transportu kolejowego względem transportu indywidualnego i wzrostu mobilności mieszkańców, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wskazano typy projektów, jakie mogą uzyskać wsparcie. W przypadku infrastruktury kolejowej są to zadania polegające na modernizacji, rehabilitacji i rewitalizacji linii kolejowych stanowiących połączenie regionalnej sieci transportowej z siecią TEN-T. Zatem zawężono zakres przedsięwzięć do istniejącej sieci, wykluczając np. budowę nowych odcinków dróg żelaznych. Natomiast w ramach konkretnych projektów dopuszcza się kompleksowe roboty budowlane obejmujące nawierzchnie, podtorze, obiekty inżynieryjne i budynki (w tym dworce kolejowe, również należące do jednostek samorządu terytorialnego), urządzenia sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji kolejowej i elektroenergetyczne, punkty przeładunkowe, przejazdy kolejowe (w tym dwupoziomowe), rozwiązania techniczne związane z ochroną środowiska i inne. Inwestycje infrastrukturalne mają przyczyniać się do poprawy dostępności transportu kolejowego do obiektów aktywności gospodarczej (przemysł, obiekty integrujące system transportowy) oraz usuwać „wąskie gardła”. W zakresie taboru kolejowego założono wsparcie na zakup i modernizację pojazdów szynowych dla obsługi ruchu regionalnego. Nowe bądź odnowione jednostki mają być niskoemisyjne (charakteryzujące się energooszczędnością i ograniczoną emisji CO2) i dostosowane do potrzep osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Projekty realizowane w ramach RPO będą mogły uzyskać maksymalne wsparcie w wysokości 85%, nie wpisano ograniczeń maksymalnych i minimalnych w zakresie wartości projektów. Na wsparcie projektów założono ok. 45,4 mln euro.
Projekt Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO 2014-2020 został przyjęty przez Zarząd Województwa Lubelskiego i poddany pod konsultacje. Dokument został opublikowany na stronach poświęconych RPO WL 2014-2020 i można go znaleźć tutaj. Uwagi można zgłaszać drogą elektroniczną na adres konsultacje_szoop@lubelskie.pl do 27 kwietnia 2015 r.
RPO WL 2014-2020 dla kolei
Jak podano we wcześniej publikowanych dokumentach (Kontrakt terytorialny, Przedsięwzięcia o priorytetowym znaczeniu dla realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 z perspektywą do 2030 r.), zakłada się realizację kilku projektów z dofinansowaniem w ramach omawianego programu. Do kontraktu terytorialnego wpisano kontynuację modernizacji linii kolejowej nr 30 na odcinku między Lubartowem a Parczewem oraz modernizacje dwóch dróg żelaznych – linii kolejowej nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz odcinka Zawada – Zamość linii nr 72. Ze strategii wynika, że na wsparcie może liczyć projekt zakupu taboru kolejowego do przewozów osób organizowanych przez Województwo Lubelskie oraz Ochrona dziedzictwa kulturowego w obszarze oddziaływania Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej.