Zielone Mazowsze wyraża poparcie dla pomysłu PKP PKL dotyczącego przeprowadzenia konsultacji z lokalnymi samorządami na temat potencjalnego wyłączenia z eksploatacji nieużywanych lub charakteryzujących się znikomym wykorzystaniem odcinków linii kolejowych.
Stowarzyszenie apeluje, aby konsultacje przeprowadzić z uwzględnieniem dwóch postulatów, które przedstawiamy poniżej:
Konsultacje społeczne, nie tylko samorządowe
Po pierwsze, konsultacje nie powinny być ograniczone tylko do lokalnych władz, ale prawo uczestniczenia w nich powinno zostać rozszerzone na wszystkich interesariuszy, których te decyzje będą dotyczyły. W szczególności chodzi o przewoźników kolejowych, przedsiębiorców działających przy przedmiotowych liniach, pasażerów – tych korzystających z danej linii kolejowej, ale także potencjalnych przyszłych pasażerów w przypadku linii bez ruchu pasażerskiego lub z ruchem szczątkowym, a także organizacje społeczne, np. przedsiębiorców i biznesu, promujące turystykę, rozwój regionów, ekologię, prokolejowe. W praktyce prawo do uczestniczenia w konsultacjach powinien mieć każdy, kto będzie tego chciał – chęć uczestniczenia w konsultacjach jest dowodem, że osoba lub podmiot ma interes w ich przedmiocie. Proponujemy zatem przeprowadzenie konsultacji społecznych zamiast konsultacji z władzami lokalnymi.
Bez informacji nie ma konsultacji
Po drugie, naszym zdaniem do właściwego przebiegu konsultacji niezbędne jest udostępnienie ich uczestnikom posiadanych danych o przedmiotowych liniach, w tym przeprowadzonych analiz, o których informuje się w komunikacie. Zwłaszcza konieczne są szczegółowe dane o:
-
stanie technicznym,
-
zakresie i kosztach najpilniejszych remontów,
-
zatrudnieniu,
-
rocznych kosztach i przychodach z podaniem zasad ich księgowania,
-
informacje o ruchu towarowym - liczba pociągów, masa, częstotliwość, pełne relacje.
Jeśli konsultacje mają mieć charakter merytoryczny, a nie emocjonalny, czy kampanii wyborczej, to muszą być oparte na liczbach, na ścisłych danych. Dlatego trzeba je zapewnić. Poza tym wszyscy uczestniczący w konsultacjach muszą mieć równe szanse. PKP PLK ma dostęp do tych danych, pozostałe strony nie.
Przeszkodą w udostępnieniu tych danych nie może być tajemnica przedsiębiorcy, bo PKP PLK nie posiada konkurentów. Jeśli chodzi o informacje mogące stanowić tajemnicę przewoźników, należy je podawać bez wymieniania nazw tych przedsiębiorstw. Bez udostępnienia danych konsultacje będą fikcją.