NUMER 03/2020
NUMER 05/2020
Temat numeru:
Koronawirus a kolej
szukaj
Śledź nas:

ASO Mieczkowski odbuduje zniszczony w wypadku SA109 za 5,4 mln zł [aktualizacja]

| Michał Szymajda 13.05.2020 520

ASO Mieczkowski odbuduje zniszczony w wypadku SA109 za 5,4 mln zł [aktualizacja]
Fot. Piotr Furtak, Dziennik Bałtycki
Tylko jedna oferta wpłynęła na naprawę rozbitego w katastrofie kolejowej pojazdu SA109 009. Kwota, którą za naprawę pojazdu chciałby otrzymać ASO Mieczkowski musi być wysoka, ponieważ autobus szynowy jest mocno zniszczony.
Aktualizacja [13.05]

Polregio zdecydowało się powierzyć odbudowę zniszczonego w wypadku SA109 009 konsorcjum Serwis Pojazdów Szynowych Lisi Ogon - ASO Mieczkowski. Wysoka ceną, którą za tak kompleksowe prace zaproponował jedyny oferent, pomimo przekroczenia kosztorysu przewoźnika o ponad milion złotych, została zaakceptowana. Nieszczególnie lubiany przez pasażerów 16-letni pojazd (głównie z uwagi na złe amortyzowanie nierówności torów i wężykowanie), który od przeszło dwóch i pół roku nie jeździ, ma zostać naprawiony za cenę połowy nowego pojazdu o podobnej pojemności. ASO Mieczkowski będzie się zajmował także dwoma podkarpackimi SA109, tym samym stanie się jedynym podmiotem, który podejmuje się naprawy i modernizacji tej nielicznej serii pojazdów.

Zakupiony wrak trzeba remontować

Historię autobusu szynowego SA109 009 opisywaliśmy już wielokrotnie. Pojazd, stanowiący własność województwa małopolskiego, został rozbity w wypadku na przejeździe kolejowym na Pomorzu, pod Chojnicami, w październiku 2017. Od tego czasu ważyły się jego losy, nikt nie spodziewał się jednak, że Przewozy Regionalne kupią wrak pojazdu od Małopolski i zdecydują o remoncie tego egzemplarza.

Do pierwszego przetargu nie zgłosił się nikt, w drugim, ogłoszonym w lutym, pojawiła się w końcu oferta ASO Mieczkowski. Ten serwisant jest w stanie wyremontować SA109 za 5,4 mln złotych brutto. To kwota kolosalna, ale nie należało spodziewać się innej za naprawę pojazdu, który jest kompletnie zniszczony i występuje jedynie w kilku egzemplarzach. Warto w tym miejscu podkreślić, że ASO Mieczkowski zgłosiło się do przetargu na modernizację SA109 dla województwa podkarpackiego.

W samej specyfikacji przetargowej doszło do zmian. Jeśli Polregio zleci wykonanie prac na feralnym SA109, to będą one trwały 225, a nie 150 dni, dopuszcza się też zastosowanie regenerowanych (zamiast nowych) komponentów, takich jak wał napędowy i amortyzatory hydrauliczne.

Jak postąpi Polregio, które zakupiły już wrak od Małopolski za kwotę 173 tysięcy zł netto? Na razie nie wiemy, bowiem oferta jest badana. Łączny koszt doprowadzenia pojazdu do ruchu jest rekordowy, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę wiek, niewielką pojemność i dotychczasowe problemy z tą serią pojazdu.

Czy można inaczej?

Możemy wziąć pod uwagę, jakie zakupy i za jaką kwotę kupuje używane pojazdy czeski odpowiednik Przewozów Regionalnych. W zeszłym roku Ceske Drahy kupiły od Kolei Niemieckich serię dwunastu pojazdów spalinowych GTW. Każdy z nich jest sprawnych technicznie i, po rutynowym przeglądzie, gotowy do służby. Jedna sztuka GTW kosztowała Czechów, w przeliczeniu na polską walutę, 2,7 mln zł. Pojazdy, jedynie dwa lata starsze od SA109, wchodzą obecnie do służby w ruchu regionalnym. Przez okres eksploatacji w Niemczech były niemal bezawaryjne, dysponują większą liczbą miejsc siedzących, są wykonane z aluminium i mają wyższą prędkość maksymalną. Pojazdy tej serii są homologowane w Polsce.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (793)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (793)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2020
NUMER 05/2020
W majowym raporcie poruszamy najgorętszy obecnie temat związany z transportem szynowym w czasie pandemii. Zastanawiamy się, jak szalejąca epidemia wpłynęła na koleje w regionach, w całym kraju a także za granicą. Przyglądamy się, w jaki sposób kolej pomagała w akcji #LOTdoDomu. Ponadto, analizujemy scenariusze wyjścia kolei z kryzysu, pochylamy się nad przyszłością całej branży po powrocie do normalności.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5