Bombardier Transportation pracuje nad nowym pociągiem bardzo dużych prędkości (VHS), który trafi do Chin - Zefiro 380. Według zapowiedzi producenta, pierwszy prototypowy egzemplarz tego pojazdu ma zostać zaprezentowany podczas wrześniowych targów InnoTrans 2010 w Berlinie.
- Do niedawna kolej bardzo dużych prędkości była tym środkiem transportu, w którym liczyła się przede wszystkim szybkość. Teraz priorytety zmieniły się. Liczy się oszczędność energii, wysoka pojemność składów, design oraz ich ekologiczność - uważa Christoph Klaes, dyrektor ds. produktów strategicznych w Dywizji Pasażerskiej Bombardiera.
Rodzina tych pociągów to: Zefiro 250, V300 Zefiro oraz Zefior 380. Pierwszy z nich został skonstruowany dla osiągania prędkości poniżej 300 km/h, drugi - 300-360 km/h, a trzeci - ponad 360 km/h. Pociągi te będą w stanie zabrać na pokład od 450 do 600 pasażerów.
W październiku 2007 r. chińskie Ministerstwo Kolei zamówiło 40 pociągów Zefiro 250 (640 wagonów). Wartość umowy to 1 mld euro. Bombardier jest w trakcie ich dostawy, która zakończy się w tym roku. Zefiro 250 konstruowane są we współpracy z Bombardier Sifang China. Jeden taki pociąg to 16 wagonów, 122 miejsca siedzące, 480 "zwykłe" miejsca do leżenia oraz 16 luksusowych "łóżek".
We wrześniu 2009 r. Chińczycy zamówili także 80 pociągów Zefiro 380. Wartość tego kontraktu to 2,8 mld euro. Bombardier zobowiązał się dostarczyć 60 składów 16-wagonowych oraz 20 pociągów o 8 wagonach. Zostaną one także wyprodukowane we współpracy z Bombardier Sifang Power. Pociąg 8-wagonowy będzie mógł zabrać na pokład d 664 pasażerów, a 16-wagonowy - nawet 1336 osób. Zefiro 380 będą dostarczane do Chin od 2012 do 2014 r.
Bombardier zaoferował także V300 Zefiro w przetargu na 40 składów zespolonych dla Włoch. Firma zapowiada również zaproponowanie pociągu z tej rodziny PKP Intercity.
Projekt Zefiro 300 opracowywany jest jednak także z myślą o nowych rynkach, na których w nadchodzących latach szczególnie rozwijać ma się kolej bardzo dużych prędkości: USA, Brazylii, Argentynie i Rosji. Według przewidywań Bombardiera, w 2025 roku w Europie ma funkcjonować 17,5 tys. linii kolei KDP, a w Chinach ma być 50 tys. km takich linii już w 2020 r.
Niektóre dane techniczne Zefiro 250:
- Prędkość: do 250 k/h
- Liczba pasażerów: 122 miejsca siedzące, 480 miejsc leżących, 16 luksusowych miejsc leżących
- Długość: 216 m (8 wagonów), 429 m (16 wagonów)
- Zasilanie: 25 kV AC (możliwe stworzenie wersji wielosystemowej)
- Masa służbowa: 859 t (16 wagonów)
Niektóre dane techniczne V300 Zefiro:
- Prędkość: 300-360 km/h
- Liczba pasażerów: 450-600 w pociągu 8-wagonowym; do 1200 w pociągu 16-wagonowym
- Długość: 202 m (8 wagonów), 402 m (16 wagonów)
- Zasilanie: 25 kV AC, 15 kV AC, 3 kV DC, 1,5 kV DC
Niektóre dane techniczne Zefiro 380:
- Prędkość: do 380 km/h
- Liczba pasażerów: 664 w pociągu 8-wagonowym; do 1336 w pociągu 16-wagonowym
- Długość: 215 m (8 wagonów), 428 m (16 wagonów)
- Zasilanie: 25 kV AC (możliwe stworzenie wersji wielosystemowej)
- Masa służbowa pociągu: 934 t