W ostatnich tygodniach na łamach Rynku Kolejowego pojawiło się kilka artykułów poświęconych zarządzaniu ryzykiem kolejowym. W artykułach podawane były trafnie fakty związane z formalną stroną przedmiotowego zagadnienia. Sądzę jednak, że świadomość uregulowań dotyczących „ryzyka” w działalności kolei jest wciąż bardzo niska – pisze Piotr Skolasiński, ekspert w zakresie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.
W mnogości obowiązujących przepisów unijnych (przypomnę – co najmniej tak samo ważnych jak przepisy prawa krajowego) rozporządzenia dotyczące ryzyka kolejowego, w tym 352/2009/WE, 402/2013/WE oraz powiązane z nimi zapisy w innych aktach prawnych UE są fundamentem postępowań aktorów rynku kolejowego w zakresie zarządzania bezpieczeństwem kolejowym i musimy szybko nauczyć się stosować je w praktyce. Nie chodzi tu o mechaniczne wypełnianie dokumentacji na potrzeby kontroli i audytów, które są i będą przeprowadzane przez podmioty zewnętrzne i wewnętrzne choć z pewnością, z formalnego punktu widzenia trzeba będzie taką dokumentację tworzyć. Przede wszystkim chodzi o przyjęcie sposobu myślenia, który już od dawna sprawdza się w innych krajach europejskich takich jak W. Brytania, Szwecja, Norwegia, Austria, Niemcy, Francja, w których wypadków jest mniej niż w Polsce.
Otóż analiza ryzyka (przeprowadzona samodzielnie lub, w wielu przypadkach poprzez niezależne podmioty) i jej wyniki są bazą, między innymi do podejmowania decyzji finansowych w przedsiębiorstwie jakie rozwiązanie techniczne, organizacyjne lub ludzkie należy wdrożyć lub zmienić. Jest także swego rodzaju sposobem porozumienia w zakresie akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa pomiędzy Krajowymi Władzami Bezpieczeństwa (NSA) a uczestnikami rynku kolejowego oraz pomiędzy samymi uczestnikami rynku kolejowego. NSA w innych krajach odchodzą od modelu opartego o detaliczne sprawdzanie/kontrolowanie czy dana regulacja wewnętrzna jest realizowana na rzecz przede wszystkim sprawdzania czy ryzyko jest przez aktorów rynku kolejowego oceniane i wyceniane w sposób systemowy oraz czy środki kontroli ryzyka prowadzą do tego, że jest ono na akceptowalnym poziomie.
Znaczącą rolę we wdrażaniu takiego myślenia będzie miało UTK, które swoim postępowaniem w trakcie kontroli i audytów SMS oraz nadchodzących ewaluacji autoryzacji, certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa zmobilizuje sektor kolejowy do nowego podejścia lub nie. Byłoby niedobrze, gdyby podmioty aktywne na rynku kolejowym (przedmiotowe przepisy o ryzyku dotyczą nie tylko zarządców i przewoźników ale także wielu innych firm jak wykonawcy inwestycji, producenci, usługodawcy itp.) odkładały „na ostatnią chwilę” dostosowanie swoich procedur do zasad identyfikacji, oceny i dalszego zarządzania ryzykiem.
Z wielu źródeł płyną do nas sygnały o wadze spraw związanych z trudnymi zagadnieniami zarządzania ryzykiem. Wychodząc naprzeciw tej sytuacji TOR Konferencje organizuje 17 września w Warszawie seminarium dotyczące tej tematyki.Seminarium organizowane przez TOR Konferencje skupi się na kwestiach mitygacji ryzyk w odniesieniu do certyfikacji bezpieczeństwa przewoźników i autoryzacji bezpieczeństwa zarządców, jak również w kontekście SMS, prawa wspólnotowego, obsługi bocznic kolejowych, utrzymania taboru kolejowego. Spotkanie jest unikalną okazją do uzyskania niezbędnych informacji z tego zakresu, przekazywanych przez specjalistów-praktyków z urzędów państwowych oraz spółek prowadzących działalność przewozową.
Główne tematy, które zostaną poruszone w trakcie seminarium:
-
Zarządzanie ryzykiem jako podstawa SMS
-
Ryzyko w prowadzeniu działalności na bocznicach kolejowych. Wymogi odnośnie bocznic według nowej Dyrektywy PE i Rady 2012/34/UE
-
Ocena i wycena ryzyka w odniesieniu do kolei w prawie wspólnotowym. Regulacje obowiązujące obecnie i zapowiadane zmiany
-
Utrzymanie taboru kolejowego – ECM a identyfikacja i szacowanie ryzyka. Wymogi i praktyka utrzymania pojazdów kolejowych w świetle identyfikacji ryzyk
-
Monitorowanie bezpieczeństwa przez przewoźników i zarządców.
Prelegentami będą eksperci Stowarzyszenia Zarządzania Ryzykiem POLRISK, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, TOR Audytor, Instytutu Kolejnictwa oraz Urzędu Transportu Kolejowego.
Szczegółowy program dostępny jest na stronie internetowej:
www.tor-konferencje.pl