Partnerzy serwisu:
Nasze konferencje

Zarządzanie ryzykiem to fundament bezpieczeństwa kolejowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Skolasiński

Podziel się ze znajomymi:

W ostatnich tygodniach na łamach Rynku Kolejowego pojawiło się kilka artykułów poświęconych zarządzaniu ryzykiem kolejowym. W artykułach podawane były trafnie fakty związane z formalną stroną przedmiotowego zagadnienia. Sądzę jednak, że świadomość  uregulowań dotyczących „ryzyka” w działalności kolei jest wciąż bardzo niska – pisze Piotr Skolasiński, ekspert w zakresie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

W mnogości obowiązujących przepisów unijnych (przypomnę – co najmniej tak samo ważnych jak przepisy prawa krajowego) rozporządzenia dotyczące ryzyka kolejowego, w tym 352/2009/WE, 402/2013/WE oraz powiązane z nimi zapisy w innych aktach prawnych UE są fundamentem postępowań aktorów rynku kolejowego w zakresie zarządzania bezpieczeństwem kolejowym i musimy szybko nauczyć się stosować je w praktyce. Nie chodzi tu o mechaniczne wypełnianie dokumentacji na potrzeby kontroli i audytów, które są i będą przeprowadzane przez podmioty zewnętrzne i wewnętrzne choć z pewnością, z formalnego punktu widzenia trzeba będzie taką dokumentację tworzyć. Przede wszystkim chodzi o przyjęcie sposobu myślenia, który już od dawna sprawdza się w innych krajach europejskich takich jak W. Brytania, Szwecja, Norwegia, Austria, Niemcy, Francja, w których  wypadków jest mniej niż w Polsce.

Otóż analiza ryzyka (przeprowadzona samodzielnie lub, w wielu przypadkach poprzez niezależne podmioty) i jej wyniki są bazą, między innymi do podejmowania decyzji finansowych w przedsiębiorstwie jakie rozwiązanie techniczne, organizacyjne lub ludzkie należy wdrożyć lub zmienić. Jest także swego rodzaju sposobem porozumienia w zakresie akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa pomiędzy Krajowymi Władzami Bezpieczeństwa (NSA) a uczestnikami rynku kolejowego oraz pomiędzy samymi uczestnikami rynku kolejowego. NSA w innych krajach odchodzą od modelu opartego o detaliczne sprawdzanie/kontrolowanie czy dana regulacja wewnętrzna jest realizowana na rzecz przede wszystkim sprawdzania czy ryzyko jest przez aktorów rynku kolejowego oceniane i wyceniane w sposób systemowy oraz czy środki kontroli ryzyka prowadzą do tego, że jest ono na akceptowalnym poziomie.

Znaczącą rolę we wdrażaniu takiego myślenia będzie miało UTK, które swoim postępowaniem w trakcie kontroli i audytów SMS oraz nadchodzących ewaluacji autoryzacji, certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa zmobilizuje sektor kolejowy  do nowego podejścia lub nie. Byłoby niedobrze, gdyby podmioty aktywne na rynku kolejowym (przedmiotowe przepisy o ryzyku dotyczą nie tylko zarządców i przewoźników ale także wielu innych firm jak wykonawcy inwestycji, producenci, usługodawcy itp.) odkładały „na ostatnią chwilę” dostosowanie swoich procedur  do  zasad identyfikacji, oceny  i dalszego zarządzania ryzykiem.


Z wielu źródeł płyną do nas sygnały o wadze spraw związanych z trudnymi zagadnieniami zarządzania ryzykiem. Wychodząc naprzeciw tej sytuacji TOR Konferencje organizuje 17 września w Warszawie seminarium dotyczące tej tematyki.Seminarium organizowane przez TOR Konferencje skupi się na kwestiach mitygacji ryzyk w odniesieniu do certyfikacji bezpieczeństwa przewoźników i autoryzacji bezpieczeństwa zarządców, jak również w kontekście SMS, prawa wspólnotowego, obsługi bocznic kolejowych, utrzymania taboru kolejowego. Spotkanie jest unikalną okazją do uzyskania niezbędnych informacji z tego zakresu, przekazywanych przez specjalistów-praktyków z urzędów państwowych oraz spółek prowadzących działalność przewozową.

Główne tematy, które zostaną poruszone w trakcie seminarium:

  • Zarządzanie ryzykiem jako podstawa SMS
  • Ryzyko w prowadzeniu działalności na bocznicach kolejowych. Wymogi odnośnie bocznic według nowej Dyrektywy PE i Rady 2012/34/UE
  • Ocena i wycena ryzyka w odniesieniu do kolei w prawie wspólnotowym. Regulacje obowiązujące obecnie i zapowiadane zmiany
  • Utrzymanie taboru kolejowego – ECM a identyfikacja i szacowanie ryzyka. Wymogi i praktyka utrzymania pojazdów kolejowych w świetle identyfikacji ryzyk
  • Monitorowanie bezpieczeństwa przez przewoźników i zarządców.

Prelegentami będą eksperci Stowarzyszenia Zarządzania Ryzykiem POLRISK, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, TOR Audytor, Instytutu Kolejnictwa oraz Urzędu Transportu Kolejowego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie internetowej:

www.tor-konferencje.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak ograniczać ryzyko przy budowie metra?

Prawo i polityka

Jak ograniczać ryzyko przy budowie metra?

Roman Czubiński 01 kwietnia 2020

Zarządzanie ryzykiem w transporcie kolejowym towarów

Biznes

Zarządzanie ryzykiem w transporcie kolejowym towarów

Dariusz Klinger – Broker Dyrektor, Ekspert w zakresie ryzyk TSL, Marsh Polska 18 lipca 2018

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens?  Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Biznes

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens? Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Marcin Zimowski - Dyrektor Biura Marsh w Poznaniu, Lider Praktyki Marsh Analytics, Marsh Polska 12 czerwca 2018

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Nasze konferencje

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Piotr Faryna, Tor-Audytor 06 lipca 2016

Komu jest potrzebna analiza ryzyka?

Nasze konferencje

Komu jest potrzebna analiza ryzyka?

Rynek Kolejowy 06 września 2013

Wszystko o zarządzaniu ryzykiem w transporcie kolejowym

Warte uwagi

Zobacz również:

Jak ograniczać ryzyko przy budowie metra?

Prawo i polityka

Jak ograniczać ryzyko przy budowie metra?

Roman Czubiński 01 kwietnia 2020

Zarządzanie ryzykiem w transporcie kolejowym towarów

Biznes

Zarządzanie ryzykiem w transporcie kolejowym towarów

Dariusz Klinger – Broker Dyrektor, Ekspert w zakresie ryzyk TSL, Marsh Polska 18 lipca 2018

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens?  Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Biznes

Czy wydatki na ubezpieczenia mają sens? Alokacja kapitału w procesie zarządzania ryzykiem

Marcin Zimowski - Dyrektor Biura Marsh w Poznaniu, Lider Praktyki Marsh Analytics, Marsh Polska 12 czerwca 2018

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Nasze konferencje

Faryna: Niezwykle ważne seminarium o bocznicach kolejowych

Piotr Faryna, Tor-Audytor 06 lipca 2016

Komu jest potrzebna analiza ryzyka?

Nasze konferencje

Komu jest potrzebna analiza ryzyka?

Rynek Kolejowy 06 września 2013

Wszystko o zarządzaniu ryzykiem w transporcie kolejowym

Warte uwagi

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5