Skomplikowana, ale niezwykle ważna tematyka zarządzania ryzykiem w transporcie kolejowym była przedmiotem specjalistycznego seminarium zorganizowanego przez TOR Konferencje przy współpracy spółki TOR Audytor.
Ponad 50 przedstawicieli przewoźników, zarządców infrastruktury i innych podmiotów z branży kolejowej wzięło udział w spotkaniu, które odbyło się w Warszawie. W jego trakcie uzyskać można było wiele istotnych informacji dotyczących prawnych aspektów zarządzania ryzykiem, a także praktycznych wiadomości w tej sferze. Wystąpienia wygłosili eksperci m.in. z Instytutu Kolejnictwa, Urzędu Transportu Kolejowego, czy Stowarzyszenia Zarządzania Ryzykiem POLRISK.
Uczestnicy mogli pozyskać podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania ryzykiem i praktycznego wymiaru tego zagadnienia, słuchając wystąpienia Sławomira Pijanowskiego, prezesa Stowarzyszenia Zarządzania Ryzykiem POLRISK. Tematyką jego prezentacji była m.in. akceptacja ryzyka, metody jego oceny i mitygacji. Sytuację z punktu widzenia regulatora rynku kolejowego przedstawił natomiast Piotr Cukierski, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego. Mówił on m.in. na temat certyfikacji bezpieczeństwa przewoźników i autoryzacji bezpieczeństwa w powiązaniu z zarządzaniem ryzykiem jako podstawą SMS.
Marek Pawlik, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. interoperacyjności kolei skupił się na przedstawieniu uregulowań prawa wspólnotowego w odniesieniu do oceny i wyceny ryzyka na kolei. Mówił on zarówno o aktach prawnych obowiązujących obecnie, jak również planowanych zmianach w tej sferze. Do tematyki bocznic kolejowych i ryzyka prowadzenia na nich działalności odniósł się natomiast ekspert TOR Audytor, Krzysztof Baczyński. W szczególności podjął on temat nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE.
Praktyczne informacje na temat obowiązków uczestników rynku kolejowego związanych z zarządzaniem ryzykiem w związku z rozporządzeniami Komisji Europejskiej nr 352 i 402 przekazał natomiast Piotr Skolasiński, ekspert ds. bezpieczeństwa na kolei. Tematykę utrzymania taboru kolejowego w kontekście ECM i identyfikacji ryzyka poruszył Ryszard Węcławik, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego w ZDG TOR.
Seminarium zamknęło drugie wystąpienie dyrektora Pawlika, który tym razem przedstawił szereg danych dotyczących bezpieczeństwa na kolei w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Całość zakończyła się dyskusją z udziałem sali, podczas której każdy z uczestników miał możliwość zadania pytań odnośnie poruszonych kwestii.