NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Zamknięte hotele a kolej. MI pilnuje rozporządzenia. Transport nie straci [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 18.12.2020 271

Zamknięte hotele a kolej. MI pilnuje rozporządzenia. Transport nie straci [aktualizacja]
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych wystosował do wiceministra Andrzeja Bittela prośbę o pilne spotkanie z organizacjami kolejowymi na temat rządowych zapowiedzi zamknięcia wszystkich hoteli w kraju. Taka decyzja uniemożliwiłaby świadczenie usług transportu kolejowego. W piątek rano Ministerstwo Infrastruktury zapewniło, że rozporządzenie umożliwi sprawne działanie sektora transportu.
W stanowisku ZNPK czytamy, że w związku z informacjami o planowanym przez rząd całkowitym zamknięciu hoteli, również dla spraw zawodowych, należy wyłączyć pracowników sektora kolejowego (maszynistów, ale też zespoły utrzymaniowe, ustawiaczy, rewidentów, itp.) spod planowanej regulacji. - Wprowadzenie tego typu regulacji spowoduje radykalne ograniczenie działalności przewoźników kolejowych. Typowy sposób operowania większości przewoźników kolejowych polega na zapewnianiu maszynistom noclegów w hotelach po zakończeniu pracy, w lokalizacjach oddalonych nieraz o setki kilometrów od miejsca zamieszkania. Brak możliwości nocowania maszynistów (i innych pracowników kolei) w hotelach spowoduje na dużą skalę brak możliwości świadczenia usług transportu kolejowego. Zrzeszeni w ZNPK przewoźnicy wyrażają najwyższy niepokój tą informacją i zwrócili się do ZNPK z prośbą o podjęcie pilnej interwencji w przedmiotowej sprawie - czytamy w stanowisku.

Organizacja branży kolejowej podkreśla, że zachowanie zdolności prowadzenia operacji kolejowych jest kluczowe m.in. dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, a także dla wielu innych sektorów gospodarki narodowej, dla której kolej stanowi krwioobieg. - Mając na względzie powyższe, uprzejmie prosimy o organizację, w trybie pilnym, spotkania z organizacjami kolejowymi oraz o udzielenie informacji na temat planowanych przez rząd działań - podsumowuje ZNPK. 

- Zakaz nocowania maszynistów w hotelach to katastrofa dla kolei. ZNPK stoi na stanowisku, że pracownicy sektora kolejowego muszą być wyłączeni spod działania regulacji o pełnym zamknięciu hoteli. Przyjęcie regulacji obejmującej maszynistów (i innych pracowników sektora kolejowego) spowoduje wstrzymanie operacji kolejowych na masową skalę - komentuje sekretarz Związku Michał Litwin. - Bezpieczeństwo kraju, w tym bezpieczeństwo energetyczne - szczególnie w sezonie zimowym, ale również sanitarne wymaga, by pociągi operowały w sposób niezakłócony. Każdy pociąg (z jednym maszynistą) może być dość łatwo zastąpiony przez kilkadziesiąt samochodów ciężarowych (z kilkudziesięcioma kierowcami), a zatem, w ujęciu globalnym, na skutek obowiązywania zakazu może wzrosnąć liczba potencjalnie ryzykownych interakcji generowana przez sektor transportu - podkreśla.

- Postanowiliśmy wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o jednoznaczne wyłączenie pracowników sektora kolejowego (maszynistów, ale też m.in. ustawiaczy, rewidentów, pracowników utrzymania, etc.) spod regulacji. Zapewnienie pracownikom kolejowym możliwości spędzania noclegów w hotelu jest fundamentalnym warunkiem możliwości prowadzenia dużej części operacji kolejowych, a to z kolei jest podstawą do zachowania gospodarki w możliwie niepogorszonym stanie, szczególnie w czasie tak ciężkiego kryzysu, jak ten, którego doświadczamy. Wierzymy, że podobnie jak w czasie pierwszej fali epidemii, uda się wypracować rozsądne mechanizmy, które umożliwią funkcjonowanie sektora kolejowego - podsumowuje Michał Litwin.

- Problem jest nam znany. Przypilnujemy zapisów rozporządzenia tak, aby ruch kolejowy i inne gałęzie transportu w żaden sposób nie poniosły negatywnych konsekwencji - powiedział Rynkowi Kolejowemu w piątek rano sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

Tekst aktualizowany w piątek o 9:11 o stanowisko Ministerstwa Infrastruktury. Pierwotna publikacja w czwartek 17 grudnia o 19:43.

Jak zadeklarował dziś w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl wiceminister Andrzej Bittel, branża budowlana również zostanie wyłączona z zapisów dotyczących zamknięcia hoteli. Wykonawcy inwestycji mogą więc spać spokojnie - także w hotelach. 

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45088)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (45088)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5