NUMER 03/2020
NUMER 05/2020
Temat numeru:
Koronawirus a kolej
szukaj
Śledź nas:

Zabytkowa nastawnia bramowa w Gdańsku Wrzeszczu dostanie drugie życie

| Michał Szymajda 08.05.2020 499

Zabytkowa nastawnia bramowa w Gdańsku Wrzeszczu dostanie drugie życie
fot. Artur Andrzej CC BY-SA 4.0
Nastawnia bramowa w Gdańsku Wrzeszczu, pochodząca z początku XX wieku, zostanie ocalona i wyremontowana. Decyzję w tej sprawie podjęło PKP SA.
Dyskusja na temat jednej z nielicznych zachowanych w Polsce nastawni bramowych, bez której mało kto wyobraża sobie Wrzeszcz, toczą się z grubsza od 10 lat. Pierwotnie obiekt miał być usunięty w związku z modernizacją magistrali Warszawa – Gdynia, ale PKP PLK, po licznych protestach, postanowiło obiekt zachować. W 2015 pomorski wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisywania obiektu na listę zabytków. Formalnie zabytkiem nastawnia stała się w tym samym roku. 5 lat później PKP SA postanowiła zająć się obiektem.

– Na początku marca podpisana została umowa dotycząca opracowania dokumentacji projektowej wykonania remontu należącej do PKP SA. nastawni bramowej, która znajduje się nad torowiskiem stacji Gdańsk Wrzeszcz. Po wykonaniu projektu (zgodnie z umową projektant ma na to 180 dni) przeprowadzone zostaną niezbędne prace remontowe. Prowadzone przez PKP SA. działania wynikają z decyzji wydanej przez Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Spółka planuje rozpocząć prace remontowe w 2021 r. Wykonawca prac będzie zobowiązany do uzgodnienia przebiegu prac ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która zajmuje się utrzymaniem infrastruktury kolejowej i prowadzeniem ruchu pociągów pod nastawnią.

- Po zakończeniu prac projektowych ogłosimy przetarg na roboty budowlane. Ostateczny koszt rewitalizacji nastawni będzie uzależniony od wyników postępowania przetargowego. Zakres prac remontowych będzie wynikał z wytycznych nadzoru budowlanego oraz służb konserwatorskich. Celem remontu jest zabezpieczenie obiektu przed degradacją i rewitalizacja zabytkowej substancji – wyjaśnia Michał Stilger. Co dalej będzie działo się z obiektem?

Po zakończeniu remontu nie jest planowane uruchomienie nastawni jako miejsca sterowania ruchem kolejowym, ponieważ funkcję tę przejął już inny obiekt. PKP SA nie planuje prowadzić w nim również działalności gospodarczej. Obiekt jest specyficzny i przygotowanie go np. do roli kawiarni nie jest łatwe.

– Jeśli w przyszłości pojawiliby się potencjalni najemcy, z pewnością podjęlibyśmy rozmowy na temat możliwości zagospodarowania obiektu. Z uwagi na specyficzną lokalizację konieczne byłoby wybudowanie drogi dojścia do nastawni oraz wykonanie prac adaptacyjnych, w tym doprowadzenie mediów. Przyszły najemca musiałby partycypować w tych kosztach – dodaje rzecznik PKP SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2020
NUMER 05/2020
W majowym raporcie poruszamy najgorętszy obecnie temat związany z transportem szynowym w czasie pandemii. Zastanawiamy się, jak szalejąca epidemia wpłynęła na koleje w regionach, w całym kraju a także za granicą. Przyglądamy się, w jaki sposób kolej pomagała w akcji #LOTdoDomu. Ponadto, analizujemy scenariusze wyjścia kolei z kryzysu, pochylamy się nad przyszłością całej branży po powrocie do normalności.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5