NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Z Warszawy do Radomia przez CMK?

| Michał Szymajda 04.02.2016 89

Z Warszawy do Radomia przez CMK?
Czy dojazd z Warszawy do Radomia w trakcie modernizacji można skrócić?Fot. RK
Rozpoczęta modernizacja linii kolejowej nr 22 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem za dwa lata może dać szansę skrócenia czasu przejazdu pociągów przyspieszonych i pospiesznych pomiędzy Warszawą a Radomiem.
Obecnie podróż pomiędzy Radomiem a Śródmieściem Warszawy można koleją odbyć na dwa sposoby: albo skorzystać z pociągów osobowych Kolei Mazowieckich jadących przez Czachówek i Warkę i spędzić w pociągu 2 godziny i 30 minut (jest tylko kilka połączeń przyspieszonych, które jadą kilkanaście minut krócej), bądź zdecydować się na jeden z czterech pociągów TLK, które, aby dotrzeć do Radomia dwukrotnie przekraczają Wisłę w Warszawie i w Dęblinie, ponieważ kursują przez Otwock i wspomniany Dęblin. Średni czas rozkładowego przejazdu w drugim wypadku to 2 godziny i 15 minut.

Modernizacja linii radomskiej, po której kursuje większość pociągów, trwa obecnie pomiędzy Warszawą Okęciem a Czachówkiem. Ruch jest tu, choć z problemami, utrzymywany. Jednak gdy ekipy budowlane zajmą się odcinkiem pomiędzy Czachówkiem a Radomiem (w połowie października 2015 rozpisano osobne przetargi na odcinki Czachówek – Warka i Warka – Radom, na razie nie znamy jeszcze jego zwycięzcy), a stanie się to zapewne w roku 2017, problemy będą dużo większe z uwagi na zakres prac. Wspomniany odcinek jest bowiem jednotorowy, a zaplanowana budowa drugiego toru z pewnością wpłynie na konieczność wprowadzenia niewygodnej i wydłużającej czas przejazdu zastępczej komunikacji autobusowej. W tym wypadku należałoby zastanowić się nad zapewnieniem odpowiedniej trasy zastępczej.

Którędy do Radomia?

Okazuje się, że rozwiązaniem może być przejazd do Radomia przez Centralną Magistralę kolejową i linią 22 od Radzic do Radomia. Tym bardziej, że remont linii 22, już prowadzony przez PKP PLK, zakończy się szybciej niż modernizacja całej linii nr 8 Warszawa – Radom.

Na możliwość polepszenia czasu i warunków przejazdu pomiędzy dwoma dużymi miastami zwraca też uwagę Centrum Zrównoważonego Transportu. Zaapelowało ono do PKP PLK o wykonanie remontu jednego toru linii 22 od Radzic do Radomia już w 2016 roku, przed startem robót na linii radomskiej pomiędzy Czachówkiem a Radomiem.

– Pozwoli to, mimo rozpoczęcia w przyszłym roku intensywnych prac modernizacyjnych na linii radomskiej, przywrócić dobre połączenia pospieszne do Radomia, Skarżyska i Kielc. Dzięki temu pociągi mogłyby jechać z Warszawy Centralną Magistralą Kolejową do Idzikowic, gdzie zjeżdżałyby na linię nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. Trasa jest znacznie dłuższa (175,3 km) niż linią nr 8 przez Warkę (102,9 km), jednak na odcinku ponad 101 km dopuszczalna jest prędkość 160 km/h, a na pozostałych 68 km po remoncie byłoby 100-120 km/h – czytamy w propozycji CZT.

Do Radomia w 105 minut

Czas przejazdu możliwy do osiągnięcia pomiędzy Warszawą a Radomiem, mimo wykorzystania dłużej trasy objazdowej, mógłby wynieść nawet 1 godzinę i 45 minut. Przed miejscem gdzie linią 22 krzyżuje się z CMK brakuje jednak łącznicy w kierunku północnym (jest tylko w kierunku Opoczna), dlatego konieczna byłaby zmiana kierunku jazdy w Idzikowicach. Gdyby taka łącznica powstała, czas jazdy można by skrócić nawet o kilkanaście minut. PKP PLK nie zamierza jednak zmieniać planów dotyczących wstępnego harmonogramu prac.

– Prace na linii 22 Radzice – Radom przewidujemy wykonać w trzech etapach do 2018 roku. Zrewitalizowany zostanie jeden tor, najpierw na odcinku Radom Krychnowice – Radom w 2016 roku, następnie w 2017 Radzice – Drzewica oraz Przysucha – Radom Krychnowice, a w 2018 roku Drzewica – Przysucha – powiedział Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

22 stycznia ogłoszony został przetarg dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 22 na odcinku Radzice I – Radom Etap I”. Po zakończeniu prac, pociągi na zrewitalizowanym torze będą mogły kursować z prędkością 100-120 km/h. Obecnie opracowywany jest dokładny harmonogram robót przewidziany dla linii 22.

Czy przewoźnicy zainteresują się objazdem?

Wobec deklaracji PLK trudno spodziewać się aż tak wielkiego przyspieszenia prac, jakiego chciałoby CZT. Jednak jest niemal pewne, że remont odcinka linii 8 między Czachówkiem a Radomiem nie zostanie zakończony w 2018, czyli wtedy, gdy remont linii 22 pozwoli już na skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą i Radomiem. Czy PKP Intercity i Koleje Mazowieckie ze swoimi RegioExpresami zechcą skorzystać z możliwości przewozu pasażerów w lepszych warunkach i z krótszym czasem przejazdu? Teraz nie znamy jeszcze na to odpowiedzi, ale obaj przewoźnicy posiadają tabor, który bez dużej zwłoki może zmienić kierunek jazdy w Idzikowicach w bardzo krótkim czasie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5