NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Z Katowic do Gdyni TLK przez Kościerzynę? Bez szans

| Roman Czubiński 26.08.2021 8,5k

Z Katowic do Gdyni TLK przez Kościerzynę? Bez szans
fot. PKP PLK
Na czas zamknięcia linii 207 pociąg TLK mógłby omijać ją przez Laskowice Pomorskie i Kościerzynę. Poprawiłoby to przynajmniej czasowo ofertę komunikacyjną w tej części Pomorza, a przy tym pozwoliłoby na efektywne wykorzystanie taboru spalinowego – uważa poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Z odpowiedzi ministerstwa wynika jednak, że nie ma szans na wprowadzenie takiego rozwiązania.
Poseł postanowił zająć się sprawą pociągu TLK 45104/54105 (Katowice – Częstochowa – Łódź Widzew – Płock – Brodnica – Grudziądz – Kwidzyn – Malbork – Gdynia Główna), zaplanowanego w rozkładzie jazdy 2021/2022. Zastrzeżenia Gawkowskiego wzbudził fakt prowadzenia składu na odcinku Płock – Gdynia Główna lokomotywą spalinową. – Dowiedziałem się, iż z powodu modernizacji linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz – Kwidzyn pociąg kursować będzie od stacji Jabłonowo Pomorskie przez Iławę i Prabuty. Odcinek Jabłonowo Pomorskie – Iława – Gdynia Główna to trasa w pełni zelektryfikowana, stąd dziwi fakt obsługi składu lokomotywą spalinową. W dobie zmian klimatycznych uważam, iż jeżeli jest możliwość obsługi pociągu trakcją elektryczną, to należy z tego korzystać – argumentował poseł.

Jeśli objazd, to może przez Kościerzynę?

Jako rozwiązanie alternatywne zaproponował przetrasowanie pociągu, podając dwa możliwe warianty. Pierwszym byłaby trasa od Jabłonowa Pomorskiego przez Grudziądz, Laskowice Pomorskie, Wierzchucin i Kościerzynę. – Taki przebieg wyeliminuje przede wszystkim czasochłonną zmianę kierunku jazdy pociągu, jak również skomunikuje wykluczone regiony, szczególnie w Borach Tucholskich – uzasadnił parlamentarzysta. Inna podana przez Gawkowskiego możliwość to zmiana kierunku jazdy w Laskowicach i jazda linią 215 do Bąka. – W ten sposób, zatrzymując skład na stacjach Osie, Szlachta, Czersk i Karsin, znacznie zwiększymy udział przewozów kolejowych na Kociewiu. Wspomnianą trasą kursował już pociąg spółki PKP Intercity w 2016 r. – podkreślił poseł.

W interpelacji do ministra infrastruktury pojawiło się też kilka pytań dodatkowych. Dotyczyły odrestaurowania budynków dworcowych podczas modernizacji i elektryfikacji linii 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia Główna oraz terminu fizycznego rozpoczęcia prac budowlanych w węźle Bąk – Czersk – Lipowa Tucholska – Szlachta w ciągu linii 215 i 201 oraz łącznic 743 i 744. Posła interesowało też, czy resort dysponuje analizami środowiskowymi na temat eksploatacji lokomotyw spalinowych.

MI: Decydują obiegi taboru i potoki pasażerów

Odpowiedzi w imieniu ministerstwa udzielił sekretarz stanu Andrzej Bittel. Jak poinformował, na podstawowej trasie lokomotywa spalinowa będzie prowadziła omawiany pociąg tylko na dwóch odcinkach zelektryfikowanych: Płock – Płock Trzepowo oraz Malbork – Gdynia Główna. Rozwiązanie takie wynika – według wiceministra – z dążenia do efektywnego wykorzystania spalinowych pojazdów trakcyjnych, których punkt utrzymania znajduje się właśnie w Gdyni. – Zaplanowany sposób obsługi trakcyjnej (…) pozwala na wyeliminowanie konieczności przejazdów lokomotyw „luzem” na odcinku Gdynia – Malbork – Gdynia oraz na eliminację dodatkowych prac manewrowych (wymiana lokomotyw w Malborku), co miałoby wpływ na wydłużenie czasu przejazdu pociągu – tłumaczy Bittel.

Sytuację zmienią jednak planowane zamknięcia torowe na modernizowanej linii 207. Po ich wprowadzeniu pociąg pokona trasę Grudziądz – Gdynia przez Laskowice Pomorskie i Tczew. – Pozwoli to zachować zbliżony czas przejazdu na ww. odcinku, przy jednoczesnym utrzymaniu obsługi stacji Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa oraz Sopot – uzasadnia przyjęcie tej trasy wiceminister. Takie rozwiązanie skutkuje wprawdzie wspomnianym przez posła Gawkowskiego wydłużeniem odcinka zelektryfikowanego obsługiwanego trakcją spalinową, jednak przetrasowanie w żadnym z proponowanych przez posła wariantów nie jest planowane.

Nie będzie modernizacji dworców na linii 201

– W ramach modernizacji linii nr 201 nie przewiduje się działań typu odrestaurowanie budynków dworcowych na stacjach [składnia oryginalna] – odpowiedział przedstawiciel MI na kolejne pytanie posła. Jak dodał, w Programie Przystankowym zaproponowano budowę nowych przystanków na linii 201: Gdańsk Kukawka, Gdynia Mały Kack i Szałameje [powinno być: „Szałąmaje” – przyp. RC]. Modernizacja wskazanych w pytaniu odcinków linii kolejowych jest natomiast planowana w unijnej perspektywie budżetowej 2021-2027. Będzie ona częścią przedsięwzięcia pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”, które jednak – co zastrzega Bittel – dojdzie do skutku tylko pod warunkiem zapewnienia finansowania z funduszy Unii Europejskiej.

Według Bittela Ministerstwo Infrastruktury nie posiada analiz środowiskowych na temat użycia lokomotyw spalinowych. – Należy jednak założyć, że pod warunkiem dobrej frekwencji w danym pociągu użycie takiego środka trakcyjnego jest dla środowiska korzystniejsze niż przejazd samochodami indywidualnymi czy autobusem – stwierdził przedstawiciel resortu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5