Partnerzy serwisu:
Biznes

Dobre półrocze kolei pasażerskiej, słabe - towarowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Data publikacji:
31-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dobre półrocze kolei pasażerskiej, słabe - towarowej
fot. Polregio
Dobre pierwsze półrocze w przewozach pasażerskich i dużo gorsze w towarowych – tak UTK podsumowuje sytuację na rynku kolejowym w pierwszym półroczu 2023 r. W czerwcu z transportu kolejowego skorzystało ponad 31,2 mln osób i przewieziono prawie 18,1 mln ton towarów. W zestawieniu z czerwcem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 4,8% w liczbie pasażerów i spadek o 11,2% w przewiezionej koleją masie ładunków.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowe, w czerwcu 2023 r. kolej jako środek transportu wybrało 31,2 mln pasażerów. W zestawieniu rok do roku to wynik wyższy o ponad 1,4 mln pasażerów (+4,8%). Praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2,3 mld pasażerokilometrów i była wyższa o 0,1 mld (+5,9%) niż w czerwcu 2022 r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 15,7 mln pociągokilometrów – to o 0,4 mln pociągokilometrów więcej (+2,7%) niż rok wcześniej. W czerwcu 2023 r. średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 74,3 km, co oznacza wzrost o 1 km w porównaniu do czerwca 2022 r.

Ostatni miesiąc pierwszego półrocza 2023 r. był nieznacznie słabszy pod względem liczby pasażerów w porównaniu z rekordowym majem. Ogółem z usług kolei skorzystało o 1,1 mln osób mniej (-3,4%). W zestawieniu miesiąc do miesiąca spadła również – o 0,2 mln pociągokilometrów (-1,1%) wielkość pracy eksploatacyjnej. Wzrosła natomiast, o 0,2 mld pasażerokilometrów (+8,4%), wielkość pracy przewozowej wykonanej przez pociągi pasażerskie, a także wydłużyła się, o 8,1 km, średnia odległość przejazdu pasażera. Dobre wyniki zanotowało m. in. Polregio - komentarz przewoźnika w tej sprawie można znaleźć tutaj.

– W całej Unii Europejskiej podkreślany jest wkład transportu kolejowego w ograniczanie emisji CO2, a także fakt, że pociąg to najbardziej efektywny energetycznie środek transportu dla dużej liczby osób. Często podróż koleją jest również tańszą opcją dojazdu niż w przypadku np. samochodu. Nie zawsze jednak niższa cena wystarcza, aby pociąg stał się środkiem transportu pierwszego wyboru. Należy stale poprawiać jakość usług kolejowych. Ważne pozostają czynniki związane z czasem podróży i punktualnością, czy też dogodnością przesiadek. Coraz większego znaczenia nabiera również potrzeba dalszej cyfryzacji usług, a także zapewnienie tzw. usług dodatkowych, podnoszących komfort podróżowania – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W pierwszym półroczu 2023 r. z usług kolei skorzystało 181,6 mln pasażerów, wartość wykonanej pracy przewozowej wyniosła prawie 12 mld pasażerokilometrów, a pracy eksploatacyjnej 93,5 mln pociągokilometrów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. są to wartości wyższe odpowiednio o: 23,5 mln (+14,9%) w liczbie pasażerów, niemal o 1,4 mld pasażerokilometrów (+13%) wg wykonanej pracy przewozowej oraz o prawie 1,7 mln (+1,8%) wg wykazanej pracy eksploatacyjnej – informuje UTK.

Przewozy towarowe

W czerwcu 2023 r. koleją przewieziono prawie 18,1 mln ton ładunków, co w zestawieniu z 2022 r. oznacza spadek o 2,3 mln ton (-11,2%). Praca przewozowa osiągnęła wartość 4,9 mld tonokilometrów i była niższa o 0,4 mld tonokilometrów (-8,1%) wobec czerwca 2022 r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 6,9 mln pociągokilometrów – o ponad 0,5 mln (-6,8%) mniej niż rok wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła 271 km – o 9 km więcej niż w czerwcu 2022 r.

W zestawieniu miesiąc do miesiąca zauważalny jest spadek w masie przetransportowanych towarów o ponad 0,5 mln ton (-2,7%), mniejsza wartość pracy przewozowej o prawie 0,05 mld tonokilometrów (-1%) i zmniejszenie wykonanej pracy eksploatacyjnej o prawie 0,1 mln pociągokilometrów (-1%). Wzrosła natomiast średnia odległość przewozu 1 tony ładunku – o 5 km wobec maja 2023 r.

– Od lutego 2023 r. obserwowaliśmy spadki w przewiezionej koleją masie ładunków w zestawieniu poszczególnych miesięcy rok do roku. Wyniki pierwszego półrocza uwidaczniają wyzwania jakie stoją przed branżą transportową. Wojna w Ukrainie nadal determinuje ograniczenia na kierunkach blisko- i dalekowschodnich, co rzutuje na transport intermodalny. W kraju natomiast została ustabilizowana sytuacja z zapotrzebowaniem na transport węgla. Biorąc pod uwagę, że struktura przewozów w Polsce nadal znacząco różni się od wielu krajów europejskich, przewoźnicy kolejowi powinni poszukiwać nowych kierunków na rozwój. W ostatnim czasie rośnie potencjał przewozowy m.in. dla grup towarowych związanych z rolnictwem – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

W pierwszym półroczu 2022 r. koleją przewieziono ponad 115,2 mln ton towarów, praca przewozowa wyniosła 30,8 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 42,4 mln pociągokilometrów. W zestawieniu rok do roku to spadek o prawie 9,9 mln ton (-7,9%) w masie towarów, wzrost o prawie 0,2 mld tonokilometrów (+0,6%) w wykonanej pracy przewozowej i spadek o 0,7 mln pociągokilometrów (‑1,7%) w pracy eksploatacyjnej.

Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie Dane Kolejowe.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Przewozy pasażerskie dalej rosną

Biznes

Przewozy pasażerskie dalej rosną

inf. pras oprac. JM 29 lutego 2024

Rekordowy styczeń w Kolejach Dolnośląskich

Pasażer

Rekordowy styczeń w Kolejach Dolnośląskich

inf. pras Kolei Dolnośląskich 27 lutego 2024

PKP Intercity: Rekordowe 5,2 mln pasażerów w styczniu

Pasażer

Zobacz również:

Przewozy pasażerskie dalej rosną

Biznes

Przewozy pasażerskie dalej rosną

inf. pras oprac. JM 29 lutego 2024

Dwucyfrowy wzrost pracy przewozowej za wrzesień

Biznes

Dwucyfrowy wzrost pracy przewozowej za wrzesień

inf. pras oprac. JM 31 października 2023

Pozostałe z wątku:

Przewozy pasażerskie dalej rosną

Biznes

Przewozy pasażerskie dalej rosną

inf. pras oprac. JM 29 lutego 2024

Rekordowy styczeń w Kolejach Dolnośląskich

Pasażer

Rekordowy styczeń w Kolejach Dolnośląskich

inf. pras Kolei Dolnośląskich 27 lutego 2024

PKP Intercity: Rekordowe 5,2 mln pasażerów w styczniu

Pasażer

Zobacz również:

Przewozy pasażerskie dalej rosną

Biznes

Przewozy pasażerskie dalej rosną

inf. pras oprac. JM 29 lutego 2024

Dwucyfrowy wzrost pracy przewozowej za wrzesień

Biznes

Dwucyfrowy wzrost pracy przewozowej za wrzesień

inf. pras oprac. JM 31 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5