Port Lotniczy Wrocław postanowił odświeżyć koncepcję budowy lotniskowego połączenia kolejowego. Jak podają przedstawiciele portu, zachęca ich do tego sama Unia Europejska, która jest zwolennikiem łączenia lotnisk z koleją i otwarcie o tym mówi.
Studium wykonalności dla tego projektu przygotowane zostało już w 2007 roku. PKP planowały uruchomić wówczas dworzec, a pociąg do portu miał kursować już na Euro 2012, w jednym z wariantów z Dworca Świebodzkiego, w drugim – z Głównego. Z przedsięwzięcia jednak nic nie wyszło, bo – jak wykazało właśnie studium wykonalności – byłoby ono za drogie. PKP PLK najpierw wyceniły bowiem prace na 60 mln zł, ale z dokumentacji wynikało, że zadanie może pochłonąć nawet 140 mln zł.
Pomysł reaktywowano jednak tuż przed wyborami samorządowymi. Kilka dni temu lotnisko zamieściło na swojej stronie zaproszenie do składania propozycji cenowej na przygotowanie kompleksowego studium wykonalności dla projektu pod nazwą „Techniczna i środowiskowa dokumentacja dla integracji modalnej Portu Lotniczego Wrocław”.
- Ponieważ temat jest w dalszym ciągu aktualny, a Unia Europejska jest zwolennikiem połączenia lotnisk z koleją, zapadła decyzja o odświeżeniu koncepcji. W toku rozmów z Komisją Europejską postanowiono, że powstanie nowe studium wykonalności bazujące na poprzednim. W związku z tym, jednym z elementów naszego wniosku złożonego do Komisji Europejskiej w ramach programu TENT było przygotowanie studium. Jednym z początkowych etapów procedury jest właśnie zaproszenie do składania oferty cenowej, następnie zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie studium – wyjaśnia w rozmowie z serwisem Rynkiem Kolejowym Monika Półtorzycka-Jon, manager ds. marketingi i PR w Porcie Lotniczym Wrocław.
Studium miałoby zostać przygotowane wraz z raportem OOŚ i dokumentacją wymaganą przy złożeniu wniosku o dofinansowanie w perspektywie 2014-2020. Zakłada się, że dokument będzie obejmował analizę trzech rozważanych wariantów przebiegu połączeń kolejowych. Zasadnicza różnica owych wariantów to miejsce odgałęzienia toru dojazdowego na stacji Wrocław Żerniki.
Dokument wskaże wariant optymalny dla inwestycji i będzie zawierał zagadnienia związane z rozwojem lotniska jako węzła transportu intermodalnego oraz studium rozwoju wynikające z Master Planu. Wszystko to ma być gotowe w ciągu 6-8 miesięcy od zawarcia umowy.
Już 6 listopada w Krakowie odbędzie się konferencja
"Bezpieczeństwo i rozwój rynku lotniczego w Polsce".
Więcej informacji na temat konferencji znajdziesz tutaj.